chritser Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg har en lagerjobb hos Lefdal og fikk ansettelse som deltid i September. I Januar fikk jeg nedsatte timer pga. finanskrisa. Og det var nedskjæringer i både butikk og lager. Samtidig var det en person som jobbet på hvitevarer-avdelingen i butikken til Lefdal, som har en kontrakt på at han jobber i butikken (IKKE på lageret), som fikk fulltidsstilling på lageret, og har fremdeles ikke fått ny kontrakt på at han har byttet arbeidsplass (fra butikken til lageret). På interviewet mitt fikk jeg også beskjed om at jeg ville "kjempe" imot flere deltidsarbeidere for en fulltidsstilling. Dette var ikke korrekt, grunnet at de andre deltidene var skoleelever, og kunne derfor ikke jobbe fulltid. Det jeg lurer på, det er om arbeidsgiveren min har lov til dette? Det står jo i arbeidsmiljøloven at en deltidsarbeider har krav på fulltidsstilling fremfor ny ansettelse dersom den deltidsansatte er kapabel til jobben og har interesse av fulltidsstilling. Jeg har hele tiden hatt interesse av fulltidsstilling. Har jeg retten på min side til å kreve fulltidsstilling? Jeg vet det er en kinkig sak. Men er det ikke slik at dersom man må ha en ny kontrakt, så kan man anse det som en "ny jobb", og da ville jeg hatt rett på en fulltidsstilling fremfor vedkomne som jobbet i butikken. Ifølge arbeidsmiljøloven må det stå i arbeidskontrakten hvor arbeidsstedet er, og det gjør det helt klart og tydelig 'BUTIKK' hos vedkomne fra butikken, hvor det står 'LAGER' i min arbeidskontrakt. Jeg takker for alle svar, og håper på hjelp! De fleste vet eller kan tenke seg hvor vanskelig det er å finne seg ny jobb i disse tider. Mvh Christer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Altså, jeg er ingen jurist, men jeg tror at de har loven på sin side her. Så lenge personen i butikken har lengre annsenitet enn deg noe som er sannsynlig da han er fulltidsansatt. Det kreves jo ingen relevant utdanning for å jobbe på lageret heller. Men et spørsmål, jobber du igjennom et vikarbyrå eller har du deltidsstilling i lefdal? Lenke til kommentar
chritser Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Han får ny kontrakt nå 1. april, akkurat som meg, grunnet at prøvetiden er over. Han har jobbet et par dager, kanskje et par uker lenger enn meg, grunnet at det er en nyetablert Lefdal butikk/lager. Jeg har deltidsstilling gjennom Lefdal. Jeg synes det virker så rart at de har lov til å gjøre dette. Jeg blir jo tråkka på så det holder, og jeg har jobbet på lageret fra den dagen det åpnet, også skal det komme en person som ikke har hatt en verdens ting med lageret å gjøre og stjele alle mine arbeidstimer. Jeg gikk jo trossalt fra 144t til 48t og til i april får jeg 24t. Men det skal jo sies at Lefdal -etter min oppfatning, ansetter unge fordi de er lette å utnytte. Det er en helt abnormt sleip bedrift. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Troublemaker...................? Get them! (Dessverre så er det ikke lovfestet noe ennå om dette fant jeg ut.) http://www.ba.no/meninger/leder/article4008974.ece Endret 27. mars 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Lefdal -etter min oppfatning, ansetter unge fordi de er lette å utnytte. Det er en helt abnormt sleip bedrift. Dette er et stort problem. Arbeidsforholdene på mange slike plasser er uholdbare. Hvis du prøver å gjøre noe med det, får du kald skulder, og du blir rett og slett så lei at du slutter og finner deg en annen jobb. Når du har slutta, finner de bare en ny, ung idiot som ikke vet sitt eget beste. Bruk og kast rett og slett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå