Gå til innhold

Billig, stillegående pc med grei ytelse

Anbefalte innlegg

Min far bør få seg en pc, og jeg tenkte å sette en sammen for han. Er det noen som har noen forslag? Tviler på at den vil bli brukt til annet enn web / tekstbehandling. Pc'en bør likevel ikke være for slapp, er ute etter en mest-for-pengene pc uten at det blir for dyrt. Tror også det hadde vært et poeng med en 17" lcd-skjerm, og at pc'en er mest mulig stillegående i et lite kabinett. Tenkte også at segate 80GB, kunne være noe da den er forholdsvis rimelig og veldig stillegående. Noen som har andre / flere forslag?

- Ole Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten fin PC med 17" LCD display:

Boksen:

Shuttle SN41G2 Barebone kabinett ................................... 3362 ,-

AMD XP 2500+ "Barton" .................................................. 1269 ,-

512 MB Twinmos DDR3200 m/Winbond .............................. 742 ,-

Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE ................................ 775 ,-

NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Retail ............................ 2088 ,-

Skjermen:

Samsung 17" LCD Syncmaster 172T TCO99 ..................... 6365 ,-

Tastatur og mus:

Logitech MX500 Optical mouse .......................................... 423 ,-

Logitech Internet Navigator Keyboard SE ........................... 359 ,-

Icemat Black musmatte ................................................... 237 ,-

Høyttalere:

Altec Lansing Høyttaler 2100 ............................................ 769 ,-

TOTAL: 16389 ,-

Altså, det er ingen billig PC, men hva venter du deg når du skal ha en 17" LCD? Jeg satt opp en DVD-brenner, noe som kanskje er unødvendig, men hvis han kjøper den har han mulighet til å spille av alt han vil, samt brenne alt han vil - noe som er en god ting.

Barebone kabinettet til Shuttle er ganske dyrt, men det har integrert gfx kort, Lan, lydkort, kjøler og psu, så det er ikke så ille egentlig - derfor jeg valgte det. De andre komponentene jeg har satt opp er alle gode komponenter, og heller ikke så altfor dyre.

Alle prisene er tatt fra komplett i dag (26.04.2003).

Jaja, vet ikke hvor mye han vil legge ned i det... Han kan jo selvfølgelig få det mye billigere, men da må han bytte ut den 17" med en 15", og bytte ut DVD brenner med en vanlig cd-brenner. Da sparer han ca 4500 kr - bare pass på at CD-brenneren kan lese av DVD-plater. Cpu'en er den som gir mest for pengene i dag, og det samme med rammen. Harddisken er ukens tilbud hos komplett.

Hvis han finner ut at han vil spille mye spill osv må han bare legge til et GFX kort til ca 2000 kr, ATI Radeon 9700.

Vel, det er mitt forslag, er vel ikke det billigste, som vanlig, men jeg tviler på at det er noen andre her som kommer opp med noe særlig bedre system.

Lenke til kommentar

Til web/tekstbehandling? Dirty Water overdriver litt synes jeg...

XP2500 - totalt overkill...er det med kjøler i prisen forresten?

DVD-brenner - surfer fint på web uten

512 mb/ram - overkill til slik bruk uansett windows-versjon

Musematta kan sløyfes, optisk mus funker godt på de fleste underlag

Disken her er ukens tilbud på Komplett, koster til vanlig kr.955

Høyttalerne er ihvertfall gode nok, hvis det ikke skal spilles musikk greier man seg med noe til kr.2-300.

Skjermen er SUPER!

Enig i at forslaget til Dirty Water er mye for pengene, men synes det er feil å bruke mye penger bare fordi man får mye for dem. Synes vel at man godt kan ta i betraktning hvilke oppgaver systemet skal løse også.

Til tekstbehandling foretrekker de fleste en skriver også. Billig og bra: Canon 850i (tror jeg den heter). Ikke siste skrik, men lave driftskostnader og god kvalitet.

DW har heller ikke tatt med modem/ISDN, dette trenger du hvis du ikke har tilgang på bredbånd.

Vil legge til at en absolutt minimumsløsning med skriver og 17" crt-skjerm ikke behøver å koste mer enn 5-6000 kr. Det er mange nivåer mellom 6k og 16k...

Lenke til kommentar

skulle jeg kjøpt en komplett maskin til noen som bare skulle bruke den til tekstbehandling og surfing, ville jeg gått for pakketilbudet på psdata.. 3k, så får du en maskin med alt du trenger. bytt ut harddisken med en seagate, og viften med en silent twin eller noe lignende, og vips.. en helt kurant pappa-maskin.

den jevne far har svært lite bruk for 3.06ghz-pc'er med 1gb ram og radeon 9800-skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg VET den er overkill til det han skal ha den til. Men er den overkill til websurfing om et par/tre år? Tviler. Er jo et poeng at han skal kunne bruke den lenge da, og ikke bare i noen få måneder til et år...

Jaja, synes ikke min PC var så ille jeg da, hvis jeg skulle kjøpt en ikke-gaming-PC er det nok det der jeg ville kjøpt. Dessuten kan faren din ha den midt i stuen uten at den vil se stygg ut, og da kan du sløyfe høyttalerne og koble PCen til anlegget og TVen :) Dvs. hvis du skal koble den til TVen må du nok ha et TV-kort eller noe sånt (Terratec har noen gode og billige TV-kort).

Hvis han skal ha den midt i stuen kan han jo bytte ut musen og tastaturet med trådløse versjoner slik at han kan sitte i Sofaen og se på TVen i stedet for skjermen mens PCen står på skrivebordet borti kroken.

Jaja, synes ikke det er så dårlig forslag jeg da...

Lenke til kommentar
Jeg VET den er overkill til det han skal ha den til. Men er den overkill til websurfing om et par/tre år? Tviler.

seriøst.. min far sitter på en knuskgammel p2-maskin som var skikkelig røff når han kjøpte den (5 år siden, eller så), og han surfer og tekstbehandler glad og fornøyd på den fremdeles. av de 13 gb'ene på harddisken, har han fremdeles 6-7 ledig..

en brukt p3-maskin hadde også gjort nytten.. så har man litt ekstra penger til å bruke på skjerm.

forøvrig har de noen kule tilbud på www.jmdata.as .. komplett celeron 2.0ghz-maskin med 21" crt-skjerm.. 6000,- totalt. ikke så altfor gale..

Lenke til kommentar
... bytt ut harddisken med en seagate' date='

Hmmm...lese litt bedre...?

Hva om du kan lese litt bedre selv.(det står 17"LCDi innlegget)

:lol::lol::lol::lol::lol:

Jo takk, jeg fikk med meg hvilken skjerm som var omtalt, legg merke til at jeg til og med har kommentert skjermen i det første innlegget mitt.

Så jeg lurer litt på hva du egentlig mener her?

Lenke til kommentar

16000 kr er overkill deluxe for faren din slik du beskriver det. Det er ingen vits i å bruke 16000 på en PC som kanskje holder litt lenger enn en til halvparten. Kjøp heller en ny et halvt år tidligere om ca 5 år.

Et godt utgangspunkt for en billig PC er PSData sitt oppsett til 2995,- Du må sette sammen PCen selv og kjøpe skjerm og operativsystem utenom.

AMD Duron 1.2GHz CPUen kan med fordel byttes i den billigste AMD XP prosessoren, 1800+. Harddisken kan byttes til Seagate disken som du nevnte også, har en slik 80GB selv, den er meget stillegående.

Når det gjelder skjerm, så har jeg en Samsung selv, men du trenger ikke bruke så mye på en bra 17". F.eks. en Hyundai Q17S til 3995,- som jeg selv bestilt til min kone.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar! Som jeg regnet med var det ikke akkurat full enighet her... :D Har selv sett etter tilbudet til psdata, men kan ikke finne dette. Mulig jeg er blind, men har noen en link? Hyundai'en ser interessant ut, hn66; legg gjerne inn et innlegg når du har fått testet denne.

- Ole Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...