El Pistolero Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei! Jeg har en E8400 prossesor som jeg gjerne vil overklokke litt. Problemet er at jeg bare har stock kjøler. Er det mulig å klokke til 3.5 ghz f.eks? Jeg har et Foxconn X38a digital life hovedkort og 800 mhz mushkin ram som er 4 gb. Er det noen programmer jeg eventuelt trenger som er nyttige? Jeg har Everest ultimate edition slik at jeg kan sjekke temps. Noe som kan hjelpe meg med å finne noen gode instillinger? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
jorgens91 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei! Jeg har en E8400 prossesor som jeg gjerne vil overklokke litt. Problemet er at jeg bare har stock kjøler. Er det mulig å klokke til 3.5 ghz f.eks? Jeg har et Foxconn X38a digital life hovedkort og 800 mhz mushkin ram som er 4 gb. Er det noen programmer jeg eventuelt trenger som er nyttige? Jeg har Everest ultimate edition slik at jeg kan sjekke temps. Noe som kan hjelpe meg med å finne noen gode instillinger? Takk på forhånd! Fikk min e8400 til 3.6Ghz med stockkjøler, uten å øke spenningen. Gikk forøvrig greit det : o Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg har det samme som deg, og jeg klarte å komme til omtrent 3.6 GHz før det begynte å bli ustabilt. Lenke til kommentar
El Pistolero Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg har det samme som deg, og jeg klarte å komme til omtrent 3.6 GHz før det begynte å bli ustabilt. Ok, men kan min kjøre stabilt på f.eks 3.3 med stock? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg har det samme som deg, og jeg klarte å komme til omtrent 3.6 GHz før det begynte å bli ustabilt. Ok, men kan min kjøre stabilt på f.eks 3.3 med stock? Det vet ingen helt sikkert, men ja, regner med det Lenke til kommentar
El Pistolero Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Hva må jeg stille på da? Lenke til kommentar
meeg Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det første du bør prøve er å sette FSB:MEM til 1:1 og FSB til 400 og la alt annet stå på default. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Og la alt stå på default når man klokker er ikke alltid smart siden bios har en tedens til og over-volte så det holder. Skal se om jeg finner en "template" for hket ditt ( innstillinger som andre bruker, men som du bruker som utgangspunkt=) ) Lenke til kommentar
Notinuse Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Sitter med en E8500 Intel, kjører boxed akkurat nå men vil gjerne overklokken den før eller siden. Forslag til feks CPU-Fan som virkelig er bra? Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2 Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430950 feks? Endret 29. mars 2009 av Jeracan Lenke til kommentar
reger Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hei! Jeg har en E8400 prossesor som jeg gjerne vil overklokke litt. Problemet er at jeg bare har stock kjøler. Er det mulig å klokke til 3.5 ghz f.eks? Jeg har et Foxconn X38a digital life hovedkort og 800 mhz mushkin ram som er 4 gb. Er det noen programmer jeg eventuelt trenger som er nyttige? Jeg har Everest ultimate edition slik at jeg kan sjekke temps. Noe som kan hjelpe meg med å finne noen gode instillinger? Takk på forhånd! Du bør bruke orthos eller prime 95 for å teste stabilitet etter overklokking. still opp NB bitte litt og sett cpu vcore til 1,25V, prøv fsb 360 først å teste stabilitet i 10 min cirka. Deretter hvis det er stabilt sett FSB til 400 å teste minimum i en halv time. Hvis alt dette går lett så la den siste stabilitets testen kjøre i en time. eller eventuelt sette ned spenningen litt til jo lavere spenning jo bedre er det så lenge den er stabil Lenke til kommentar
MoJo112 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Fikk min e8400 med stock kjøler til 3,645 ved bare å endre FSB til 405. Denne er stabil til nå hv ertfall, spilt Crysis og mange 3dmark runs Lenke til kommentar
Notinuse Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Sleng på en Noctua NH-C12P CPU Vifte også, det gjorde jeg på min E8500 og den ligger stabilt på 4000mhz med en load på 45C. Den koster rundt 600kr men jammen verd hver krone. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Og hvis man vil virklig få maks 24\7 klokk så lapper du cpuen, noe som har gjort at på de 3 cpuene jeg har gjort det på har jeg fått 10 grader mindre og mer. Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Og hvis man vil virklig få maks 24\7 klokk så lapper du cpuen, noe som har gjort at på de 3 cpuene jeg har gjort det på har jeg fått 10 grader mindre og mer. Hva mener du med å "lappe" pc'en? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 ikke pcen, cpuen:P Du bruker sandpapir og pusse ned toppen på cpuen så den blir flatere og kortere avstand mellom kjernene og kjøleblokken;) Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 ikke pcen, cpuen:PDu bruker sandpapir og pusse ned toppen på cpuen så den blir flatere og kortere avstand mellom kjernene og kjøleblokken;) Ups xD Litt travelt i svingene. Ca. hvor my kan man pusse ned da? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) ganske mye, men når du har fått hele toppen kobberfarget og bittelitt til bruker og holde. Viktigste er at den bli helt flat, og det ser du med og legge på kjølepasta, så fester du kjøleblokka på og så tar du den av. Når du ser under så ser du jevn pastaen er:) Jeg foretrekker tørrpussing, pga. hvis man bruker vann så blir risikoen litt større. Bare pass på og dekk bakdelen på cpuen med den svarte coveret som følger med så tar du malerteip og tar over så du er sikker på at det ikke havner kobberstøv under. Legg slipepapiret på et glass eller noe som er totalt flatt, teip fast hjørnene på arket. Ta en sprittusj og tegn en strek fra hvert hjørne så du kan følge med om du pusser beint, ta og legg cpuen ned på arket og dytt den opp og ned( ikke legg press på cpuen ) Snu den 90 grader for hver 20 "puss" Blås av støvet etter hver 2 gang, så du minsker risikoen litt til. Sånn fortsetter du til du er fornøyd ( til den er skinnende kobber bare ) bruk 600, 800, 1000 og 1200 papir. Viktigste er at du har et grovt, et mellom grovt og et fint. At man må ha speileffekten er ikke nødvendig=) Endret 19. april 2009 av Fluesopp Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 ganske mye, men når du har fått hele toppen kobberfarget og bittelitt til bruker og holde.Viktigste er at den bli helt flat, og det ser du med og legge på kjølepasta, så fester du kjøleblokka på og så tar du den av. Når du ser under så ser du jevn pastaen er:) Jeg foretrekker tørrpussing, pga. hvis man bruker vann så blir risikoen litt større. Bare pass på og dekk bakdelen på cpuen med den svarte coveret som følger med så tar du malerteip og tar over så du er sikker på at det ikke havner kobberstøv under. Vet du hvor mye dette utgjør på tempen? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) en nedgang får du uansett, det varierer. Q6600 jeg hadde gikk ned 10 grader, men Xeon 3120 gikk ned nesten 40..men den var skjev som en narkoman på plata. Og E6300 gikk også ned ca.10 grader. Det varierer hvor skjev den er, men at du får en nedgang er garantert så lenge du gjør det sikkelig=) Endret 19. april 2009 av Fluesopp Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 en nedgang får du uansett, det varierer. Q6600 jeg hadde gikk ned 10 grader, men Xeon 3120 gikk ned nesten 40..men den var skjev som en narkoman på plata.Og E6300 gikk også ned ca.10 grader. Det varierer hvor skjev den er, men at du får en nedgang er garantert så lenge du gjør det sikkelig=) Hm.. Kanskje jeg skal prøve det ut med min gamle E8200 Cpu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå