Cogan Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Har en Volvo V40 2001mod som er gått 100000km. I februar ved 17 minus fikk vi ikke start på bilen og måtte ty til hjelp i form av en annen bil og startkabler. I det vi fikk start var lyden på motoren ikke lik som før. Motoren hadde da en veldig høylytt og skarp lyd. Som følge av dette drar bilen dårligere og bruker mer diesel og den er fremdeles like høylytt når en kjører. Nå har Volvo feilsøkt og sett på det, men finner ikke ut hva det er, bortsett fra at de mener det kan være mekanisk. For at de skal finne ut noe mer må de åpne motoren og se hva som kan være feilen. Dette kan oppnå store summer blir jeg fortalt. Det var snakk om opp mot 40-50tusen kroner! Lyden høres som om den kjører uten olje. En kvass høy lyd. Alt annet er i orden, så olje mangler den ikke. Volvo har feilsøkt på alt, og finner ingenting. Hva kan dette være? Og hva kan gjøres for å få vår sju mnd. bil reparert billigst mulig? Fint om noen kunne gitt noen råd. Mvh Cogan Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det første som slo meg var at den hadde skjært seg... Men siden det er diesel motor så er jeg ikke 100% sikker... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Her er det nok garantert noe tilknyttet blokk, sylindere, veivaksel eller kamaksel som er gåent. Kan jo også være en tett kanal som har gjort at noe ikke får smøring. Muligens et havarert lager, feil på ventiler osv. Du har ingen ide om hvorfra lyden kan høres best fra på motoren? Dyrt blir det nok, og det blir bare gjettning uten å åpne opp. Det må man nesten uansett for å reparere. Derfor er det vel egentlig bare å åpne den og skru seg nedover til en finner feilen. Du må nok dessverre fastsette deg på en større overhaling av motor. Reg reim og toppakning må byttes i samme slengen. Skulle jeg tippe på noe konkret vil jeg tippe på en eller flere ødlagte stempelringer som skjærer i blokka. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Sannsynligvis har du hatt for dårlig olje som har hatt for dårlig smøreeffekt i kulden. Hvis det er turbo på bilen kan den ha skjært seg, men det hadde de sikkert funnet ut av på merkeverkstedet. Det KAN også være et strammehjul til en reim, vannpumpa, frihjulet på aircondition (hvis du har det), men det er vel nesten litt for tilfeldig hvis dette har skjedd akkurat denne dagen, og allerede etter 100.000 kilometer. Hvis det er noe mer dyptliggende, som veivlagere eller stempelringer kan det kanskje hende at det er mest lønnsomt å bytte ut bilen, men det kan sikkert verkstedet/andre som har mer erfaring med Volvo gi et bedre svar på. Lenke til kommentar
Cogan Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Nå er bilen hentet fra verkstedet til Volvo i Larvik og de har feilsøkt ulyden i motoren, kontrollert registerreim, innstilling og ventilklaring, og utifra dette ikke funnet noe feil. Mistanke om feil internt i motor sier de på Volvo. Kundebehandleren hadde også snakket med Sverige og noen han kjente, men ingen hadde vært borti dette problemet. Vanskelig å finne ut hva dette er uten å åpne opp som LOGIMAN sier. Men, da jeg hentet bilen var indikatoren for dørene tent selv om dørene var igjen, samt kupélyset ikke virket, og CD-spilleren var det ikke liv i. Dette var ikke slik da vi leverte den. Og dette skal fiksest uten noe form for kostnad fra våres side. Nå har ikke jeg tatt ut nivåpinnen til oljen for å hørt lyden da, men kundebeh. på Volvo sa lyden kunne en høre mye høyere når en tok den ut, og dette er jo i motoren. Uansett må det åpnes for å sjekkes. Hører meg litt rundt nå først så får vi se. Bilen går fint den, bare litt mindre drag og veldig høylytt. Lyden følger stemplene høres det ut som, så om der ligger bare noe og lager den lyden vet en ikke før en ser etter som sagt. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvis det er en stempelringer som har gått føyken burde de se det ved å ta en komp test, regner med att de har gjort det? hvis lyden blir værre når du tar ut olje pinnen kan det jo kanskje være oljepumpa som sitter i bunnpanna? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Når de har sjekka ventiler osv, er det ikke stort som er igjen. Enten er det lagre i veiva/rådelager, eller som jeg sa før stempelringer. Er omtrent ikke stort annet igjen. At selve oljepumpa tviler jeg på da de sjelden ryker, i og med de bader i olje konstant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå