lagwagon2 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hørte for noen dager siden at en gjennomsnitt student ikke klarer å dekke en ikke-planlagt utgift på 5000,- Står det virkelig så dårlig an med studentene? JEg er selv 3. års student nå og ved hjelp av sommerjobb så har jeg lett klart å spare opp over 50 000 på bok som står der og godgjør seg hvis behovet for en ferietur, ny pc ellerno skulle være der. Ellers lever jeg helt greit på de 6300 i mnd. lånekassen betaler ut. Jeg er veldig heldig og har husleie på kun 2600 da, og om jeg er litt bevisst når det gjelder mat så har jeg vanligvis tilgode noen hundrelapper hver måned også. Jeg er ikke en kjempefester, men går jo ut ihvertfall en gang i måneden - i tillegg er på restaurant av og til. Merker at det er vanskeligere å finne seg sommerjobb pga. finanskrisen, og derfor er det veldig greit å ha noen penger spart opp. Hvordan står det til med økonomien for resten av dere studenter? Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Tror mange har dårlig råd pga (1) de har en husleie som er noe høyere enn de egentlig burde ha, og (2) de er ustrukturerte og ubevviste når det kommer til kortdragninger som ligger på under 100 kroner. (Jeg trodde jeg hadde struktur her, helt til jeg fant ut at rundt 5000 kroner, i løpet av ~et halvt år, bestod av innkjøp på under 100 kroner i ulike butikker). Men å gå ut "i hvert fall" en gang i måneden er ikke veldig ofte. Du sparer nok ganske mye på å ikke gjøre det. Edit: Tror årsaken til at mange studenter (mener? de) ikke ville klart å betale en ikke-planlagt utgift på 5000,- er at mange, spesielt blant de litt yngre studentene, ville fått dette dekket/lånt av foreldre eller besteforeldre om de bare spør pent nok. De fleste klarer nok dessuten å skrape sammen mer penger enn de tror selv. Er du strukturert, og har jobbet i den samme jobben en stund, vil det nok for mange arbeidstakere være uproblematisk å gi deg noen månedslønner på forskudd. Har en kompis som fikk utbetalt fire måneder i forveien etter at han krasjet bilen sin. Endret 27. mars 2009 av macros. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå