Gå til innhold

Hund og bjeffing


Anbefalte innlegg

Hei:)

Har en Jack Russel Terrier på 5 mnd nå. For ca 1 mnd siden begynte han å bjeffe mye, mot eierne. Regner med at dette er for å få oppmerksomhet, men det er blitt veldig plagsomt, da han veldig ofte kommer til eier, og bjeffer. Prøver å si fra at NEI, dette er ikke fint, men da tror han det er en lek, og fortsetter samtidig som han "gjemmer" seg. Har prøvd å ikke reagere på dette, vært overlegen. Dette hjalp ikke, da han fortsetter å bjeffe, i tillegg til at vi har naboer som klager.

Nå prøver vi å sette han i buret hver gang han bjeffer mot oss, men ser ikke det at d hjelper så mye ennå.

Det er ikke sånn at han bjeffer når vi kommer, men når vi sitter i sofaen og holder på med noe, så begynner han å bjeffe.

 

Noen som har tips for å få bukt med dette problemet?

 

Mvh

Kine Thomassen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JRT er en veldig aktiv rase som trenger både fysisk og mental stimulanse. Hver dag! Det holder antakelig ikke med en 15 min rusletur rundt nabolaget når hunden har blitt 5 mnd (sier ikke at dere gjør dette, bare et eks).

 

Det høres også ut som han har lært seg at dersom han bjeffer når det er kjedelig og ingenting skjer, så får han oppmerksomhet. Selv om det er kjeft han får, så er det i hodet hans mye mer gøy enn at ingenting skjer! Hvor lenge har dere prøvd å ignorere ham?

Ignorering er vanskelig. I starten så ser man kanskje at atferden man vil ha bort (bjeffingen) blir det mindre av, men så faktisk ØKER den etterpå. Det er fordi hunden gjør en siste ekstra innsats for å virkelig kave til seg litt oppmerksomhet. Derfor er det veldig viktig at om man skal bruke ignorering, så må man gjøre det konsekvent gjennom en periode som er lenger enn to dager :) Noen hunder trenger også en stund, en uke, to uker..

 

Skjønner det er vanskelig med naboer som klager osv.

Lenke til kommentar
JRT er en veldig aktiv rase som trenger både fysisk og mental stimulanse. Hver dag! Det holder antakelig ikke med en 15 min rusletur rundt nabolaget når hunden har blitt 5 mnd (sier ikke at dere gjør dette, bare et eks).

 

Det høres også ut som han har lært seg at dersom han bjeffer når det er kjedelig og ingenting skjer, så får han oppmerksomhet. Selv om det er kjeft han får, så er det i hodet hans mye mer gøy enn at ingenting skjer! Hvor lenge har dere prøvd å ignorere ham?

Ignorering er vanskelig. I starten så ser man kanskje at atferden man vil ha bort (bjeffingen) blir det mindre av, men så faktisk ØKER den etterpå. Det er fordi hunden gjør en siste ekstra innsats for å virkelig kave til seg litt oppmerksomhet. Derfor er det veldig viktig at om man skal bruke ignorering, så må man gjøre det konsekvent gjennom en periode som er lenger enn to dager :) Noen hunder trenger også en stund, en uke, to uker..

 

Skjønner det er vanskelig med naboer som klager osv.

 

 

 

Takk for svar:)

Vi har ikke prøvd ut ignorering så lenge, siden det blir mye bråk for henne som bor nede, men vi må nesten bare prøve dette, da ingen andre metoder fungerer. :)

Lenke til kommentar

Je så en episode av hundeviskere på tv.

Hvor det var en som hadde en hund som bjeffa hele tiden.

 

Og løsningen på det i følge hundeviskeren var at du sku oppfordre hunden til å bjeffe,

slik at hunden ville se det som en arbeids oppgave og vil da etter hvert ikke gidde... hehe.

 

je ha'kke noen hund å prøve det på, men det var en veldig interesang teori..

Lenke til kommentar
Je så en episode av hundeviskere på tv.

Hvor det var en som hadde en hund som bjeffa hele tiden.

 

Og løsningen på det i følge hundeviskeren var at du sku oppfordre hunden til å bjeffe,

slik at hunden ville se det som en arbeids oppgave og vil da etter hvert ikke gidde... hehe.

 

je ha'kke noen hund å prøve det på, men det var en veldig interesang teori..

 

Je ville ittee prøvd det ut for å si det slik ;)

 

Det jeg gjør når mine bjeffer er å be de gå på plassen sin, og så sier jeg hyssj! og nei!

 

Dersom vi kommer i en situasjon der jeg vet de kommer til å begynne å bjeffe gjør jeg så godt jeg kan for å få de til å la være å begynne

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takk for svar:)

Vi har ikke prøvd ut ignorering så lenge, siden det blir mye bråk for henne som bor nede, men vi må nesten bare prøve dette, da ingen andre metoder fungerer. :)

 

Ignorer hunden, og vis den gretne nabokjærringa fingern!

 

Noen folk skal nå sutre for alt :thumbup:

 

Je så en episode av hundeviskere på tv.

Hvor det var en som hadde en hund som bjeffa hele tiden.

 

Og løsningen på det i følge hundeviskeren var at du sku oppfordre hunden til å bjeffe,

slik at hunden ville se det som en arbeids oppgave og vil da etter hvert ikke gidde... hehe.

 

je ha'kke noen hund å prøve det på, men det var en veldig interesang teori..

 

Hundehviskern ja. Den magiske hundeterapeuten som har fått halve norge til å gå rundt og si "SSHHT!!!" til hundene sine for både smått og stort.

 

LOL...

Lenke til kommentar

Er ikke SHHHT mye bedre enn " NEI! FIDO! FY! NEI! NEEEEI!!!! SLEM HUND! FY! FIDO!! " ?

 

 

Jeg har akkurat begynt å øve på at den ene hunden min skal gå løs bak meg og at den ikke får lov å gå forbi meg på tur. Glemmer hun seg holder det at jeg knipser. Istedet for knipset kunne jeg selvsagt valgt "NEI THEA, FOT!!!" , men det hadde bare hørtes flaut ut

Lenke til kommentar
Er ikke SHHHT mye bedre enn " NEI! FIDO! FY! NEI! NEEEEI!!!! SLEM HUND! FY! FIDO!! " ?

 

 

Jeg har akkurat begynt å øve på at den ene hunden min skal gå løs bak meg og at den ikke får lov å gå forbi meg på tur. Glemmer hun seg holder det at jeg knipser. Istedet for knipset kunne jeg selvsagt valgt "NEI THEA, FOT!!!" , men det hadde bare hørtes flaut ut

 

Poenget er at folk tror det er ett magisk ord etter å ha sett programmet, og bruker det i alle mulige situasjoner og ofte helt feil :p LOL

Endret av trusefar
Lenke til kommentar

Jeg bruker svært sjeldent nei.

 

Som når vi går tur uten bånd og Thea skal gå bak meg. Når det ser ut som om hun kan komme på å ville gå forbi meg kan jeg bruke shh som en advarsel. Dersom jeg er uppmerksom og hun går forbi meg knipser jeg og sier nei (kanskje maks 2 ganger i løpet av en tur, nå som vi akkurat har begynt å trene på akkurat dette).

 

Jeg synes det er veldig fint å ha en mild form for irettesettele/påminnelse, istedet for å gå rundt å si Nei! og FY! hele tiden :)

 

I dag oppførste Thea seg eksemplarisk under hele turen, helt til vi møtte Turtlis og Diesel og stoppet opp for å prate litt bortenfor vegen/stien. Kom en gjeng med gamle folk gående, og da skulle Geisha bjeffe og løpe mot de :roll: Min skyld da, jeg burde tatt henne lenge før hun fikk anledning til å løpe mot de for å bjeffe...

Lenke til kommentar
Jeg bruker svært sjeldent nei.

 

Som når vi går tur uten bånd og Thea skal gå bak meg. Når det ser ut som om hun kan komme på å ville gå forbi meg kan jeg bruke shh som en advarsel. Dersom jeg er uppmerksom og hun går forbi meg knipser jeg og sier nei (kanskje maks 2 ganger i løpet av en tur, nå som vi akkurat har begynt å trene på akkurat dette).

 

Jeg synes det er veldig fint å ha en mild form for irettesettele/påminnelse, istedet for å gå rundt å si Nei! og FY! hele tiden :)

Så utrolig koselig å høre at Thea er en flink liten bisk :D Håper hun får masse godbiter og kos også! Du burde la henne ligge i sofaen iblandt.

I dag oppførste Thea seg eksemplarisk under hele turen, helt til vi møtte Turtlis og Diesel og stoppet opp for å prate litt bortenfor vegen/stien. Kom en gjeng med gamle folk gående, og da skulle Geisha bjeffe og løpe mot de :roll:

Turtles, Diesel, Geisha... Er det meningen jeg skal forstå hvem dette er? :)

Min skyld da, jeg burde tatt henne lenge før hun fikk anledning til å løpe mot de for å bjeffe...

Ja, du BURDE tatt henne lenge før hun fikk anledning til å bjeffe. Skjerpings nå Linn Christin!!! :p

Lenke til kommentar

Hvis du hadde vært aktiv i denne delen av forumet hadde du nok vist om det.

 

Men

 

Thea: min hund , dvergpinscher 1 år

Geisha: min hund, dvergpinscher snart 4 år

Turtlis: Bruker på forumet

Diesel : Hunden til turlis.

 

Og Thea er mye i sofaen. Eneste som ikke er lov er å herje i sofaen. Oppfører de seg er det greit :)

Lenke til kommentar
I dag oppførste Thea seg eksemplarisk under hele turen, helt til vi møtte Turtlis og Diesel og stoppet opp for å prate litt bortenfor vegen/stien. Kom en gjeng med gamle folk gående, og da skulle Geisha bjeffe og løpe mot de :roll: Min skyld da, jeg burde tatt henne lenge før hun fikk anledning til å løpe mot de for å bjeffe...

Det har min også gjort..bare at han var tyve kg tyngre da det skjedde :roll:

Sånn sett er det kjekt med småhunder :p Men du verden, så irriterende det er med slike uvaner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...