Hotel Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg lurer på hva som gjør noen objektiver bedre enn andre når det kommer til den optiske delen. Er det flere linser(?), bedre glass eller bygge måten/kvalitet? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Jeg lurer på hva som gjør noen objektiver bedre enn andre når det kommer til den optiske delen. Er det flere linser(?), bedre glass eller bygge måten/kvalitet? Optisk kvalitet henger sammen med ekstrem nøyaktighet ikke bare på det enkelte glasset men også hvordan de virker sammen. Har du en enkel måte å få til perfeksjon på her så tror jeg du blir headhuntet av Nikon, Canon eller noen av de andre umiddelbart Å designe perfekt objektiv på papiret er nokså enkelt (uten zoom i det minste), men å klare produsere dette med høy nok kvalitet er utrolig vanskelig og dyrt. Det perfekte objekivet vil aldri bli produsert, men vi får en del som er ekstremt bra. Endret 26. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Foruden nøjagtigheden i tildannelsen og placeringen af de enkelte elementer i et objektiv, anvendes idag også forskellige glastyper, således at man får en mere korrekt lysgennemgang og mindre spredning af farverne - de forskellige farver brydes forskelligt i et element i et objektiv. Man laver også såkaldt asfæriske elementer (der i modsdætning til alle elementer for 20-30 år siden IKKE er sfæriske), men har en speciel form til forbedring af lysets gang og for at modvirke spredning af de forskellige farver. Dertil kommer forskelle i autofokus-systemerne samt den fornødne detaillerede kvalitetskontrol. Computere har idag gjort beregninger mulige, der for 30 år siden var noget man drømte om, men ikke kunne realisere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå