Halvliter Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Eg har eit MSI K9N SLI hovudkort med AMD Athlon 4600+ prosessor, og har fått tips om å bruke Cool n' Quiet til å redusere støyen CPU-vifta lager. Har fått med meg at dette må aktiveres i BIOS, men eg aner ikkje korleis eg skal gjere dette i Ubuntu, og heller ikkje korleis eg skal stille inn dette. Han som tipsa meg snakka om 60% og 50 grader. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Bios får du tilgang til under oppstarten (før grub) og har derfor ingenting med linux (eller windows) å gjøre. Det står som regel på skjermen hva du skal trykke på (som oftest del på nyere kort). Lenke til kommentar
Halvliter Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Vel, BIOS har eg forstått, det er i Ubuntu eg trenger hjelp. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ok, trodde du mente at dette var noe du måtte stille inn i bios. Bruker fancontrol til å styre vifter og cpufreq til å styre klokkehastighet på cpu på mine maskiner, men jeg bruker ikke ubuntu, så jeg kan ikke hjelpe deg med akkurat hvordan du skal sette det opp. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Såfremt Cool n' Quiet er aktivert i BIOS så skal det vel fungere av seg selv i Ubuntu. "Most modern day Linux distributions should have no problems utilizing Cool 'n' Quiet with an out-of-the-box configuration on most supported systems." Fra her. Endret 26. mars 2009 av Dy§no Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Evt. bare bruk "CPU Frequency Scaling Monitor" applete til gnome. Der kan du se klokka og sette den, eller velge en profil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå