Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger tips til en god og kraftig kalkulator.

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg skal kjøpe meg en ny relatvit kraftig kalkulator. Kalkulatoren skal brukes på vidregående og kanskje høyskole/universitet. Har ikke noen fastsatt budsjett da jeg ikke vet hva jeg må ut med. Sett litt på kalkulatorene her, men vet ikke hva som er best og hva som skiller de. Noen å anbefale?

Går VG1 for øyeblikket og det er akkurat det samme hva slags kalkulator vi bruker.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T1 nspire fra texas instruments. Dette er en kalkulator jeg var i testgruppen for, som er veldig veldig god i forhold til dinosaurene som ble laget for tiår siden. Denne har en veldig god operativsystembasert løsning, som gjør den særdeles lett og grei å bruke. Den endelige versjonen kom ut i fjor.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Jepp, det er sant. Veldig mange lærere holder seg kun til én av dem - og kan ikke noenting om den andre. Selv om de fleste lærebøkene baserer seg på både Casio og Texas, er det kjedelig å ikke kunne få hjelp av læreren når du lurer på noe. :)

Forøvrig bruker nesten alle amerikanske bøker Texas.

Lenke til kommentar

Ser andre anbefaler eldre versjoner.. kjøp den nyeste, siden den er så ny er det få som har egenerfaringer, lærerene har kanskje heller ikke denne kalkulatoren, men det er så lett at med hjelp fra instruksjonsboka så mestrer du den veldig lett. Har ikke hatt noe opplæring i bruk av denne fra lærerhold, og det fungerer utmerket. Når vi skal bruke kalkulatorene i fellesskap venter jeg somregel i 5-6 minutter på at de andre skal bli ferdige med utregningene (inkludert læreren)... Dette på grunn av at den er så oversiktlig og genial når du skal sette opp ligninger, brøker, paranteser etc - her er sjansene for feilregninger veldig lav sett i forhold til de eldre kalkulatorene hvor en ofte gjør feil med paranteser etc. (Du kan også lett sjekke om du har evt. feil når det gjelder å kombinere formler)

Lenke til kommentar
Ser andre anbefaler eldre versjoner.. kjøp den nyeste, siden den er så ny er det få som har egenerfaringer, lærerene har kanskje heller ikke denne kalkulatoren, men det er så lett at med hjelp fra instruksjonsboka så mestrer du den veldig lett. Har ikke hatt noe opplæring i bruk av denne fra lærerhold, og det fungerer utmerket. Når vi skal bruke kalkulatorene i fellesskap venter jeg somregel i 5-6 minutter på at de andre skal bli ferdige med utregningene (inkludert læreren)... Dette på grunn av at den er så oversiktlig og genial når du skal sette opp ligninger, brøker, paranteser etc - her er sjansene for feilregninger veldig lav sett i forhold til de eldre kalkulatorene hvor en ofte gjør feil med paranteser etc. (Du kan også lett sjekke om du har evt. feil når det gjelder å kombinere formler)

Har ikke sett TI-nSpire til salgs noen steder. Link? :)

Lenke til kommentar

På skolen vår fikk alle beskjed om å kjøpe Casio CFX-9850GC PLUS.

Den kan gjøre det meste! Den koster rundt tuesnlappen, men det er en god investering. Den vil jeg antakeligvis til å komme til å bruke videre på universitet i mange år.

EDIT: Du får kjøpt den i bokhandlere over alt.

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Spørsmålet har blitt stilt før:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075801&hl=

Og sikkert mange ganger før det også.

Å si at du får bruke en avansert videre på univsersitet er tull, da mange universiteter og høgskoler har «en bestemt, enkel kalkulator» (Ved ntnu: HP-30s eller Citizen SR-270x) som eneste tillatte ved eksamener. Skal man gjøre noe mer har man programvare som Maple o.l.

Lenke til kommentar
Spørsmålet har blitt stilt før:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075801&hl=

Og sikkert mange ganger før det også.

Å si at du får bruke en avansert videre på univsersitet er tull, da mange universiteter og høgskoler har «en bestemt, enkel kalkulator» (Ved ntnu: HP-30s eller Citizen SR-270x) som eneste tillatte ved eksamener. Skal man gjøre noe mer har man programvare som Maple o.l.

Enig. Matematiske begrensninger ligger i eget kunnskapsnivå, ikke kalkulatoren. Mulighetene blir ikke flere med en avansert kalkulator. Fokuser på å lære deg selv å regne matematikk, ikke hvordan du løser matematiske problemer ved hjelp av en avansert kalkulator. Det er lett å bli avhengig av slike hjelpemidler. Og som nercix sier, på NTNU er kun de enkleste kalkulatorene tillatt. Eneste som skiller disse fra en enkel lommekalkulator er vel sin/cos/tan + evt lg/ln. Har du virkelig bruk for en kalkulator du kun kan utnytte brøkdeler av?

Lenke til kommentar

Det er sant - det viktigste er å beherske matemamtikk. Jeg liker allikevel å ha en god grafisk kalkulator ved min side når jeg regner oppgaver hjemme, så slipper jeg å kladde 5 sider på hver oppgave (med utregning av binominalkoeffisienter, store brøker osv.), i tillegg er den grei til å kontrolle den deriverte i oppgaver jeg ikke har fasit på.

Når det står "enkel kallkulator", menes da f.eks. en slik: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=35040 . Hvor man har litt funksjoner som sin, ^, mulighet for brøker osv?

Lenke til kommentar
Det er sant - det viktigste er å beherske matemamtikk. Jeg liker allikevel å ha en god grafisk kalkulator ved min side når jeg regner oppgaver hjemme, så slipper jeg å kladde 5 sider på hver oppgave (med utregning av binominalkoeffisienter, store brøker osv.), i tillegg er den grei til å kontrolle den deriverte i oppgaver jeg ikke har fasit på.

Når det står "enkel kallkulator", menes da f.eks. en slik: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=35040 . Hvor man har litt funksjoner som sin, ^, mulighet for brøker osv?

Regner med at den vil være lovlig i bruk på eksamen ved NTNU/andre universiteter. Tror det i hovedsak er kalkulatorer med minne du ikke kan bruke.

Skal ikke si at jeg aldri bruker graph-funksjonen på kalkulatoren, og å ha syntaksmuligheter for å skrive inn en brøk er kjekt. Men det du lærer på videregående av matematikk vil du ikke trenge kalkulatorkraft til over 4-500 kroner for å løse. Når du på høgskoler/universiteter ikke får bruke mer enn den overnevnte, vil det nok være lurest å gjøre seg kjent/vant med en slik. Spar pengene dine, sier i alle fall jeg.

edit: Om du uansett vil ha en avansert kalkulator tror jeg nok Casios CFX-9850 e.l. fåes brukt og rimelig. Sikkert kjempemange som har liggende fra vgs. Med denne klarer du deg i alle fall til du skal over på en høgskole. Denne kan beregne bestemte integraler, du har mye forskjellige syntakser for diverse, den er programmerbar, mange funksjoner for grafer, likninger osv. Den kan ikke regne algebraiske uttrykk, men det bør du uansett gjøre selv.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Regner med at den vil være lovlig i bruk på eksamen ved NTNU/andre universiteter. Tror det i hovedsak er kalkulatorer med minne du ikke kan bruke.

Akkurat den kalkulatoren der var faktisk i en del år den eneste tillatte eksamenskalkulatoren ved NTNU. Den er fortsatt tillatt å bruke, men den er visstnok gått ut av produksjon nå, så fra høsten 2008 ble det vedtatt at den nye «standardkalkulatoren» ved NTNU skulle være Citizen SR-270X. HP 30S var ikke spesielt populær, og jeg liker sistnevnte bedre selv også.

Lenke til kommentar

Citizen SR-270X er helt grei funksjonsmessig, men den er elendig til å registrere tastetrykk. Synes også skjermen kunne vært av noe bedre kaliber. Jeg brukte Casio FX-9860G på vgs., og denne er klart overlegen Casio FX-9850 (som de fleste andre brukte) når det kommer til skjerm og prosessor, men funksjonsmessig er de helt like. Casio-kalkulatorene er også veldig gode og ikke minst svært responsive hva tastaturet angår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...