affe90 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei! Jeg er totalt ubrukelig når det kommer til linux-basserte systemer. Tukler litt i Ubuntu 8.10, ser på et par guider og bøker. Klarte å kjøre denne kommandoen i terminal: "sudo passwd root" Fulgte boka, trodde ikke det gjorde noe spesielt, men nå kan jeg gjøre administrative aktiviteter uten å bli bedt om passord! Det blir jo helt på trynet. Er det noen muligheter for å gjøre slik at jeg faktisk blir spurt om passord hver gang jeg ønsker root-rettigheter? Altså: Når jeg skal gjøre noe administrativt i terminalen pleier jeg å skrive: "sudo -s", etterfulgt av passord når jeg blir spurt om det. Nå kommer jeg rett på som root uten passord. Noen som har en løsning på problemet? Mvh Jørgen Pedersen Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Gjenta kommandoen, men skriv inn et passord når du blir bedt om det denne gangen. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Gjenta kommandoen, men skriv inn et passord når du blir bedt om det denne gangen. Jeg takke for svar. Dette skal jeg prøve ut i morgen, da min linux-boks ikke står her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå