Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Inntekts grense som student + minstefradrag på selvangivelsen

Parafan

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er en student som har kommet oppi ca 151 000kr i brutto inntekt for 2008. Da ser jeg at jeg er ca 28 000kr over grensa. Hva betyr dette nå for meg? har ikke skjønt dette med 5% pr mnd? Blir 5% av 28000 omgjort til gjeld?

fra lånekassen sine sider....

"Inntekt

I 2007 er grensen for hva du kan tjene 116.983 kroner. For 2008 er grensen økt til 122.247 kroner.

Skulle du tjene mer enn disse grensene blir stipendet ditt redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over fribeløpet. "

SÅ lurer jeg da på, alle som jobber har jo krav på minstefradrag (36% - hvor maksimal fradrag er 67000kr i 2008) Ergo har jeg endt opp med ca 98 000 som grunnlag for inntekts - og formueskatt på selvangivelsen. Er det dette beløpet lånekassen ser etter når de sjekker inntekten min for 2008? For hvis dette stemmer så ligger jeg vel godt an å mister ikke noe av de pengene som skal bli omgjort til stipend?

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det helt sikkert? jeg har prøvd å finne ut om dette, men finner jo ikke noen opplysninger om dette noen plass. ingen som har spurt om dette før meg heller

Lånekassen henter opplysninger fra ligningskontoret.

Det står nok ikke spesifikt noe sted at bruttoinntekten er før alle fradrag, men det er (desverre for deg) fakta.

Lenke til kommentar
Hva annet kan bruttoinntekt være enn før fradag.

Ligger liksom litt i ordet bruttoinntekt føler eg.

Joda, tenkte bare at det kanskje var en mulighet de gikk etter den summen som blir utgitt i skattelistene hvert år, for de er jo med fradrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...