Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historieinnlevering om to politiske revolusjoner: Hva kan jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta for meg den amerikanske frigjøringskrigen og den franske revolusjonen og kan ta to eller tre av disse rettesnorene som gjerne hører litt sammen. Jeg kan velge å fokusere på kun den amerikanske og den franske eller en av delene. Her kommer de:

* Gi en oversikt over det filosofiske grunnlaget for de to revolusjonene.

* Bakgrunnen for den franske revolusjonen med eneveldet og stendersamfunnet.

* Hendelsesforløp og forklaringer, herunder dypereliggende og utløsende årsaker for den amerikanske revolusjonen.

* Et portrett av en av de markante skikkelsene i den revolusjonen du velger

* Sammenlign den amerikanske uavhengighetserklæringen med den franske menneskerettserklæringen - trekke inn vår 1814 grunnlov der det er naturlig.

* Finn likheter og forskjeller mellom styreformen i USA og Norge i dag. Forklare forskjellene.

* Lage oversikt over alle de ulike fasene i den franske revolusjonen. Tidsperiode, viktige hendinger, ulike gruppers motiver, mål og resultater.

* Hvordan kan forholdene under revolusjonen utvikle seg fra vekt på menneskerettigheter til rent terrorvelde.

* Den amerikanske revolusjonen var i mindre grad enn den franske en sosial revolusjon, den var først og fremst politisk og førte til få endringer mellom samfunnsgruppene. Redegjør for dette.

Har dere noen forslag til hva jeg kan velge? Ønsker ikke at det skal bli så vanskelig.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste jeg kan tenke meg, er at du velger disse to:

* Hvordan kan forholdene under revolusjonen utvikle seg fra vekt på menneskerettigheter til rent terrorvelde.

Så bruker du dem til å skrive om Maximilien Robespierre, samt terrorveldet og Jakobinerne. :)

Lenke til kommentar
Det enkleste jeg kan tenke meg, er at du velger disse to:

Så bruker du dem til å skrive om Maximilien Robespierre, samt terrorveldet og Jakobinerne. :)

Åhh, synes dette ble vanskelig :S

Lenke til kommentar

NR 1 kan absolutt bli en middels/lett oppgave som kan gi en god karakter. du må rett og slett bare søke litt på internett.

Er sikker på at du kan skrive mass eom forsjkellige filosofer du burde se mest på:

John Locke som var en britisk filosof

Voltair (husker ikke hva han sto for)

Charles de Montesquieu (Viktig angående maktprinsippet i de vestlige landene.)

Og Jean-Jacques Rousseau( han her er en av de filosofene du burde sette deg inn i ettersom hans tanker ga grobunn for den vestlige sivilasjon med demokrati og frihet men var også en av inspirasjons kildene til den franske revolusjon)

Vis du bruker disse 4 og kanskje fler vil du ha et godt utgangspunkt for nr 1.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
Punkt nr. 2 hvirket enklest i mine øyne. Er vel kanskje det som kan være enklest å finne noe stoff om

:hmm:

Har du forslag til et annet punkt istedet for denne,- eller gjerne en kilde til dette punktet? Har søkt så utrolig mye, men det var jammen meg ikke lett. Og forresten, kan informasjonen fra begge punktene ''høre sammen'', eller er det noe annet som passer bedre til punkt 1 ?

Kommer til å sette stor pris på om dere kunne finne noen linker, eller noen rette punkter som kan høre sammen. :)

Takker igjen!

Lenke til kommentar
NR 1 kan absolutt bli en middels/lett oppgave som kan gi en god karakter. du må rett og slett bare søke litt på internett.

Er sikker på at du kan skrive mass eom forsjkellige filosofer du burde se mest på:

John Locke som var en britisk filosof

Voltair (husker ikke hva han sto for)

Charles de Montesquieu (Viktig angående maktprinsippet i de vestlige landene.)

Og Jean-Jacques Rousseau( han her er en av de filosofene du burde sette deg inn i ettersom hans tanker ga grobunn for den vestlige sivilasjon med demokrati og frihet men var også en av inspirasjons kildene til den franske revolusjon)

Vis du bruker disse 4 og kanskje fler vil du ha et godt utgangspunkt for nr 1.

hehe, oppgaven s alag et portrett *av én av de*. Hvem kan være den mest aktuelle? :)

Lenke til kommentar
Montesquieu og hans maktprinsipp kan være veldig aktuelt, for da kan dra inn maktfordelingen i Norge. :)

Jeg fant veldig lite informasjon om Montesquieu da :S har aldri fått slike oppgaver før og ønsker å gjøre det kjempebra på den,- men vet ikke helt hvordan jeg burde legge opp stoffet, og hva jeg kan søke etter. Hvordan ville du ha lagt dette opp uten å gjøre det kjempekrevende, men som kan gi god karakter?

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Charles_Montesquieu

http://www.skoletorget.no/abb/samf/frrev/montesquieu.html

Her er to linker, kan også finne flere dersom det går greit med engelske også.

Her er også en om maktfordelingsprinsippet:

http://no.wikipedia.org/wiki/Maktfordelingsprinsippet

Hvordan du kan skrive det:

1. Hvordan var samfunnet under den franske revolusjonen? Skriv litt om hvordan eneveldet og stendersamfunnet (noen hadde lovfestede rettigheter ''mannen i gata'' ikke fikk). Hva synes folket om dette? Når begynte de å gjøre opprør?

2. Introduser Montesquieu. Hvem var han (kort) og hva var hans filosofiske tanker? Hva er maktfordelingsprinsippet, og hva er bra med det?

3. Hvordan påvirket den franske revolusjon resten av verden? Hint: Amerika.

4. Hvor finner vi maktfordelingsprinsippet i dag?

Lenke til kommentar
http://no.wikipedia.org/wiki/Charles_Montesquieu

http://www.skoletorget.no/abb/samf/frrev/montesquieu.html

Her er to linker, kan også finne flere dersom det går greit med engelske også.

Her er også en om maktfordelingsprinsippet:

http://no.wikipedia.org/wiki/Maktfordelingsprinsippet

Hvordan du kan skrive det:

1. Hvordan var samfunnet under den franske revolusjonen? Skriv litt om hvordan eneveldet og stendersamfunnet (noen hadde lovfestede rettigheter ''mannen i gata'' ikke fikk). Hva synes folket om dette? Når begynte de å gjøre opprør?

2. Introduser Montesquieu. Hvem var han (kort) og hva var hans filosofiske tanker? Hva er maktfordelingsprinsippet, og hva er bra med det?

3. Hvordan påvirket den franske revolusjon resten av verden? Hint: Amerika.

4. Hvor finner vi maktfordelingsprinsippet i dag?

Ok, får bare starte =)

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...