Gå til innhold

2-4 x Vertex på Intel ICH10R

Bza

Anbefalte innlegg

Jeg har lest noen steder i forumet her at OCZ Vertex-disker i RAID bør kjøres på en dedikert kontroller, og ikke på de integrerte ICH10R-kontrollerne. Er det hold i dette? I så tilfelle, hvilke kontrollere anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest noen steder i forumet her at OCZ Vertex-disker i RAID bør kjøres på en dedikert kontroller, og ikke på de integrerte ICH10R-kontrollerne. Er det hold i dette? I så tilfelle, hvilke kontrollere anbefales?

Tre stk vil maxe ICH10R, dvs rundt 660\600 MB\s, så hvis du har tenkt å kjøre 4x r0, bør du nok skaffe deg en HW raid kontroller ja, dog er det ikke en spess kontroller som skiller seg ut ift hvilken du bør velge. Etter hva jeg har forstått er det er fåtall som klarer spesielt mye høyere hastigheter, og samtidig vil jo de fleste f.eks adaptec bruke lengre tid på oppstart (20+ sec) imotsetning til onboard ich10r.

Lenke til kommentar
Er det noen som har egne erfaringer eller lenker til erfaringer med kontrollere som duger?

Tror det er litt enklere om du spesifiserer hva du er ute etter. For 3x Vertex er mer enn nok for de aller aller fleste. Om du skulle trenge mer ift IOPS så burde du vurdere intel sine x25-M eller E. Med disse nye SSDene trenger du ikke nødvendigvis en rå kontroller.

Lenke til kommentar
Jeg må bare slenge inn et spørsmål angående dette, er det så farlig om man makser ut ICH10 da? Man vil jo få bedre ytelse ved små blokker selv om kontrolleren makser ut ved lesing av store sekvensielle?

Etter det jeg har skjønt så vil ikkje ytelsen ved små blokker øke noe særlig, da små blokker ikkje kan fordeles ut på så veldig mange disker grunnet størrelsen er for liten. Derfor vil en Intel disk alltid være raskere enn Vertex på små filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...