AnaXyd Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Heisann! Jeg har hatt bilen min på verksted for å bytte stempelringer og ventiltetninger grunnet stor oljeforbruk. Etter at bilen var på verkstedet, så syntes jeg det blir litt tikkelyd i motoren min. Jeg har tatt et lydklipp, slik at dere kan høre. Så, om dere gidder, hør på lydklippet og svar meg på om det er tikking eller ei! Opptak__19_.wav Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Høres ikke helt frisk ut den motoren. Om noe er galt kan jeg ikke svare på desverre. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Høres jo ut som en gammel Ford med sleten motor. Men utrolig vanskelig å si, ut i fra et heller dårlig opptak. Det kan være at det hjelper å fortelle hvilken motor det er snakk om... Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Nå kan det inrømmes at opptaket forsterket lyden drastisk da jeg stod med mobilen oppi motorrommet. Men hva kan være galt? Motoren er en 7A-FE motor, 1,8l som sitter i en Toyota Celica AT200 (T20) 1996 modell. Gått 190k km Endret 26. mars 2009 av AnaXyd Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 I utgangspunktet høres det jo ut som noe gærnt med ventilene. Gjør det enkelt for deg selv, kjør tilbake til verkstedet og få de til å se på det. I mitt hode er det iallfall logisk at det ikke skal komme _mer_ lyder etter en overhaling Lykke til Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Mulig de ikke har giddi å ordna på ventilene? Jeg fikk overhalinga til en ganske god pris, så jeg har ikke så lyst til å klage på dem... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hjelper jo lite at det er en god pris om de ikke gjør jobben?! Har du betalt under bordet, så er det jo greit. Da er det "lost". Men har du fått jobben utført på et verksted, og du sitter igjen med en kvittering, så er det jo også greit vel? Ta turen inn til de, og fortell de akkurat slik du opplever det. Ærlig sak det. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Sant. Jeg bør nesten dra tilbake og spørre hva som har skjedd. Bilen bruker også litt mye bensin nå. Kanskje dette er relatert? Har jeg eventuelt krav på om at de retter feilen som har oppstått uten kostnader? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Viss den musikken på slutten der er fra motoren så skal du faen meg ha NY bil!!! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Haha.. The Riddle er jo kul da! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Har du sjekket at det er nok olje på motoren? og hvilken olje de har fyllt på. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Det er nok olje på motoren ja, det sjekker jeg med jevne mellomrom. De har fylt på syntetisk olje, men jeg aner ikke åssen. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Olja har mye å si på disse motorene, 4A-FE 7A-FE og 3S-FE og forsåvidt eldre motorer en disse er ikke begeistret for tynn olje. 10W40 anbefales for disse motorene, 5W40 eller 0W40 o.l funker dårlig. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Hmm, ja kanskje det er så enkelt som olja! Det hadde egentlig vært greit... Man må ikke justere ventilene på nytt igjen etter å ha hatt toppen av? Eller noe? For de måtte vel ta ut stemplene for å bytte stempelringene. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Nei normalt ikke, men å justere ventilene er ikke noe pes. Kort fortalt så går det ut på å putte skims med riktig høyde under løfterene for å korrigere for slitasjen. Du bør også sjekke at kamreima er rett montert, hvist ikke så vil ikke timing merkene på reimhjulene stemme over ens. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Haha, fikk nøyaktig samme lyden etter at min bil også har vært på verkstedet, de bytta ventiltettningene og registerreimen. Det var samme olja som var før oppi når det ikke var sånn lyd. De sa at det er bare noe som må justeres, men husker ikke nå hva det kaltes. Det var ihvefall mye jobb med det, men det er ikke alvorlig, eneste ulempen er den stygge lyden + litte grann større bensinsforbruk. Endret 5. mai 2009 av Iceman22 Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Den bilen der er syk Tipper at det er noe med paraplyene. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Har forhørt meg litt med bilverkstedet som utførte jobben for meg. De sa at det ikke var særlig med tikking dette, og at det var lite man kunne gjøre for å redusere dette. Toyota spurte jeg også, og de visste jo nesten ikke hva jeg prata om. De begynte å diskutere om noe med hydrauliske løftere, og at det ikke skulle bli tikking på sånne motorer. De tilbød å justere ventilshimsene til 3600kr. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Litt urelevant men hvor mye betalte du for jobben? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg hadde gjort verkstedet en del tjenester som de satte stor pris på, så jeg slapp unna med å kun betale for delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå