Cie Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg sliter litt med å bestemme meg for utdanning, og jeg trooor jeg har greid å avgrense ønskene mine ned til enten siv.øk, geologi/geofysikk eller lektor i realfag. Men så sliter jeg altså enormt med å velge blant disse. Jeg vet at jeg kan omprioritere i søknaden min fram til sommeren, men jeg har flere studieønsker (altså samme studier men ved flere skoler, vet ikke helt hvor jeg vil) enn bare de 10 valgene, så jeg må få begrenset dette litt. Det jeg lurer på er hvordan mulighetene er for å videreutdanne seg til lærer hvis man er siviløkonom? Jeg tenker da først og fremst på lærer i vgs. Hvilke fag kvalifiserer man til å undervise i da? Siv.øk. er nemlig den utdannelsen som frister aller mest, og jeg har egentlig ikke lyst på en ren lærerutdanning, men samtidig greier jeg ikke helt å se hvilken nytte en siv.øk. kan gjøre av seg i den videregående skolen? Er vel bare i økonomiske fag man kan undervise? Hva med matematikk? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Jeg sliter litt med å bestemme meg for utdanning, og jeg trooor jeg har greid å avgrense ønskene mine ned til enten siv.øk, geologi/geofysikk eller lektor i realfag. Men så sliter jeg altså enormt med å velge blant disse. Jeg vet at jeg kan omprioritere i søknaden min fram til sommeren, men jeg har flere studieønsker (altså samme studier men ved flere skoler, vet ikke helt hvor jeg vil) enn bare de 10 valgene, så jeg må få begrenset dette litt. Det jeg lurer på er hvordan mulighetene er for å videreutdanne seg til lærer hvis man er siviløkonom? Jeg tenker da først og fremst på lærer i vgs. Hvilke fag kvalifiserer man til å undervise i da? Siv.øk. er nemlig den utdannelsen som frister aller mest, og jeg har egentlig ikke lyst på en ren lærerutdanning, men samtidig greier jeg ikke helt å se hvilken nytte en siv.øk. kan gjøre av seg i den videregående skolen? Er vel bare i økonomiske fag man kan undervise? Hva med matematikk? Du kan bli lektor hvis du prøver deg på dette http://www.uv.uio.no/lap/emnegrupper/kultu...ap_okonomi.html Antar at du kvalifiserer deg til å undervise samfunnsfag og økonomi. Eller, så kan du bli adjunkt med matematikk og økonomi, men det går ikke å ha programspesielisering i økonomi med matematikk. Bare titt litt rundt og se hva du finner. Å gå motsatt vei går ihvertfall ikke. Endret 26. mars 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Cie Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg sliter litt med å bestemme meg for utdanning, og jeg trooor jeg har greid å avgrense ønskene mine ned til enten siv.øk, geologi/geofysikk eller lektor i realfag. Men så sliter jeg altså enormt med å velge blant disse. Jeg vet at jeg kan omprioritere i søknaden min fram til sommeren, men jeg har flere studieønsker (altså samme studier men ved flere skoler, vet ikke helt hvor jeg vil) enn bare de 10 valgene, så jeg må få begrenset dette litt. Det jeg lurer på er hvordan mulighetene er for å videreutdanne seg til lærer hvis man er siviløkonom? Jeg tenker da først og fremst på lærer i vgs. Hvilke fag kvalifiserer man til å undervise i da? Siv.øk. er nemlig den utdannelsen som frister aller mest, og jeg har egentlig ikke lyst på en ren lærerutdanning, men samtidig greier jeg ikke helt å se hvilken nytte en siv.øk. kan gjøre av seg i den videregående skolen? Er vel bare i økonomiske fag man kan undervise? Hva med matematikk? Du kan bli lektor hvis du prøver deg på dette http://www.uv.uio.no/lap/emnegrupper/kultu...ap_okonomi.html Antar at du kvalifiserer deg til å undervise samfunnsfag og økonomi. Eller, så kan du bli adjunkt med matematikk og økonomi, men det går ikke å ha programspesielisering i økonomi med matematikk. Bare titt litt rundt og se hva du finner. Å gå motsatt vei går ihvertfall ikke. Uhm, jeg ble dessverre ikke så klok av det svaret... Hva mener du med at det ikke går å gå motsatt vei? Det studiet du linket til er vel ikke siv.øk? Kan man kvalisifere seg til å bli lærer med siv.øk. utdannelse (og PPU så klart) eller ikke, og hvilke fag kvalifiserer man seg til da, i så fall? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg sliter litt med å bestemme meg for utdanning, og jeg trooor jeg har greid å avgrense ønskene mine ned til enten siv.øk, geologi/geofysikk eller lektor i realfag. Men så sliter jeg altså enormt med å velge blant disse. Jeg vet at jeg kan omprioritere i søknaden min fram til sommeren, men jeg har flere studieønsker (altså samme studier men ved flere skoler, vet ikke helt hvor jeg vil) enn bare de 10 valgene, så jeg må få begrenset dette litt. Det jeg lurer på er hvordan mulighetene er for å videreutdanne seg til lærer hvis man er siviløkonom? Jeg tenker da først og fremst på lærer i vgs. Hvilke fag kvalifiserer man til å undervise i da? Siv.øk. er nemlig den utdannelsen som frister aller mest, og jeg har egentlig ikke lyst på en ren lærerutdanning, men samtidig greier jeg ikke helt å se hvilken nytte en siv.øk. kan gjøre av seg i den videregående skolen? Er vel bare i økonomiske fag man kan undervise? Hva med matematikk? Du kan bli lektor hvis du prøver deg på dette http://www.uv.uio.no/lap/emnegrupper/kultu...ap_okonomi.html Antar at du kvalifiserer deg til å undervise samfunnsfag og økonomi. Eller, så kan du bli adjunkt med matematikk og økonomi, men det går ikke å ha programspesielisering i økonomi med matematikk. Bare titt litt rundt og se hva du finner. Å gå motsatt vei går ihvertfall ikke. Uhm, jeg ble dessverre ikke så klok av det svaret... Hva mener du med at det ikke går å gå motsatt vei? Det studiet du linket til er vel ikke siv.øk? Kan man kvalisifere seg til å bli lærer med siv.øk. utdannelse (og PPU så klart) eller ikke, og hvilke fag kvalifiserer man seg til da, i så fall? Du kan ikke bli studere på lektorlinjen og ombestemme deg å bli siviløkonom. Altså, den motsatte veien går ikke. Du kan ikke kvalifisere deg direkte, men hvis du tar noen fag ekstra som du mangler, se lenken jeg ga deg for å se hvilke fag du trenger og inkludere PPU. Da kan du bli lærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå