Gå til innhold

Lastebiler i kollektivfelt


Anbefalte innlegg

Husker dette var i vinden for rundt et år siden, og jeg lurer litt på hvorfor det forsvant ut av mediebildet.

 

Det er jo egentlig genialt, lastebiler kjører jo like tregt som bussen, forurenser sikkert mer. Hadde de sluppet til i kollektivfeltet, ville trafikkflyten sannsynligvis blitt bedre for vanlige biler og lastebiler, uten å nevneverdig redusere reisetid for buss.

 

Uten at jeg har artikkel just nu, så mener jeg at et av motargumentene fra natur&ungdum var at dette ville føre til fjerning av kollektivfelt på sikt, samt at kollektivfeltet var for "miljøvennlige kjøretøy". Jeg trodde kollektivfelt var for å bedre fremkommeligheten for kollektivtransporten, slik at reisetiden ble redusert. Dette skulle igjen føre til at flere ville velge bort bil. -og der søkte jeg opp en artikkel.

 

- Framkommeligheten for bussene er dårlig nok fra før, da blir det ikke bedre om de må dele bussfil med lastebilene. Det er mye bedre å flytte godstrafikken fra vei over på bane, enn over i kollektivfeltet, sier fagmedarbeider i Natur og Ungdom, Åshild Lappegård Lahn.

Fryktelig dårlig argument siden den siste delen i distribusjonen stort sett må foregå med lastebil. Om noen ildsjeler kunne opplyst meg med motargumenter mot bruk av kollektivfelt for lastebiler, så takker jeg ikke nei.

 

Jeg synes det er ironisk at dersom du har god råd, så kan du kjøpe deg forbi køen i taxi, men gods ikke skal kunne "kjøpes" forbi køen. Hvorfor er egentlig taxi valgt ut som "kollektivt" kjøretøy? Ikke tar dem mindre plass enn vanlige biler, samtidig genererer dem mer trafikk når dem både skal hente og bringe.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sannsynligvis basert på bruks-statistikk.

 

Per i dag er sykler, miljøbiler, motorsykler, mopeder, buss, taxi og utrykningskjøretøy i kollektivfeltet - og det er ikke nok av dem til å forårsake kork.

Legger en til en så stor bruksgruppe som tungtransport er, vil dette skape køproblemer.

Lenke til kommentar

Rent samfunnsøkonomisk er lastebiler mye viktigere enn drosjer. Samfunnet er tross alt fullstendig avhengig av at disse kjøretøyene leverer last som får samfunnet til å gå rundt - matvarer, medisinsk utstyr, stein, asfalt, betong, trafostasjoner, telefonstolper, prefabrikerte bygg, osv. Drosjens funksjon er stort sett å kjøre forretningsfolk fra flyplassen til hotellet, eller frakte fulle mennesker hjem fra byen. Som oftest sitter det bare én passasjer i drosjen.

Lenke til kommentar

Jepp - rent samfunnsøkonomisk så bør en se på ting som kan gi tungtransport større flyt. Gjerne ved å gjøre jernbane og båt-transport mer konkurransedyktig.

 

Tungtransport i kollektivfeltet går på bekostning av utrykningstjenestene dog, så den veien bør vi ikke gå.

Lenke til kommentar
Dette er sannsynligvis basert på bruks-statistikk.

 

Per i dag er sykler, miljøbiler, motorsykler, mopeder, buss, taxi og utrykningskjøretøy i kollektivfeltet - og det er ikke nok av dem til å forårsake kork.

Legger en til en så stor bruksgruppe som tungtransport er, vil dette skape køproblemer.

 

Det kommer vel ann på hvordan man tillater bruken av feltet? Jeg leste et forslag hvor de mente at bruken burde være fri for tungtransporten etter klokken 9 (etter morgenrushet), noe som ville vært forsvarlig med tanke på kollektivtrafikken. At mopeder og sykler skal få putre avgåde i 40, mens lastebiler ikke skal slippe til virker søkt.

 

Dersom lastebiler over 7,5t hadde sluppet til, ville vi vel tjent på det rent samfunnsøkonomisk? Utslipp ville blitt mindre osv.

Lenke til kommentar
Jepp - rent samfunnsøkonomisk så bør en se på ting som kan gi tungtransport større flyt. Gjerne ved å gjøre jernbane og båt-transport mer konkurransedyktig.

 

Tungtransport i kollektivfeltet går på bekostning av utrykningstjenestene dog, så den veien bør vi ikke gå.

 

Nå er det ikke utrkyningskjøretøyene som er hovedprioritert i kollektivfelt? Jernbane er stort sett uaktuelt som siste distibusjonsledd til næringsvirksomhet. Båt-transport går for sakte til å konkurere mot veg, fly og jernbane når det kommer til "ferskvarer". Når jeg bestiller noe på nett i dag, så vil jeg helst ha det senest i morgen. Velstanden skaper transportbehov.

Lenke til kommentar

Ja, en free-for-all om natten hadde fungert veldig greit. Tror 0900 er litt for seint dog, da rushtrafikken sørger for så mye trafikk at en har lyst til å ha en åre åpen for kollektiv.

Mopeder og sykler har lov til å bruke kollektivfeltet da disse er lette å kjøre forbi for et utrykningskjøretøy - det er ikke helt sånn med en semi-trailer :D

 

Nå er det vel sånn at det er mest i bysentrum en har kollektivfelter, så dette er et byproblem - det kan nevnes her at enkelte byer har forbudt tungtransport i bysentre utenom på natten; så kanskje dette er beste løsning for oss i Norge også?

Lenke til kommentar

Lastebiler i kollektivfeltet? Tror det hadde vært greit det, ja...

 

 

Nå er det vel sånn at det er mest i bysentrum en har kollektivfelter, så dette er et byproblem - det kan nevnes her at enkelte byer har forbudt tungtransport i bysentre utenom på natten; så kanskje dette er beste løsning for oss i Norge også?

 

Hvordan skal da varene fraktes rundt til alle butikker, kiosker og annet i sentrum da? Om natta? Når butikkene er stengt?

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke så mye fantasi til for å tenke seg at det lastes om i mindre kjøretøyer og at butikker som krever større varepartier blir posisjonert i utkant eller har lagermottak om kvelden.

 

Denne linken burde gi nok info for dem som er interessert i å finne ut litt om problemstillingen istedet for å kaste drit:

http://www.google.com/search?q=lorry+city+centre

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Igjen blir det vel et spørsmål om samfunnsøkonomi. Da vil transporten bli dyrere, butikker og lastebilansatte skal ha kveldstillegg etc. Regningen går til forbrukere.

 

Å stenge ute lastebiler helt fra sentrumsområder, eller strekninger hvor det i dag ligger kollektivfelt vil være idiotisk, når kapasiteten i kollektivfeltet er så å si ubenyttet. Bare det å frakte varer til en dagligvareforetning vil være håpløst i mindre kjøretøy.

 

Problemstillingen i England er vel at kapasiteten generelt er brukt opp, og lastebiler i kø vil bare skape mer forurensing. Å tillate tungtransport i kollektivfelt som ikke har kapasitetsproblemer er ikke en annen løsning på samme problem, det er et forslag til løsning på et annet problem..

Lenke til kommentar

Kapasiteten er jo grunnen til at du postet denne tråden også da.

 

Det er jo egentlig genialt, lastebiler kjører jo like tregt som bussen, forurenser sikkert mer. Hadde de sluppet til i kollektivfeltet, ville trafikkflyten sannsynligvis blitt bedre for vanlige biler og lastebiler, uten å nevneverdig redusere reisetid for buss.

 

Det er kun i rushtrafikk at det er et særlig problem med tung trafikk, samt i mindre gater hvor lastebil må blokkere trafikk for å laste/losse (Regner jeg med? Det er det i all fall lokalt her.).

 

En av løsningene er som du fremlegger: Hiv lastebiler over i kollektivfeltet.

Det føler jeg ikke fungerer, da det blokkerer trafikken i dette feltet - hva er sosialkostnaden involvert med at en brannbil blir forsinket 5-10 minutter?

I områder med mye trafikk må vi uansett ha felter som utrykningskjøretøy kan benytte - i Norge har vi valgt å benytte disse feltene til å også frakte buss, taxi og to-hjulinger (I tillegg til den nyere politiske agendaen om å gjøre miljøbiler mer attraktive).

Hvis de feltene som i dag benyttes til kollektivtrafikk blir fulle av tungtrafikk - må vi opprette nye felter for utrykningskjøretøyene.

 

Hva er da så gale med å forby tungtrafikk i bysentrum i rushtiden og på dagtid ? Du vil oppnå samme personlige effekt for deg: Nemlig at det er mindre trafikk på veiene når du skal på jobb.

 

Selvsagt vil det koste mer, som du sier - men det er den billigste løsningen for at du skal kunne kjøre i mindre traffikerte gater.

Lenke til kommentar
Det skal vel ikke så mye fantasi til for å tenke seg at det lastes om i mindre kjøretøyer og at butikker som krever større varepartier blir posisjonert i utkant eller har lagermottak om kvelden.

 

En lastebil med plass til 18 paller har plass til over 7 ganger så mye som en liten varebil. Dessuten har du problemet med at all lasting og lossing må gjøres manuelt med en varebil, mens i en lastebil kan alt lastes på paller. Når en middels stor matbutikk i Oslo sentrum mottar sikkert 40-50 paller med diverse varer i uka, sier det seg selv at det ikke er holdbart å transportere alt dette med varebiler. Da ville du sannsynligvis 10doblet antall biler i forhold til lastebilene, ikke bare kan de ta med seg mindre, men de må hele tiden kjøre fram og tilbake for å fylle på nye varer, og dette tar jo mye ekstra tid om man må laste inn en og en vare manuelt. Hvis butikkene skulle hatt varemottak utelukkende på kvelden, ville dette bety MYE høyere pris på varene. Ikke bare skal sjåførene (og de øvrige ansatte på distribusjonsbedriften) som kjører ut varene ha kveldstillegg, men også butikkene ville fått høyere kostnader pga de måtte ha flere ansatte på jobb på kveldstid, for å ta hånd om varene, og de også skal ha kveldstillegg, også har du konsulenter fra hver leverandør som kommer og eksponerer varene i butikken, osv....

 

Mao. skaper BARE problemer!!

 

Dessuten har de fleste distribusjonssjåfører i Oslo-området arbeidstid fra 06-14. Dvs. de er på vei inn til byen allerede ca. 0630, og kjører ut igjen ca. 1330...mao. de unngår rushen både inn og ut av Oslo. Eller de har kveldsskift som kanskje er fra 14-22.

 

Så har du jo langtransport, som kanskje er så uheldige at de kommer i rushen inn/ut av Oslo når de skal kjøre f.eks. fra Kristiansand til Tronheim, og MÅ jo selvfølgelig kjøre gjennom Oslo. Hadde det blitt bygget en "Ring 4" som gikk fra Sandvika til Hønefoss og videre til Lillehammer (4-feltsvei med motorveistandard), og fra Tusenfryd til Hvam på E6, utenom Oslo, ville man fått slutt på at Oslo sentrum brukes som knutepunkt for det meste av mellombystrafikken østafjells....

Lenke til kommentar

Så, det du sier er at det ikke er noe poeng i å gjøre noe med tungtransporten?

 

Det er ikke noe poeng i å flytte lokal transport vekk fra rush - den er allerede vekke, det er ikke noe poeng i å gjøre noe med langtransport - da disse også kan kjøre utenom rush ?

 

Vi er veldig enige i at det beste virkemiddelet er å legge planer dog - både for trafikkavikling; men også for lokalisering av transportkrevende næring.

Det å ta kollektivfeltet i bruk føler jeg derimot er for kortsiktig tenkt.

Lenke til kommentar

For langtransport er jeg med på at bane er et alternativ, sett at man får opp kapasiteten en gang i fremtiden.

 

I Norge har vi ikke i noen byer trafikkork hele dagen, så et forbud mot levering på dagtid vil være et steg i feil retning. En begrensing for tungtransporten i rushtiden, særlig rundt toppene, vil bevare kollektivtransportens fordel i rushet. Etter morgenrushet går det færre busser, og det er mindre trafikk generelt. Å la kollektivfeltet ligge ubrukt "i tilfelle brann", er i beste fall et særdeles dårlig argument.

Lenke til kommentar
Så, det du sier er at det ikke er noe poeng i å gjøre noe med tungtransporten?

 

Det er ikke noe poeng i å flytte lokal transport vekk fra rush - den er allerede vekke, det er ikke noe poeng i å gjøre noe med langtransport - da disse også kan kjøre utenom rush ?

 

Vi er veldig enige i at det beste virkemiddelet er å legge planer dog - både for trafikkavikling; men også for lokalisering av transportkrevende næring.

Det å ta kollektivfeltet i bruk føler jeg derimot er for kortsiktig tenkt.

 

Nei, jeg kan ikke helt se at lastebiler er den store synderen i rushtidstrafikken, skulle heller sett et skikkelig kollektivtilbud, og ikke minst mange flere innfartsparkeringer, som ville gjort det enklere for Ola Dunk å ta kollektivtrafikk. Jeg for min del hadde ikke hatt noe imot om jeg kunne parkere et sted (utenfor oslogrensa, pga piggdekkavgift og bomring) og tatt foreksempel T-bane inn til sentrum.

Lenke til kommentar

Enig i att taxi ikke burde gå som kolektiv trafikk, men på en annen side så vil det sikkert bli utulig dyrt å kjøre taxi om de må vente i evigheter i kø. Og det kan ta evigheter føre taxin kommer også.

 

Måle burde være og skape mest mulig kø for privat billister, men fortsatt svidt kjørbart, og minnst mulig kø for kollektiv trafikk og transport, og null kø for utrykningskjøretøy.

Lenke til kommentar
Måle burde være og skape mest mulig kø for privat billister, men fortsatt svidt kjørbart, og minnst mulig kø for kollektiv trafikk og transport, og null kø for utrykningskjøretøy.

 

Det overordnede målet må vel være minst mulig kø for samtlige? Om man har andre intensjoner enn det, håper jeg man holder seg langt borte fra politikk og planlegging..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...