lysbryter Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Jeg er blitt oppmerksom på at jeg trolig oppfyller kravene til å få penderstatus, siden jeg har folkeregistrert bostedsadresse hos foreldrene mine og bor i en liten hybel. Det eneste av de ulike kravene jeg er usikker på, er kravet om at "avstanden mellom arbeidssted og hjem er så stor at dagpendling ikke er praktisk." Det er for min del ca 140 km reisevei én vei. Har noen erfaring med om dette vil være langt nok? Det er kun standardfradragene jeg er ute etter, ikke fradrag for faktiske/dokumenterte utgifter. Likevel blir dette snakk om potensielt nærmere 50.000 i fradrag (kost etter brakkesats + standard reisefradrag), så det blir noen tusenlapper mindre i skatt om jeg får det godkjent. Endret 26. mars 2009 av lysbryter Lenke til kommentar
Romy Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Pendlere er definert som arbeidstagere som reiser mellom bolig på hjemstedet og bolig på arbeidsstedet. Det avgjørende blir derfor hvilken av boligene som anses å være ditt egentlige hjem. Også single kan oppnå pendlerstatus. Personer som bor sammen med ektefelle og/eller barn, anses alltid å ha sitt bosted der ektefellen og/eller barn bor. Samboende med barn regnes som ektefeller. Samboende uten barn regnes som enslige. Studenter regnes aldri som pendlere. For at en enslig skal regnes som en pendler er det avgjørende hva slags bolig du har på hjemstedet og på arbeidsstedet. Her skilles det mellom selvstendig bolig og uselvstendig bolig. Hvis du har en selvstendig bolig hjemme, og en uselvstendig bolig på arbeidsstedet regnes du som pendler. I motsatt fall regnes du ikke som pendler. En uselvstendig bolig kan være opp til 30 kvadratmeter. Det er full adgang til å ha kjøkken i leiligheten. Hvis flere deler en bolig på arbeidsstedet, kan den være 20 kvm større for hver person. Tre personer kan dermed dele en leilighet opp til 70 kvm på arbeidsstedet uten at det får betydning for pendlerstatusen. Hvis du har to selvstendige boliger er det der du overnatter flest ganger som regnes som ditt bosted. Jobber du vanlig femdagers uke blir du da ikke regnet som pendler, fordi du vil ha flere overnattinger på arbeidsstedet. Men det er også innført en særregel (sammenligningsregelen) som gir åpning for pendlerbolig ut over 30 kvm. En pendler som har bodd i hjemkommunen sin i over tre år kan ha en bolig på arbeidsplassen som er inntil halvparten så stor som boligen på hjemstedet, og likevel beholde pendlerstatusen. Det er dermed for eksempel mulig å ha en 50 kvm stor bolig på arbeidsstedet dersom boligen hjemme er minst 100 kvm. Det kan være skattemessig gunstig å kjøpe en pendlerbolig, spesielt hvis du skal ha den en stund. En pendlerbolig kan selges skattefritt etter ett år, på samme måte som andre boliger. Enslige som i skatteåret er 21 år eller yngre anses å ha sitt skattemessige bosted i foreldrehjemmet. Enslige som er 22 år eller eldre anses å ha sitt skattemessige bosted der de har sitt selvstendige bosted. Mer info: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...ticle971828.ece Regler: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/l....html?id=106805 Endret 26. mars 2009 av Romy Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Takk for det, men jeg har lest disse reglene. Det står i loven: § 3-1-5Krav til pendling (besøkshyppighet)For enslige, jf. § 3-1-3, kreves så regelmessige og hyppige hjembesøk som forholdene gjør rimelig. Ved vurderingen legges vekt på avstand, reisemuligheter og økonomi. For enslige som fyller 22 år eller mer i inntektsåret, regnes besøk vanligvis ikke som pendling dersom de foregår sjeldnere enn hver tredje uke. Mitt spørsmål er altså om noen har erfaring med disse vurderingsmessige forholdene i forhold til avstand, som jeg regner for å være den mest kritiske faktoren i mitt tilfelle. Endret 26. mars 2009 av lysbryter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå