Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Krav på kompansasjon ved sen levering?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en litt teit sak gående med Living, men skal prøve å forklare kort:

 

Jeg var på Living under Januarsalget og kjøpte en sofa. Denne skulle komme til butikken i uke 5, men vi skulle ikke hente den før 16. feb(dagen etter at jeg fikk ny leilighet). Jeg ringte for sikkerhets skyld inn på Lørdagen i forveien (14.feb) for å dobbeltsjekka at den har kommet, og får da beskjed om at denne er på hovedlager, men at de hadde glemt å bestille den til butikken, vi kunne derfor komme Tirsdag 17.feb etter 16.00 så skulle den være der.

 

Vi reiste derfor ned Tirsdag 17.feb kl 1800 for å hente sofaen min.

Vi får da beskjed om at denne ikke er i Norge ennå, men står fast på toll lageret, og at selgeren jeg hadde snakket med kunne jeg ikke stole på for han snakka bare tull(!!) Det skulle derfor gå 7-10 dager før jeg fikk den, men vi skulle selvfølgelig få en kompansasjon for bryet. Hun mente da at 2,5% pe uke var normal kompansasjon hos Living.

 

Jeg ringer derfor tilbake til Living 10 dager senere (27feb) for å høre hvordan det går.

Får da beskjed om at denne aldri er sendt fra fabrikken og at de har ukjent leveringstid, men hun trodde den kom i midten av mars. Jeg ba derfor om å få den utstillingsmodellen som sto i butikken, men fikk beskjed om at dette ikke var mulig da denne sofaen skulle på tilbud neste uke, så da måtte de ha en utstillingsmodell. Men hun også bekreftet at vi måtte få en form for kompansasjon, men mente 2,5% var urimelig høyt, men at vi skulle ta det når jeg fikk den.

 

Jeg ringer da 15 mars og hører hva som skjer.

Da fikk jeg beskjed om at sofaen ikke kom før i starten av april og at de hadde 100% bekreftet levering den 10.april.

 

Men nå på tirsdag (24.mars) får jeg en melding om at sofaen min har kommet til hovedlager og at jeg må ringe å avtale når jeg kan hente den. Ringte derfor inn og avtalte å hente den på Torsdag etter 16.00. Hørte da om kompansjasjon igjen, men fikk da beskjed om at dette kunne bli vanskelig. Hun så noen hadde notert ned på orderen at vi skulle ha kompansasjon, men når hun ikke klarte å se hvem som hadde lovet dette, kunne hun ikke bare ta det for god fisk at vi skulle ha det, så dette måtte hun undersøke. Hun mente også at 2,5% per uke hørtes urimelig høyt ut og sa klart ifra at så mye kunne jeg ikke få, men hun skulle sjekke opp med sjefen sin så skulle vi ta det når jeg kom dit for å hente den.

 

Skal også nevnes at denne ble betalt i midten av Januar når de måtte ha forhåndbetaling.

 

Jeg må vel ha noen krav her? Renter på pengene mine som de har hatt i månesvis, og kompansasjon for at vi kjørte dit uten å få noen sofa og greier? Vil gjerne ha med noen kilder som bekrefter dette også, greit å ha noe å slenge i bordet med da jeg skal dit.

 

Vet dette ble en lang post, men håper noen tar seg tid til å hjelpe meg =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå står det ikke i lovverket(forbrukerkjøpsloven) at du har krav på kompensasjon dersom varen er forsinket. Du kan kreve erstattning for tap du lider i denne forbindelse men det skal vanskelig bevises at du har lidd noen form for økonomisk tap pga manglende sofa. Men dette punktet har eg ikke vært så mye borti enda så det vil kanskje andre komme inn på.

 

Ut over dette, ved forsinket levering kan du kreve følgende:

a) holde kjøpesummen tilbake

b) kreve at varen leveres selv om den blir forsinket, med mindre varen er umulig å fremskaffe

c) heve kjøpet

d) erstattning, som nevnt

 

Å holde kjøpesummen tilbake kan du jo ikke og varen blir jo nå levert. Så a og b faller fra og d blir vanskelig å bevise/dokumentere.

 

Hadde eg vært deg så hadde eg kjørt hardt på butikken og krevd avtalt kompensasjon(de har jo faktisk nevnt 2.5% selv og de har også bekreftet at dette står nedskrevet) samt gratis levering. Om du ikke får gjennomslag for dette så krever du å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven §23(noen vilkår er nevnt så det kan være greit å lese avsnittet før du slår i bordet). Og i så tilfelle ville eg krevd renter av kjøpssummen fra dagen de ble betalt inn.

Lenke til kommentar

Vært inne på tanken om å heve kjøpet flere ganger, men da har jeg fremdeles ikke sofa =( og dette er en ganske spesiell sofa, så er vanskelig å finne en annen som passer inn i stua mi med tanke på målene.

 

De har bekreftet at det står nedskrevet at jeg skal ha kompansasjon, men vet ikke om det står 2,5 % eller ikke, det har jeg kun hørt fra un første vi snakket med, og hver gang jeg har nevnt dette for noen andre har de sagt at dette høres urimlig ut.

 

Men jeg kan ikke kreve et økonomisk tap for den turen vi kjørte heller? Er jo ikke mange kronene det sikkert, men er jo noe. Kan jeg ikke kreve renter fra dagen jeg betalte hvis jeg beholder sofaen?

 

Takk for hjelpen så langt =)

Lenke til kommentar

Skal du kreve kompensasjon for dette må du i så tilfelle kunne fremlegge kvitteringer. Utskrift fra bensinstasjon bør holde.

Sammen med kjøreavstand fra hjem til Living kan dere regne ut en fornuftig kompensasjon. Tapt tid kan du nok bare glemme.

 

Jeg ville foreslått at kompensasjonen regnes ut fra statens satser for bilgodtgjørelse (~3,50kr pr km.)

Lenke til kommentar

Ja selv om jeg får sofaen =)

 

Jeg betalte jo denne på forhånd i januar med løfte om den skulle komme til jeg skulle hente den. Også har jeg sitti her med hverken sofa eller penger i ukesvis =) Er bare så forbanna for at de har løyet til meg om igjen og om igjen, og har tross alt sitti på kjøkkenstoler i 7 uker eller noe, så noe må de nesten betale meg syns jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...