TapZ Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hadde bilen min på EU-kontroll i dag, og fikk en 2-er feil fordi jeg manglet bryter for ekstra fjernlys. Bilen har blitt EU-godkjent tidligere, i samme tilstand som nå. Har to ekstralykter som er koblet til fjernlysbryteren, altså slik at når jeg skrur på fjernlyset tennes både de originale fjernlysene, pluss ekstralyktene, totalt 4 lykter. Er dette virkelig ikke lov? Går det an å finne regelverket for dette noe sted? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Jeg trodde ikke dette var noe krav. Sjekket dette selv for en liten stund tilbake uten at jeg fant noe, forhandlere har også sagt at dette ikke er noe krav. Uansett har jeg montert det på de bilene jeg har montert ekstralys på. Fant en post fra 2003 på Bilforumet: Kari Holmesen, Vegvesenet: "Montering av ekstra fjernlys Bil skal ha to eller fire fjernlys. Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjernlys til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. Dette betyr at du kan velge om du vil koble ekstralysene over egen bryter slik at de lyser sammen med de orginale fjernlysene leilighetsvis, du kan koble ekstralysene over en vippebryter slik at enten lyser bare de orginale fjernlysene eller så lyser bare ekstralysene, eller du kan koble ekstralysene direkte sammen med de orginale fjernlysene slik at alle fire lyktene alltid tennes og slukkes samtidig. Vær oppmerksom på at den samlede lysstyrke for fjernlys som kan lyse samtidig ikke får overstige 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten. Dette finner du ut ved å summere referansetallene som er oppgitt på lykteglasset. Summen av disse tallene får være høyst 75. Feks. 17,5 + 17,5 + 20 + 20 . Lyktene skal være e - merket. Dette merket finner du på lykteglasset. Husk lysjustering." HER står det også. Jeg klarer heller ikke finne noe om at det er påbudt med bryter i lysforskriftene. Endret 26. mars 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ta en titt på : www.lovdata.no Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Jeg lurer virkelig på hvordan noen har klart å gi feil for det.. fordi de ter nemlig ikke påkrevd verken i norske regler, EU-regler eller ECE-regler. Kravene i ECE regulativ 48 er som følger (jeg har ikke tatt med en bit på slutten som omhandler nedleggbare lykter): 6.1.7. Electrical connections 6.1.7.1. The main-beam headlamps may be switched on either simultaneously or in pairs. In case the extra two main-beam headlamps are installed, as permitted under paragraph 6.1.2. for vehicles of the category N3 only, no more than two pairs may be simultaneously lit. For changing over from the dipped to the main beam at least one pair of main-beam headlamps shall be switched on. For changing over from the main-beam to the dipped-beam all main-beam headlamps shall be switched off simultaneously. 6.1.7.2. The dipped-beams may remain switched on at the same time as the main beams. Du må ha bryter på lyktene som ikke tillater at mer enn ett par samtidig er påslått dersom du har lykter som overstiger maksimal lysintensitetsverdi (altså over 100%) totalt over alle. Da kan du bare ha en kobling som tillater at ett av lykteparene er påslått samtidig. 6.1.9.1. The aggregate maximum intensity of the main-beam headlamps which can be switched on simultaneously shall not exceed 225,000 cd, which corresponds to a reference value of 75. 6.1.9.2. This maximum intensity shall be obtained by adding together the individual reference marks which are indicated on the several hveadlamps. The reference mark "10" shall be given to each of the headlamps marked "R" or "CR". Norske regler overstyrer dette til å bli 100%, ikke 75% slik det er i ECE-regler. 4.9 For fjernlys gjelder bestemmelsene i § 28-1 nr. 2 og 3 med følgende tillegg: Antall: Inntil 4 ekstra, dvs. 6 totalt for N3 kjøretøy. Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux. Øvrige krav: Som bestemt i direktiv/standarder angitt i § 28-1 nr. 2 og 3. Endret 26. mars 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå