Gå til innhold

Så hva er egentlig greien med Blackberry tjenester?

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har forstått så er det to ting man må ha for å kunne få fullt utnytte av en Blackberry, det ene er en dataplan og det andre er en Blackberry solution som benytter seg av såkalt push-teknologi som dytter meldinger ut til Blackberry'en.

I norge så kan man få begge disse delene ved å benytte seg av Trigcom som leverandør men de har dyrt abonnement og de leverer også noe som heter Internet Solution som du betaler ekstra for. Har sjekket med Trigcom og de vil ikke selge denne enkeltstående løsningen til kunder med mindre de også skaffer seg et abonnement.

Hvis man sjekker litt på nettsidene til Blackberry kommer det frem at det finnes noe som heter Hosted Solutions som man kan bruke. Som oftest er dette i sammenheng med leverandører av Echange løsninger for mail. Man betaler for en mailløsning typisk ca 12US i måneden men også ca 9US for en Blackberry tillegsstøtte eller push funksjonalitet.

Det får meg til å lure på om man kan ha et mobilabonnement i Norge og betale for Blackberry støtte gjennom en tredjepart som er lokalisert i utlandet og allikevel få utnyttet push-teknologien? Eller må fremdeles operatøren din ha støtte for Blackberry?

Har prøvd å lese meg opp på dette men forstår bare ikke hvordan dette egentlig fungerer, så er det noen som har noen erfaring med dette eller vet noe mer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har fått litt erfaring med Blackberry løsninger i min nåværene jobb (servicedesk) og har forstått det slik at Blackberry (RIM) har sitt eget nettverk hvor datapakkene flyr frem og tilbake. Dette nettet ligger bak mobil operatørens nett, derfor er du avhenging av å være knyttet til en mobil operatør som har en Blackberry lisens slik at telefonen kommer i kontakt med dette nettet. Slik sett blir mobil operatøren din bare en inngangsdør til Blackberry nettet.

Trigcom og TDC er de eneste i Norge som er på banen med Blackberry såvidt jeg vet. Men har hørt at Telenor er i en testfase. Håper de forter seg litt slik at det blir mer konkurranse på dette området, og ikke minst mer tilgjengelig for private.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har fått litt erfaring med Blackberry løsninger i min nåværene jobb (servicedesk) og har forstått det slik at Blackberry (RIM) har sitt eget nettverk hvor datapakkene flyr frem og tilbake. Dette nettet ligger bak mobil operatørens nett, derfor er du avhenging av å være knyttet til en mobil operatør som har en Blackberry lisens slik at telefonen kommer i kontakt med dette nettet. Slik sett blir mobil operatøren din bare en inngangsdør til Blackberry nettet.

Trigcom og TDC er de eneste i Norge som er på banen med Blackberry såvidt jeg vet. Men har hørt at Telenor er i en testfase. Håper de forter seg litt slik at det blir mer konkurranse på dette området, og ikke minst mer tilgjengelig for private.

Hør! Hør! Helt enig i at Telenor burde komme på banen og lansere tjenesten de også, tror det er mange der ute som kunne tenke seg Blackberry istedetfor feks iPhone. Har faktisk fått testet Blackberry Curve og det fungerer faktisk overraskende bra med tredjeparts apps. Brukt gmail og gsync for kalender og kontakter, lastet ned den nye facebook applikasjonen som gjør at den henter profilbildet til den du ringer osv Threaded sms er gull og alt fungerer så det griner. Jaja, får vel bare vente og se på hva testene til Telenor resulterer i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...