steki Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei, jeg er ute etter å gjøre et *kompromiss* og ønsker å kjøpe en dings jeg både kan filme med og ta bilder. Ser etterhvert at en del kompaktkameraer annonseres med HD-videofunksjon med grei framerate. Samtidig ser jeg at en del nye videokameraer kan ta stillbilder med ok oppløsning. Min dings bør kunne ta krystallklare bilder i "a4-størrelse", men megapiksler er ikke så viktig. På den annen side må videokvalitet være akseptabel (se greit ut på tv'n), ikke hakkete og pikselert. Er dette mulig? I så fall noen som har forslag til hva jeg bør gå for? Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Dette er mulig, men det spørs det veldig hvilken prisklasse du har sett for deg. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Når det gjelder megapixler, mener jeg å huske at ca. 2-3 mpix er nok uansett hva du skal skrive ut. Om du skriver ut plakat i A0-størrelse, vil du ikke trenge like stor tetthet som et 10x15-bilde. Du må nesten vurdere hva som er viktigst; foto eller video. Det finnes ikke noe kamera i dag som er best på begge deler. Speilreflekskameraet Canon EOS 5D MkII som koster over 20 000 kr mangler fortsatt mange essensielle funksjoner som et dedikert videokamera har. Og mitt HD-kamera, Canon HV30, har veldig begrensede fotomuligheter. Kompaktkamera med video har vanligvis: - Dårlig lyd og ofte ikke mulighet til ekstern mikrofon. - Ingen, treg eller dårlig autofokus. - Begrenset opptakslengde. - Kornete/hakkete bilde i lav belysning (gjelder kompaktkamera, men ikke speilrefleks m/video) - Få eller ingen manuelle innstillinger for video. Videokamera har vanligvis: - Få eller ingen manuelle innstillinger for foto. - Dårligere bilde i lav belysning (med høy ISO). - Ikke nyttige fotofunksjoner som seriefoto, bracketing, panorama, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå