Gå til innhold

Hdd "walk-through" søkes :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må inn i Biosen, det lille programmet som er noe av det første du ser når du har skrudd på maskinen. Trykk Delete (det er den vanligste knappen) når maskinen starter opp. Merk at du ikke kan gjøre dette når som helst, du har en tidsbegrensing. Vanligvis står det noe ala "Press Delete to enter Bios setup" et sted på skjermen når du kan gjøre dette.

Når du er inne i Bios så skal du lete deg frem til "Boot devices", "Boot order" eller noe lignende. Sørg for at "Floppy" er satt som en av boot devicene, helst den første av dem. (Nærmere forklaring: "Boot order" er den rekkefølgen maskinen din forsøker når den skal starte opp. Rekkefølgen, som et eksempel, kan være Floppy, CD-ROM, HDD, USB, altså diskettstasjon, CD-ROM, harddisk, og et eller annet koblet til via en USB-port.)

Men, det er mye mulig at maskinen er satt opp til å boote fra diskettstasjonen allerede. Så du kan jo godt forsøke en gang først for å se om det går bra.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Jeg har prøvt å starte opp pc'n med disketten+win2k cd.

Det hjalp ikke, så er vi her i BIOS da...

Hovedmenyene heter: Main/Advanced/Power/Boot/Exit

Jeg går inn på "Boot", her kommer følgende innstillingsmanøver i klassisk BIOS stil frem:

1. ATAPI CD-ROm [ ] -Kan settes på disable

2. IDE Hard Drive [XXXXXXXXX] -Kan settes på disabled

3. Other Boot Device [iNT18 Device (Network)] -Kan settes på SCSI Boot Device eller Disabled

4. Removable Device [Disabled] -Kan settes på Legacy Floppy, LS120, ZIP-100, eller ATAPI MO

Plug & Play O/S [No] -Kan settes på "Ja"

Reset Configuration Data [No] -Kan settes på "Ja"

Boot Virus Detection [Enabled] -Kan settes på "Disabled"

Quick Power On Self Test [Enabled] -Kan settes på "Disabled"

Boot Up Floppy Seek [Enabled] -Kan settes på "Disabled"

Nå? Hva skal jeg stille inn for at diskett-driveren skal bootes først?

Takker på forhånd for alle svar, takk skal dere ja :)

Lenke til kommentar

uansett hvis du ikke får bootet win2k fra cd'en så MÅ du ha 4 ekstra disketter som du booter opp med..(dette er fordi det ikke går å installere win2k direkte fra dos, hvis cd'en ikke er bootbar, pga driver osv til win2k )

Hvis du skal bruke en win98 bootdisk MÅ du bruke fdisk for å så partisjonere og formatere etterfulgt av en installasjon av win98!

Så det så!

Lenke til kommentar
uansett hvis du ikke får bootet win2k fra cd'en så MÅ du ha 4 ekstra disketter som du booter opp med..(dette er fordi det ikke går å installere win2k direkte fra dos, hvis cd'en ikke er bootbar, pga driver osv til win2k )

Hvis du skal bruke en win98 bootdisk MÅ du bruke fdisk for å så partisjonere og formatere etterfulgt av en installasjon av win98!

Så det så!

Joda, det går fint å installere Win 2000 fra DOS, men det går sinnsykt tregt hvis en ikke laster inn smartdrive. Gå til I386 katalogen og skriv "winnt", dette starter installasjonen av Win2000 (men husk at det går sinnsykt tregt uten smartdrive).

Lenke til kommentar

Nå er pc'n oppe å går... har installert WIN98, ettersom det har blitt ansett som det mest stabile windows, utenom XP (fant jeg ut senere :))

Det er allikevel litt for gammelt for meg, men det funker iallefall..

Tar ikke så mye resursser, osv.

Men jeg la bare inn windows -uten å formatere... gikk jo fint... :)

Noen så mener det kan bli et problem at jeg ikke formaterte først?

Jeg har begynnt å installere programmer, osv. og det funker jo fint, så jeg ser ikke problemet..

Takk for all hjelp uansett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...