Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Heisann, fikk akkuratt min nye Seagate Barracuda 40Gb hdd i posten, og nå lurer jeg fælt på hva jeg skal gjøre. Det er meningen at denne skal settes i en 700mhz, 512mb sdram, Gforce2 Pro (32mb) data, som bare mangler hdd, men så har det seg slik at jeg ikke har helt peiling på hvordan du gjør når du starter en "master" for første gang (jeg mener, har bare hatt erfaring med å installere ny hdd i en pc med en allerede eksisterende "Master"). Er det da ikke slik at man installerer Windows og alle driverne også er det gjordt? Må "fdisk" brukes i denne situasjonen, eller er dette bare når du legger til en "slave"? Fint viss noen gode mennesker kunne gitt meg en skikkelig walk-through her. Hadde vært dere evig takknemlig Mhv Harry Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Du må formatere disken før du kan installere noen programmer på den. Den enkleste måten blir å: -koble til hardisk med riktige jumper instillinger -putte windows cd i cdrom -trykke på "power" knappen -formatere hardisken og installere windows fra cden :-) Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Du må formatere disken før du kan installere noen programmer på den.Den enkleste måten blir å: -koble til hardisk med riktige jumper instillinger -putte windows cd i cdrom -trykke på "power" knappen -formatere hardisken og installere windows fra cden :-) Takk Dikky! Men hvordan formaterer du hdd'en når du ikke har windows installert? Det er vel det siste spørsmålet.. Edit: Ps. Kan det ikke være en idè å trykke på "power"-knappen før man putter i windows-cd'en? :smile: Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Windows installeren formaterer for deg Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Windows installeren formaterer for deg Heh.. Takk igjen! :smile: Lenke til kommentar
DataChild Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Windows installeren formaterer for deg Er ikke det kun med Win Xp da? Du kan finne en veldig god veileder på www.psdata.no for installasjon av harddisk og oppsett av den. Får ikke kopiert linken over her, men du kan kan finne der det står 'teknisk support' ved og gå inn på 'kundesenter' som du finner øverst på forsiden. Der finner du 'instalasjonsveiledniger' der det står om 'Klargjøring av harddisk ved bruk av fdisk og format'. Håper du finner ut av det. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Windows 2000 og win98 også. Dette vet jeg av erfaring, kan ikke si med 100% sikkerhet at dette gjelder for andre windowser, men tror det. Kanskje ikke win95 .. Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Windows installeren formaterer for deg Er ikke det kun med Win Xp da? Du kan finne en veldig god veileder på www.psdata.no for installasjon av harddisk og oppsett av den. Får ikke kopiert linken over her, men du kan kan finne der det står 'teknisk support' ved og gå inn på 'kundesenter' som du finner øverst på forsiden. Der finner du 'instalasjonsveiledniger' der det står om 'Klargjøring av harddisk ved bruk av fdisk og format'. Håper du finner ut av det. Takk for opplysningen Datachild! Noen som vet om dette er sant? At bare XP installeren kan formatere hdd'en? Edit: Ok, skrev på likt me Dikky, så da vet jeg hva han mener.. tror jeg skal stole på det å inst. Win2k om ikke så lenge Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
xoop Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Win NT, win2k, Win2003, win98, WinMe og WinXP skal alle kunne formatere hvis CD'en er bootbar. Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Win NT, win2k, Win2003, win98, WinMe og WinXP skal alle kunne formatere hvis CD'en er bootbar. Kremt, har Win2003 komt ut? *Windows-nOOb* Lenke til kommentar
xoop Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Win NT, win2k, Win2003, win98, WinMe og WinXP skal alle kunne formatere hvis CD'en er bootbar. Kremt, har Win2003 komt ut? *Windows-nOOb* Ja da, kom ut i går, men beta versjonene har vært ute lenge. Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 -Problem har oppstått!- Jeg gjorde som du sa Dikky, jeg koblet til hardisk med riktige jumper instillinger, trykket på "power" knappen, puttet windows cd i cdrom... den startet.. den fant hdd, sin nye mengde RAM, og alt gikk fint. Så sa den: "Boot from CD -press a key" Før jeg fikk trykket på noen knapp kom meldingen opp: "Boot from cd-rom: No Emulation Press any key to boot from cd.... Ugyldig systemdisk Sett inn en annen disk, og trykk en tast" Hva som feiler'n? Har det noe å gjøre med at det kanskje er litt riper på cd'n? (plis si ikke det! har bare millenium og 98 utenom 2000.. millenium er liksom det verste OS som finnest (utenom Linux), og 98 er rett og slett for gammelt!) Er takknemlig til alle som hjelper meg så fort som mulig! :smile: "Nå elr aldri" Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Du har en cd som ikke er bootbar kan det være. sikkert ikke orginal eller? Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Du har en cd som ikke er bootbar kan det være. sikkert ikke orginal eller? Hmm.. der kan det ligge ja.. 2k og Millenium cd'ene virka ikke... 98 gjorde... gjett vilken som er den eneste orginale cd-en? Huff, hva skal jeg da gjøre? Kan alltids legge inn 98, men det er så gammelt, og hvordan formaterer jeg hdd'en før jeg legger det inn? (98 ville ikke formatere før installasjon) Det var i d minste det den sa Anyone? PLIS? :-? Lenke til kommentar
audunr Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 I den tida jeg installerte Win2K ville ikke maskinene boote fra CDen. I stedet måtte jeg bruke bootdisketter for å få prosessen i gang. Jeg tror det er disse jeg brukte: http://www.drd.dyndns.org/index2.html (Se Boot / Setup disks for Windows 2000 Professional) Men først, sjekk at maskinen finner CD-ROMen (!) og at den er satt til å boote denne først. Ellers hjelper det å prøve et par ganger for å sikre seg at det faktisk er noe galt. Lykke til! MVH Audun Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 I den tida jeg installerte Win2K ville ikke maskinene boote fra CDen. I stedet måtte jeg bruke bootdisketter for å få prosessen i gang. Jeg tror det er disse jeg brukte: http://www.drd.dyndns.org/index2.html (Se Boot / Setup disks for Windows 2000 Professional) Men først, sjekk at maskinen finner CD-ROMen (!) og at den er satt til å boote denne først. Ellers hjelper det å prøve et par ganger for å sikre seg at det faktisk er noe galt. Lykke til! MVH Audun Den finner fint cd-rommen, ettersom det var mulig å inst. win98... men jeg tror vi har funnet problemet.. uansett, det er flere farger på de diskettene du skal trykke på for å starte nedlastningen.. vilken? EDIT: Glem det, tror jeg fikk lastet det ned. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Hva med å boote med en ordinær win98 oppstarts diskett og velge cd rom støtte ?? og når du har boota med den og du har havna i dos er det jo bare velge fdisk og setta opp partisjon(er) og formatere .... Lenke til kommentar
audunr Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Men, det eneste du egentlig trenger er en bootdisk som gir deg tilgang til filene på Win2k-CDen. Når du har det kan du starte installasjonsprogrammet rett fra CDen. Som jeg tror noen allerede har skrevet, så trenger du ikke formattere harddisken først når du skal installere Win2k. Ei heller om du starter opp med en tilfeldig bootdisk med CDROM-støtte. MVH Audun Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Hva med å boote med en ordinær win98 oppstarts diskett og velge cd rom støtte ?? og når du har boota med den og du har havna i dos er det jo bare velge fdisk og setta opp partisjon(er) og formatere .... 1. Har ikke win98 oppstarts diskett. 2. Kan ikke med fdisk Audunr: Hæh? Hehe, må være irriterende når ikke mennesker forstår hva du mener, jeg vet hvordan det er.. men kunne du forklart nærmere? Takk for hjelpen folkens, keep up the good work :smile: EDIT: (Den siste setningen din, Adunr) Lenke til kommentar
audunr Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 1. Last ned dette programmet: http://utils.skull-tech.com/bootdisks/boot98.exe 2. Finn fram én diskett. 3. Kjør programmet. 4. Sett disketten i den andre maskinen, og start opp, med disketten i. Sørg for at maskinen forsøker å boote fra diskettstasjonen. 5. Velg "Boot with CD-ROM support" (eller hva det nå heter) i menyen som jeg tror du får opp. 6. Når oppstarten er over skal du kunne... 7. Skriv D: 8. Skriv install, setup, eller hva det nå heter. 9. Om installasjonsprogrammet ikke ligger rett på rota av CDen, så er det mulig at du må lete litt rundt i katalogene. Lykke til! MVH Audun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå