Gå til innhold

Creation - Ny storfilm om Darwins liv.

Myagos

Anbefalte innlegg

Enda filmtittelen er ganske tåpelig og misvisende, kommer det nå en ny film som vil handle om Darwins liv i det han finner nye gjennombrudd som revolusjonerer evolusjonsteorien, samtidig som at han sliter på hjemmefronten med sin ekstremt religiøse kone Emma Darwin når han gradvis blir mer og mer agnostisk og forlater Kristendommen.

Skuespillerne er Paul Bettany som Charles Darwin og Jennifer Connelly som Emma Darwin - ironisk nok er de et ektepar i virkligheten også.

Noen som ser frem til denne filmen? Håper den vil vise et historisk korrekt bilde fra Darwins liv, fra han er ung på Beagelen som en nysgjerrig kristen oppdager, til kaoset etter at han gir ut boken sin "On the Origin of Species

by Means of Natural Selection ". Filmen skal ha premiere September 2009.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for opplysningen Myagos :) Tenker jeg skal se den filmen. Darwin er i mine øyne en langt større "oppdager" enn selveste Leif Eriksønn og cristoper colombus, der sist nevnte fant "india" uten indere :) så det skal bli gøy å se hvordan de fremstiller hans tvil til kristendom.... Har sett en del amerikanske filmer i det siste som omtrent mer har handlet om hvor godt det er å tro på den kristne guden enn filmens egentlige handling, deriblandt starship troopers som tok helt og totalt av i fremvisningen av gud.. :no:

Så skal bli gøy å se hvordan de tolker Darwins forsvinnende tro i denne filmen og bare håpe at film skaperne ikke bruker denne filmen også til å promotere gud.... :)

Lenke til kommentar
Takk for opplysningen Myagos :) Tenker jeg skal se den filmen. Darwin er i mine øyne en langt større "oppdager" enn selveste Leif Eriksønn og cristoper colombus, der sist nevnte fant "india" uten indere :) så det skal bli gøy å se hvordan de fremstiller hans tvil til kristendom.... Har sett en del amerikanske filmer i det siste som omtrent mer har handlet om hvor godt det er å tro på den kristne guden enn filmens egentlige handling, deriblandt starship troopers som tok helt og totalt av i fremvisningen av gud.. :no:

Så skal bli gøy å se hvordan de tolker Darwins forsvinnende tro i denne filmen og bare håpe at film skaperne ikke bruker denne filmen også til å promotere gud.... :)

Det er det jeg selvfølgelig er mest kritisk til. Vi vet ikke hvordan direktøren kommer til å gå fram i denne filmen eller hvilket budskap han vil gi oss ang kristendommen. Tenk hvis de tar med den beryktede løgnen hvor Darwin skal ha ligget på dødsleie og ha gått vekk fra evolusjonsteorien, og annerkjent Jesus som sin frelser. Det at Bettany ikke er religiøs er bra, så jeg tviler han vil være med på en film som vil promotere løgnaktig kristenpropaganda. Nei, forhåpentligvis får vi en historisk korrekt film om Darwins liv. Jeg ser også frem til Huxleys berømte debatt om naturlig seleksjon ved Oxford.

Lenke til kommentar

Darwin og evolusjonsteorien blir ofte diskutert på dette forumet, og denne filmen handler om vitenskap som kommer i konflikt med religiøse dogmer. Ettersom religulous-tråden fikk stå her, så tenkte jeg at dette også var en film debattantene som henger på denne delen av diskusjon, også var interessert i.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Darwin sine teorier er relatert til religion og filosofi. :)

Teoriene er ikke det, nei. Evolusjonsteorien er vitenskap, ikke religion.

Rett frem, så jada. Men ingen teori er mer kontroversiell i forhold til religion. Kommer det kritikk av den, er den oftest religiøs. Det er en relasjon.

S,

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Darwin sine teorier er relatert til religion og filosofi. :)

Teoriene er ikke det, nei. Evolusjonsteorien er vitenskap, ikke religion.

Filosofi ligger på bunnen av all vitenskap. Hva ville det blitt av evolusjonsteorien til Darwin om han aldri stilte spørsmål ved oppdagelsene han gjorde?

Lenke til kommentar

I og med at de kaller filmen "Creation", så lurer jeg på om de ønsker å få kristne/religiøse til å se den, og spørre seg selv om eventyret de tilber støtt og stadig. Som RWS nevner også, så kan det jo hende at de vil vise at "Darwin innså at han tok feil".

EDIT litt her: Jeg mener at religiøse kanskje tror at denne filmen handler om Gud og hokus pokus, men får seg en overraskelse.[/EDIT]

Gunfreak, du sier at han ikke er religiøs. Kjenner han ikke, men ser at han også jobber med et prosjekt som heter Priest

A priest disobeys church law to track down the vampires who kidnapped his niece.

Hehe, høres ut som en rar film...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
I og med at de kaller filmen "Creation", så lurer jeg på om de ønsker å få kristne/religiøse til å se den, og spørre seg selv om eventyret de tilber støtt og stadig. Som RWS nevner også, så kan det jo hende at de vil vise at "Darwin innså at han tok feil".

EDIT litt her: Jeg mener at religiøse kanskje tror at denne filmen handler om Gud og hokus pokus, men får seg en overraskelse.[/EDIT]

Gunfreak, du sier at han ikke er religiøs. Kjenner han ikke, men ser at han også jobber med et prosjekt som heter Priest

A priest disobeys church law to track down the vampires who kidnapped his niece.

Hehe, høres ut som en rar film...

Han spillte også Silas den fundamentale monken som jobbet for Opus Dei i Da Vinci Koden.

Lenke til kommentar
Snodig tittel. Men filmen har potensiale.

IMDb-forumet for denne filmen blir ihvertfall et tragisk skue.

Åja... Det er allerede det.

Ååååå...

Jeg holdt på å registrere meg og gå inn i et par av de emnene der og si skrive et par sannhetens ord...

Men å kjempe mot kreasjonister er som kjent som å kjempe mot vindmøller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...