Gå til innhold

Vet du om noen gode fotoskoler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler så absolutt Bilder Nordic i Oslo. Har gått der nå siden høst, og er meget fornøyd.

Siterer meg selv fra en annen fotoskole-tråd:

Jeg satt i samme "klemma" etter videregående, da jeg var veldig bestemt på å studere fotografi videre.

På den tiden stod det for meg mellom to skoler, Bilder Nordic og Fotofagskolen. NKF var aldri noe alternativ hos meg, da jeg syntes skolen hadde et litt frynsete rykte. Av diverse grunner endte jeg til slutt opp med å begynne på Bilder Nordic, og er meget fornøyd med det den dag i dag.

Først og fremst er skolemiljøet veldig positivt. Det gjelder spesielt forholdet mellom elevene og de som underviser. Vi har ikke "vanlige" lærere som står for undervisningene i timene, men profesjonelle fotografer som ved siden av fotograferinga også tar seg av å lære bort det de kan til andre. Personlig syntes jeg dette er meget positivt, da fotografering er en bransje i en veldig rask utvikling, hvor man hele tiden er nødt til å være oppdatert. Derfor er det veldig gunstig å ha undervisere som faktisk driver med det de lærer bort til daglig, istedet for en utdatert og uoppdatert lærer, som kanskje ikke har like god oversikt over hva som skjer i ute i feltet. Er det noe man lurer på, så er disse fotografene veldig villige til å forklare og vise. Det er litt kult å vite hvordan vedkommende lyssatte og fotograferte reklamebildet som kan sees på billboarden litt lengre oppi gata. ;)

Rent utstyrsmessig er skolen veldig godt rusta. Vi har tre (gode og store) fotostudioer som hver har sitt eget sett med 4 lamper og alt du trenger av paraplyer, softboxer, striplights, reflektorer, låvedører, bakgrunner osv. For disse studioene har vi et bookingsystem, hvor man kan reservere et av studioene til eget bruk - også til arbeid utenom skolen. I tillegg har vi også portable studiosett til utleie og bruk.

Til undervisning i etterarbeid/redigering (eller Digitalt Mørkerom som timene kalles) blir det benyttet et klasserom med i hvert fall 25 iMacer (litt usikker på akkurat hvor mange) med nyeste Creative Suite-pakka (CS4) installert på alle. Læreren/fotografen sitter foran med sin egen maskin, som er videre koblet til en prosjektor så alle får fulgt med på det han/hun gjør. Det finnes også et mindre datarom, som jeg tipper har rundt 8-9 iMac'er med mulighet for undervisning. Jeg får ta og rette opp på antallet når jeg er tilbake på skolen etter påskeferien ;)

Jeg startet på skolen i høst, og har allerede lært vanvittig mye. Personlig er jeg veldig fornøyd med nivået og kvaliteten på fotografene som er innom og underviser oss. For å nevne noen:

- Hans Olav Forsang, som var bildesjef i VG og har/hadde oss i porteføljeutvikling.

- Kjell Brustad, som underviser i lyssetting.

- Damian Heinisch, som har vært med på litt forskjellig. (Undervisning i litt fotohistorie og gitt oss tilbakemelding på portefølje)

- Marcus Bleasdale, fra byrået VII som var med overnevnte på å gi tilbakemelding på våre porteføljer.

- Hans Otto Nesbø, som underviser oss i Digitalt Mørkerom. (Alt fra arbeidsflyt til redigering, retusjering osv.)

- Espen Rasmussen, som hadde noen timer om dokumentarfotografering.

- Bård Ek, som underviser i billedkommunikasjon.

- Isidor Åstrøm (Workshop)

- Bjørn Opsahl (Workshop)

- L-P Lorentz (Workshop)

- Julie Pike (Workshop)

- Sandra Jensen (Workshop)

Jeg foreslår at du søker opp noen av disse fotografene, så forstår du fort hva jeg mener med at skolen har et høyt nivå på de som har oss i timene.

Det er så mye mer jeg kunne ha skrevet og fortalt om, men føler det begynner å bli nok å lese igjennom nå. Hvis det er noe du lurer på, så bare spør i vei!

Lenke til kommentar

Hos Folkehøyskolen i Oslo eller hva det nå var kan man studere fotojournalistikk, men de tar opp veldig få folk, og for å komme inn må man kunne vise dem en god portifolo. Allikevel synes jeg det høres spennende ut. Har noen noe mer informasjon om hvor stort håp man kan ha om å komme inn der?

Jeg har heldigvis noen år på meg til å forbedre meg. ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, snakker du om den folkehøgskolen, Simon?

Altså, jeg kan pendle til Gjøvik, men Moelv (eller hvor det var) blir litt langt. Da vil jeg bruke nesten to timer hver vei, og det blir pes. Folkehøgskole blir uansett ikke aktuelt, siden jeg alt har gått to år på FHS fra før ^^

Men har peilet meg inn på Bilder Nordic, nå. Må bare bestemme meg for om jeg skal gå kveldskurs eller dagtid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...