Gå til innhold

Ønsker erfaringer fra Heggelia og Sambandsbataljonen

Anbefalte innlegg

samband er ikke veldig fysisk. Så det trenger du ikke tenke på

Det stemmer, men det er forsatt ikke til å stikke under en stol at det er en stor fordel å være i god form. Spesielt når det gjelder generell infanteristtjænst, som dere kommer til å ha en del av hvertfall i rekrutten. Førstegangstjenesten er en fantastisk mulighet til å bedre seg fysisk. Du har mye mer overskudd om du er i god form.

Blir helvetes mye fyfo (gym) også, spesielt i begynnelsen. Man takler kanskje det litt bedre også hvis man er i god form fra før av. Heldigvis virker det som om RATR-befalet har glemt å ha fyfo hver morgen de siste månedene (jeg syns i allfall det var mye værre før) :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mulig å si noe om. Du får garantert ikke de samme befal som er ansatt der oppe nå. Ang. befal er vel det lureste tipset det samme som til alle andre forsvarsgrener: Hør på hva de har å si, det er gjerne en mening bak det. Selv om den kan være vanskelig å se noen ganger.

Unserheld, det der kan du ha deg frabedt. Dette er en tråd for folk som er interesserte i erfaringer fra Heggelia leir og Sambandsbataljonen, ikke kranglefanter som absolutt må fortelle folk hvorfor sambandstjenesten ikke er verdig tjeneste.

Uten oss, står du bare der

Lenke til kommentar
Er ikke mulig å si noe om. Du får garantert ikke de samme befal som er ansatt der oppe nå. Ang. befal er vel det lureste tipset det samme som til alle andre forsvarsgrener: Hør på hva de har å si, det er gjerne en mening bak det. Selv om den kan være vanskelig å se noen ganger.

Unserheld, det der kan du ha deg frabedt. Dette er en tråd for folk som er interesserte i erfaringer fra Heggelia leir og Sambandsbataljonen, ikke kranglefanter som absolutt må fortelle folk hvorfor sambandstjenesten ikke er verdig tjeneste.

Uten oss, står du bare der

Jeg digger det når offisersspirer flamer ut.

Min erfaring er dårlig, min anbefaling er skift gren. Veit ikke om det hjelper, se gjerne filmene på utube for noen tips:)

Spesielt vakttroppen på jørstadmoen!

Nå er de filmene blitt banna fra utube, så det beviser at de er verdt å se=)

Kikk rundt litt, de ligger nok en plass.

Lenke til kommentar
Jeg skal i Sambandsbataljonen på Heggeliga i august 2009, og vil gjerne høre erfaringer derfra.

Hvordan er maten? Er det tråløst internett på rommene? Hva er det å gjøre på fritida? hvordan er nærområdet?

gjerne skriv flere erfaringer som ikke er fra spørsmålene.

Jeg kommer fra Sørreisa som ligger like utenfor Bardufoss. Om sommeren og våren er det helt nydelig i Nord-Norge. Og går du i uniform vil helt sikkert jentene sikle etter deg. Det husker jeg fra da jeg bodde der oppe.. Jentene synes dere er stas iallefall. heheh... Ellers har jeg egentlig bare hørt positivt om førstegangstjenesten på Setermoen og Heggelia. Helvetesuka er, ja, et helvete sier de. Men ellers skal det være bra :) Vinteren er kald og lang, men det blir man vant til, tror jeg. Pakk ned noen ekstra ullsokker iallefall :D

Lenke til kommentar
Jeg skal i Sambandsbataljonen på Heggeliga i august 2009, og vil gjerne høre erfaringer derfra.

Hvordan er maten? Er det tråløst internett på rommene? Hva er det å gjøre på fritida? hvordan er nærområdet?

gjerne skriv flere erfaringer som ikke er fra spørsmålene.

Jeg kommer fra Sørreisa som ligger like utenfor Bardufoss. Om sommeren og våren er det helt nydelig i Nord-Norge. Og går du i uniform vil helt sikkert jentene sikle etter deg. Det husker jeg fra da jeg bodde der oppe.. Jentene synes dere er stas iallefall. heheh... Ellers har jeg egentlig bare hørt positivt om førstegangstjenesten på Setermoen og Heggelia. Helvetesuka er, ja, et helvete sier de. Men ellers skal det være bra :) Vinteren er kald og lang, men det blir man vant til, tror jeg. Pakk ned noen ekstra ullsokker iallefall :D

Jepp, det er egentlig mest som en sommerleir bare at det varer hele året. Masse hyggelig kos og lange, fine friluftsturer. Lite kjedelig fritid.

Lenke til kommentar

Folk som ikke vil inn henger seg opp i rekruttskolen og "helvetesuka" og syting og klaging om å måtte bevege på seg og stå opp om morgenen. Men det er bare de første få ukene iløpet av et helt år! Offiserene blir buddies de også etterhvert siden man ser dem dag ut og dag inn på øvelser. Å stå opp tidlig blir en vanesak fordi man har ingen grunn til å sitte oppe til langt på natta uansett, så man legger seg tidlig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Folk som ikke vil inn henger seg opp i rekruttskolen og helvetesuka og syting og klaging om å måtte bevege på seg og stå opp om morgenen. Men det er bare de første få ukene iløpet av et helt år! Offiserene blir buddies de også etterhvert siden man ser dem dag ut og dag inn på øvelser. Å stå opp tidlig blir en vanesak fordi man har ingen grunn til å sitte oppe til langt på natta uansett, så man legger seg tidlig.

Det varierer sikkert for noen, er du heldig får man legge seg tidlig, skulle gjerne lagt meg kl20 hver dag, men var ikke så lett når andre var mer keen på å bråke til midnatt og ingen sørget for ro på brakka.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært i sambandsbataljonen, men kan nok med trygghet svare ja. Hva skjer når et lettoppsatt jegerlag som opererer bak deres linjer kommer snikende innpå beltevogna? Da må du selvfølgelig ha med et minimum av våpen, altså minst personlig våpen (ag/416). De fleste bv-lagene har vel også med kjøretøymontert 12,7 mitr.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, hold deg unna kommandoplass kompaniet (KKP). befale er idioter, og jobbene du gjør til det daglige er enda mer idiotiske.

Et år bortkastet.

Eneste fordelene er på øvelsene. Jeg tror at vi er en av de avdelingene med flest forddeler på øvelsene.

Forskjellen på å ligge på en fjelltopp som relee i TKP og i kommandoplass i KKP er mange. vi kommer nermere befal og staben, men får flere fordeler.

vi har vakt 8 timer av et døgn hvor vi står på en skytterstilling i kommandoplassen og drikker kaffe og stirrer ut mot ingetning.

resten av dagen gjør vi lite til ingenting. sover det vi gidder. spiser og ser på film.

Vi får lov til å bruke møteteltet til velferd når det ikke er møter der, og da snakker vi projektor som er koblet opp til en viasat parabol.

Vi har også flere pc'er som er koblett opp mot u-filtrert internett. (disse er dog ikke fritt bruk, men spørr du får du fint lov til å skjekke forums, mail osv)

Vi ligger normalt veldig tett til bebygning ellers, så BMP (BamseMumsPatrulje, gå i butikken å kjøpe digg) er lett å få til ofte.

Siden vi kjører alt i store lastebiler og konteinere så er det ingen begrensning til hvor mye du kan ta med deg av personlig utstyr. Vaffeljern, toastjern, stekeplate, boksemat og annet mat i massevis. og siden vi har ingen begrensninger når det kommer til strøm så kan benytte det vi orker.

Vi har også en egen tropps kiosk i matteltet hvor vi kan kjøpe sjokolade, nudler, brus og annet småting i felt.

Vi har også Feltrasjoner i massevis, som vi kan velge og plukke ut av selv. så de gangene vi faktisk gidder å spise FR så kan vi plokke ut din personlige favoritt, fremfor å ta det du får utdelt.

og ikke minst: PANSERDASS!

Du lærer fort å kjenne BC'en. en primitiv stol med hull i midten hvor du bæsjer i en pose å kaster den.

Panserdassen derrimot er en helt normal utdedass i kjører med oss. og den store fordelen: FLO (aka sivilt ansatte) kommer å vasker den for oss mens vi er i felt, og det er de som står for å tømme den.

men jo a, øvelse er 4-5 uker totalt i løpet året ditt. alt ellers taper vi på.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke vært i sambandsbataljonen, men kan nok med trygghet svare ja. Hva skjer når et lettoppsatt jegerlag som opererer bak deres linjer kommer snikende innpå beltevogna? Da må du selvfølgelig ha med et minimum av våpen, altså minst personlig våpen (ag/416). De fleste bv-lagene har vel også med kjøretøymontert 12,7 mitr.

Ingen av BV-releene eller knutepunktene har kjøretøymonterte 12,7. Det er kun rek og KO-seksjonene som bruker dette, kjøretøymontert på rek, og på trefot ved VCP'en i troppsKO. KKP har vel en god del 12,7'er stående for å beskytte BN-KO.

På rele eller knutepunkt har vi personlig våpen, og det er stort sett det hele. Dette er av to grunner:

1. Som det meste av alle andre "hadde vært greit å hatt" - tanker i forsvaret: penger

2. Operasjonskonseptet i TKP sier at man heller stikker av enn å gå i kontakt for å beskytte releet eller knutepunktet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Omorganiseringen av bataljonen innebærer at du ikke vil velge mellom kompanier, men muligens få anledning til å velge mellom tropper. Hele augustinntaket havner i samme kompani, med en teletropp, en radiotropp og en kommandoplasstropp.

Det blir også omrokkeringer i befalet, men jeg tipper at om du velger teletroppen er det ganske bra folk.

Og en ting til.... DIMME!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...