chairgame Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg skal i Sambandsbataljonen på Heggeliga i august 2009, og vil gjerne høre erfaringer derfra. Hvordan er maten? Er det tråløst internett på rommene? Hva er det å gjøre på fritida? hvordan er nærområdet? gjerne skriv flere erfaringer som ikke er fra spørsmålene. Endret 1. juli 2009 av chairgame Lenke til kommentar
Glossolalia Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hei, jeg ble kalt inn til SBBN august 2008, og sitter på brakka i Heggelia nå. Erfaringer herfra i stikkordsform: - Under isen er det ganske kaldt vann. - Cold Response er oppskrytt - VIKTIG! Telekompaniet er best, på alle måter! - Alle er utrolig mye mer datanerd enn du kan tenke deg - Velg Telekompaniet og Regionstropp 1 og du er sikra det beste befalet - Du vil glede deg til du skal dimme allerede på Sessvollmoen - Ta med mange sivile boxere - Støvlene blir ganske gode etterhvert - I Blåtind skytefelt er det alltid bra vær Maten osv... Varierende, det er ikke like bra messe som på Setermoen - den er vanvittig bra - men det er ikke så galt her. Setermoen har også vanvittig mye mer og penere jenter enn Heggelia kan by på. Trådløst nett finnes på brakka, men det er ikke noe å skryte av. Det er til gjengjeld standard at rommene spleiser på eget internett. På fritida er det gode muligheter for å gjøre hva du vil, og du får nok fritid. Det blir egentlig opp til deg selv og de rundt deg. Blir mye film i peisestua og noen av gutta i troppen hever standarden på treningsstudioet i leir i skrivende stund. Nærområdet består av en Spar-butikk, Svingen (pub), Arctic ("nattklubb"), Istindsportalen (kino og diversje velferdstilbud). Blåtind skytefelt. Du vil mest sansynlig få velge mellom telekompaniet og kommandoplasskompaniet. Klengenavn på sistnevnte er kaffekokerkompaniet, for det er det de driver med Velg TKP, vi kjører beltevogn i fjellheimen. Det er gøy! 1 Lenke til kommentar
magne32 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Tjänare! Jeg er også fra augustkontigenten 08/09 i samband. Rådet fra typen over er bra, velg for guds skyld telekp!!!!! Kommandoplasskompaniet er Når du først er i førstegangstjenesten ønsker du sikkert også å få mest mulig ut av dette året. Min mening er at da er du NØDT til å velge telekp og helst Radiotroppen, der er jeg Tjenesten min i radiotroppen har vært utrolig gøy! glem alle forestillinger om kjeftebefal fra helve..., de finnes ikke - Klarer du å få kjeft, fortjener du det Å være i samband høres for mange ikke akkurat ut som "rambotjeneste", men likevel er sambandsbataljonen et meget bra sted om du ønsker å få litt ansvar i tjenesten. Sett at du velger TKP, (tbf ftw) har du muligheten til å bli lagfører, du får altså ansvaret for 2-3 andre medsoldater på ditt lag som du oppererer med i felt gjennom hele året. Du kan melde deg til fotlag, eller du kan være beltevognoppsatt. På fritiden kan du som ovenevnt benytte deg av de lokale velferdstilbudene, kinoen og idretthallen er faktisk veldig bra! Svingen Pub er et ok sted å pilse på fredagskvelden, men bruk ikke opp alle pengene dine her. Velferden arrangerer turer, bla. til Finland (bra utesteder, gale kvinner) og snøscooterkjøring i Sverige (trenger bare være 16 for å kjøre, ikke førerkort). Ellers er turer til Tromsø en slager! BTW :Cold Response er ikke oppskrytt, du må bare være i riktig tropp I radio følger vi fremrykkningene til våre egne fremste i striden, dvs. du kan fort havne sammen med Telemarksbataljonen, det gjorde jeg Håper det gav deg noe, spør videre om det er mer du lurer på! RADIO Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Ok, da bør jeg velge Telekompaniet og Radiotropp. Jeg ser for meg at den kinoen er litt treg på å få nye filmer? Er det mulighet for å spille musikkinstrumenter? (tror jeg kommer til å savne trommesettet mitt ) er det 4-, 6- eller 10- manns rom? Cold response? er det liknende øvelse hvert år? hva innebærer "fotlag" vs "beltevognoppsatt"? er det lurt å få opp kondis og/eller styrke før jeg drar? Endret 26. mars 2009 av chairgame Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Altså, TKP er for sosinger som vil ligge i skauen. KKP, og da spesielt Kommandotroppen er stedet å være. Mye ansvar, bra folk, ISTAR-gjengen virket også som om de hadde det moro. Hold deg unna Taktisk Ledelse. . Tror forresten det har skifta navn siden jeg var der, så det er vel Mobil Taktisk Landskommando nå. Heggelia er en fin leir, som er ganske liten. Du er heldig som skal inn i August, så du får akklimatisert deg til kulda gradvis. Jeg rykka inn i januar, og det var faenmeg ikke varmt der oppe. Spesielt å køe til messa utendørs tidlig om morran var lite moro i starten. Lenke til kommentar
magne32 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Ok, da bør jeg velge Telekompaniet og Radiotropp. Jeg ser for meg at den kinoen er litt treg på å få nye filmer? Er det mulighet for å spille musikkinstrumenter? (tror jeg kommer til å savne trommesettet mitt ) er det 4-, 6- eller 10- manns rom? Cold response? er det liknende øvelse hvert år? hva innebærer "fotlag" vs "beltevognoppsatt"? er det lurt å få opp kondis og/eller styrke før jeg drar? Er en del forsikelser på kinon ja, fikk riktig nok norgespremieren på Max Manus og Kautokeino opprøret:P Hørte jeg noen si torrentz... Det er 6-manns rom i hele leiren etter hva jeg har erfart, ikke mye privatliv, men desto mer sosialt. (prøv å hold den tankegangen:P) Er et helt ok musikkrom på velferdsportalen/Istindsportalen, et jæ...stort bygg hvor vi soldater har fri tilgang alle fasiliteter. Trommesettet er ikke av det beste for å si det sånn, men en trommis i troppen min har snakka med folka som kjøper inn utstyr (velferden) og de sa de skulle se på saken. Det gjenstår bare å se hva det bringer. Cold Response er en nato-øvelse som holdes omtrent hvert år (kommer ann på økonomien til forsvaret). Da kommer spesialstyrker, en del nato-allierte osv. hit og trener samhandling. Se www.mil.no Står en del om årets øvelse der. Fotlag er soldater som tar seg frem til fots (som regel litt bilkjøring også da), eller på snøscooter. Beltevognoppsatt vil si at laget ditt har en egen beltevogn som dere bruker på alle øvelser. Utstyret samband bruker, veier en del kilo så er greit med litt transport. Kondis og styrke vil gi deg en fordel i tjenesten, da du ikke vil "daue" etter en tur i skogen. Kommer helt ann på grunnlaget ditt og hva kondis vil si for deg. Selv spilte jeg bare fotball en gang i uka, året før jeg kom inn og jeg hadde/har ingen problemer med å takle tjenesten. Selvsagt er rekrutten et blodslitt fra tid til annen, men det er ikke verre enn at "alle" har en god sjangs til å klare seg. Motivasjon/ærgjerrighet er vel like viktig som kondisjon. Endret 26. mars 2009 av magne32 Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 jeg har hørt at å gå mye med tung sekk er en stor del av tjenesten. Er det lurt å gå turer med tung sekk hvis man vil trene før en går inn? Lenke til kommentar
magne32 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 jeg har hørt at å gå mye med tung sekk er en stor del av tjenesten. Er det lurt å gå turer med tung sekk hvis man vil trene før en går inn? Ja,det er ikke dumt! Men pass på å stille inn sekken før du legger ut, ellers kan det bli en smertefull opplevelse. Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 kan dere forklare litt hvordan rekrutten er der? Så jeg vet hva jg har i vente Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Altså, TKP er for sosinger som vil ligge i skauen. KKP, og da spesielt Kommandotroppen er stedet å være. Mye ansvar, bra folk, ISTAR-gjengen virket også som om de hadde det moro. Hold deg unna Taktisk Ledelse. . Tror forresten det har skifta navn siden jeg var der, så det er vel Mobil Taktisk Landskommando nå. Heggelia er en fin leir, som er ganske liten. Du er heldig som skal inn i August, så du får akklimatisert deg til kulda gradvis. Jeg rykka inn i januar, og det var faenmeg ikke varmt der oppe. Spesielt å køe til messa utendørs tidlig om morran var lite moro i starten. Når var du i Kommando? Har vært der selv Vognfører i Tren 06/07. MTLK ble avviklet høsten 2007. Er tre kommandoplasstropper i KKP i dag. ISTAR, Kommando 1 og Kommando 2. KDO1 er augustinnrykket og KDO2 januarinnrykket. Jeg vil også anbefale KKP og deretter velge Tren. Der får du utfordrene og spennende tjeneste innenfor transport og etterforsyning, og de fleste som havner der får førerkort klasse C. Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 slik jeg oppfatter det er KKP en mere rolig tjeneste med ansvar, mens Telekompaniet er mere fysisk aktivt, som gjør flere oppdrag "i skauen"? Lenke til kommentar
eught Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 slik jeg oppfatter det er KKP en mere rolig tjeneste med ansvar, mens Telekompaniet er mere fysisk aktivt, som gjør flere oppdrag "i skauen"? Ansvar får man uansett hvilket kompani eller hvilken tropp man havner i, spesielt hvis man blir lagfører. Dersom du ønsker en litt selvstendig tjeneste er det best å dra i TKP, med tanke på at man som regel ikke har med seg befal når man drar opp på fjellet. Var selv i Telekompaniet, Regionstropp 2, og da fikk jeg en tjeneste hvor man var en god del ute på øvelser, men samtidig hadde en viss komfort (aggregat, vannkoker, laptop (om du tør å ta med), lagstelt (8-mannstelt) på 3-4 personer etc.). Det var stress å rigge opp og ned installasjonen, men når den først var oppe og gikk var det velstand . Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det å kjøre beltevogn opp på en topp, sette opp en antenne og bli værende i posisjonen for å gi samband i området er ikke veldig mye fysisk arbeid... Det meste som skjer i Samband kan betraktes som rolig tjeneste, men aktivitetsnivået på den rolige tjenesten er ganske høyt - hvis du skjønner hva jeg mener. Det er alltid noe å gjøre, selv om det ikke er så fysisk krevende. Det gjelder for begge utdanningskompaniene. Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 kan noen fortelle hvordan det er å være lagfører? Lenke til kommentar
spiderpig123 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 kan noen fortelle hvordan det er å være lagfører? Det å være lagfører innebærer ikke at man er stor sjef over alle på laget sitt, det innebærer at man har et overordnet ansvar overfor lagsmedlemmene sine, for utstyret, og i forhold til ordrer som blir gitt. Lagføreren mottar ordre fra troppssjef eller andre befal, og videreformidler dette til laget sitt. Lagfører har også ansvar for lagsmedlemmene og deres sikkerhet, spesielt når man er ute på fjellet og drifter relé (Radiotroppen) eller knutepunkt (Regionstropp 1). Det å være lagfører er utrolig moro, man utvikler lederegenskaper og ansvarsfølelse. Er man heldig med befal, er det også kanskje lagføreren som får vite litt ekstra av ting som skjer når, hvor og hvordan på øvelsene. Det er en tillitserklæring fra troppssjef og befal, med alle plikter og goder dette medfører. Bataljonen skal i sommer gjennomgå en del omorganisering, hvor ikke alle planer er ferdiglagt. Det er hvertfall snakk om at det skal bli to kompani som stiller alle kapasiteter bataljonen skal tilby, både teletjeneste og kommandoplasstjeneste. Planen er visstnok at det ene kompaniet har sommerinnrykk, mens den andre har vinterinnrykk. Dette innebærer at det etterhvert også skal opprettes to radiotropper, hvorav den ene hovedsaklig skal være fot/snøscooteroppsatt, og den andre skal være beltevognoppsatt. Den ene regionstroppen skal visstnok også flyttes over, så det blir en regionstropp og en radiotropp i hvert kompani. Spennende utvikling. Selv vil jeg også anbefale Radiotroppen, da tjenesten her er mer krevende og givende enn i regionstroppene. Mer flytting, og å følge striden i større grad er mine argumenter for det. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Skal også inn i samband 19.aug høres ikke så ille ut. Bortsett fra at Bardufoss som plass er så lite. Hvis man kommer inn om høsten, er det Raido, tele eller kommadoplass man havner i da eller kan man velge litt? Lenke til kommentar
spiderpig123 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Skal også inn i samband 19.aug høres ikke så ille ut. Bortsett fra at Bardufoss som plass er så lite. Hvis man kommer inn om høsten, er det Raido, tele eller kommadoplass man havner i da eller kan man velge litt? Dere kan velge til en viss grad. Man sendes opp med fly fra Sessvollmoen, og kommer man på et av de første flyene, så er det større mulighet for å velge. Etterhvert som noen tropper fylles opp, blir man plassert etter der det er behov/plass. Tele og Kommandoplass er kompanier. Radio, Reg 1, ISTAR og Kommando er tropper innad i de respektive kompanier. Dere vil først velge kompanier, før man så velger tropp (eller blir plassert). Det er kun disse to kompaniene som er utdanningskompanier, og det vil være disse to dere vil få velge mellom. Selv synes jeg det ble gitt litt dårlig info ang. hva kompaniene drev med, hvordan de var bygd opp osv på innrykksdagen. Er utrolig glad at jeg havnet hvor jeg havnet. Skal nevnes at jeg var på det første flyet, og fikk velge helt fritt hvor jeg ville. Endte nesten helt tilfeldig opp i Telekompaniet og Radiotroppen. Har dere flere spørsmål som ikke egner seg her i offentlige fora, så bare spør på PM;) Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Så man burde egentlig ta et fly kvelden før hvis man kommer sent til leiren på dagen? Har ennå ikke mottat innkallelsen pga jeg skulle få tilsendt en ny inkallelse etter at jeg byttet over til samband. Men er rekrutten også i Bardufoss? Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Rekrutten er i Bardufoss, ja. Det er ikke anledning å ta fly til tjenestestedet ditt på egenhånd. Alt er i regi av Forsvaret. Hadde bare blitt kaos om folk dro fritt. Uansett skal tester osv. gjennomføres på Sessvollmoen, så alle må uansett møte der på innrykksdagen. Lenke til kommentar
spiderpig123 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Så man burde egentlig ta et fly kvelden før hvis man kommer sent til leiren på dagen? Har ennå ikke mottat innkallelsen pga jeg skulle få tilsendt en ny inkallelse etter at jeg byttet over til samband. Men er rekrutten også i Bardufoss? Det er ikke du som bestemmer hvilket fly man havner på. Dette skjer helt tilfeldig. Du møter opp på Sessvollmoen og ankommer Bardufoss samme dag. Rekrutten er i Heggelia leir, Bardufoss. Gled dere, rekrutten er nesten det kuleste med hele året her oppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå