Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke automatisk valg av DNS-serveradresse

Anbefalte innlegg

Jeg har fått problem med at Norman ikke kan oppdateres, da jeg får WinSock feil 11004 WSANO_DATA. I tillegg så er det en del sider som jeg ikke får opp i Explorer, "Dette webområdet kan ikke vises i Internet Explorer". Den andre PCen min har ikke dette problemet. Jeg har slettet oppsettet for WinSock i registeret og installert WinSock pånytt uten at det det ble bedre.

Jeg tror at dette kan skyldes følgende:

Når jeg sammenligner oppsett for TCP/IP har den PCen som er ok, har avkrysset for å "motta IP-adresse automatisk", og for å motta "DNS-serversdrsse automatisk".

Den som ikke funker har krysset også krysset for "motta IP-adresse automatisk", men den avkrysset for "Bruk følgende DNS-serveradresse. Foretrukket DNS-server: 85.255.112.147". Jeg får ikke forandret dette til å motta DNS-serveradresse automatisk. Om jeg endrer valget og lukker vinduene for nettverksoppsett, og deretter åpner de igjen så er den tilbake til "Bruk følgende DNS-serveradresse........

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Endret av arkmarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan prøve dette:

start>kjør>cmd

ipconfig/release

ipconfig/renew

burde gjøre at du mottar automatisk ip og dns

hvis dette ikke hjelper kan du prøve å fjerne haken for tcp/ip, trykk OK.

For så å aktivere det igjen.

Burde hjelpe.

Ellers ser jeg ikke noe problemer med å kjøre med andre dns servere enn de du får automatisk.

Du kan kjøre ipconfig/all på maskinen som er ok, notere deg dns serverene og plotte disse inn på maskinen du har problemer med.

-1138

Endret av THx1138
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt med ipconfig release og renew uten at det hjelper. Forsøkte nå å hake ut TCP/IP og lukke vinduet, for deretter å gå inn og sette på ny hake og gjøre om til automatisk valg av DNS-server. Men det forandrer seg tilbake til slik det stod, når jeg lukker vinduet.

Et eksempel: Jeg slettet Normann for å installere programmet på nytt. Gikk på linken til Normann hos min nettleverandør og kommer til Normans side, der velger jeg Norsk versjon. Deretter får jeg beskjed om at siden ikke kan vises. Jeg trodde Norman hadde feil på sin side og kontaktet de, men de sa at siden var i orden. Den andre PCen har ikke problem med å vise siden.

Om jeg bruker ipconfig /all på den andre PCen og får opp DNS-serveradressen den bruker, og legger inn den adressen på problem PCen, så går den tilbake til den opprinnelige adressen, når jeg lukker vinduene,

Lenke til kommentar

Dersom du googler den IP adressen,

vil 99% av treffene omhandle spyware/adware/virus/trojan etc.

Og uten å sjekke den for mye,

vil jeg tro at den router dine DNS oppslag til seg, for å kunne servere deg mere "søppel" sammen med IP adressene som jeg ikke ville stole på.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned et program fra Norman som skulle fjerne malware. Det fant ingen infiserte filer. Deretter hentet jeg ned et tilsvarende program fra Microsoft. Det fant en infisert fil, som programmet fjernet. Etter omstart så er alt ok.

Det som gjør meg litt betenkt er at Norman ikke har beskyttet meg mot å få denne malware, og at heller ikke deres program for fjerning av malware fant den infiserte filen.

Takk for tips til dere som svarte meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...