Gå til innhold

Hvem er det som tar tannhelse-fiaskoen på alvor i dette valget? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nuh, det henger litt sammen, men det er knapt noe 1:1 forhold, ikke en gang med flertallsregjering. Det er så mye billigere å love ting enn å gjøre ting :(

Jojo, satt litt på spissen. Noe har de gjort, skal ikke svartmale helt. Men en enkel ting som tollgrensa, alle ville jo øke den, men etter valget så skjedde ingenting. Ikke en stor sak, men det irriterte meg.

Lenke til kommentar

Tollgrensa er proteksjonisme, noe vi ELSKER her i Norge med våre høye priser og skatter. Å senke tollgrensa ville dermed gjøre det langt vanskeligere å selge enkelte ting til under 700kr (f.eks.) her i landet. Spillsalget ville gått ned med 10-20%, samme med billige PC-deler, osv.

Men fra et rent egoistisk perspektiv skulle jeg jo gjerne hatt lavere tollgrense. Og nullskatt. Og 1 mill i årslønn for å gjøre intet, levert personlig av Jens.

Lenke til kommentar

Tollgrensen er fra 1975, det eneste jeg ber om er at den blir justert slik at den vil tilsvare det som 200 kr var verdt i 1975. Det er mange spill som koster under 200 kr, det lille jeg kjøper av spill blir som regel kjøpt på utenlandske nettbutikker.

"Det er nå 34 år siden, men grensen er fortsatt den samme. Dette til tross for at inflasjonen på den samme tiden ifølge Statistisk sentralbyrå har vært på hele 367 prosent.

Det betyr at 200 kroner i 1975 tilsvarer 933 kroner i 2009-penger."

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Utrolig hvor mye gratis folk skal ha i dette landet. Ligner på "jeg vil ha" mentaliteten man finner hos småbarn... Jeg vil påstå at slike ønsker er bra egoistiske og er det ikke litt artig at de samme personene stemmer på "røde" parti?

Å betale for basis tanntjenester har de aller fleste råd til, det er bare snakk om å prioritere. Jeg har selv "trukket" to visdomstenner og byttet en større amalgam fylling. Visdomstennene ble begge operert bort og nei det var ikke billig. I ene tilfellet var jeg student.

Er ikke store deler av Norges befolkning en del av middelklassen som kan ta seg råd til slike utgifter? Hva skjer når bilen kræsjer og det koster 15k å reparere den? Roper man på statlig støtte da?

Saken blir kanskje litt annerledes når man kommer opp i uoverkommelige summer og man har merklige lidelser man ikke kan gjøre noe med. Da kan staten vurdere litt støtte.

Tror også at det er mange andre ting som bør prioriteres fremfor å gi gratis pleie til folk som er sløve med tannkosten(folk flest har hull, ikke tannkjøttsykdommer som spiser bort tennene. Den dagen man føler at sine barn får en god utdanning, ens gamle foreldre blir tatt hånd om(av deg såklart), du kjører på trygge veier, du slipper å vente i mange år på en hofteoperasjon. Om denne dagen kommer så kan det kanskje forsvares å gi deg gratis tannpleie.

Om man virkelig sliter så har man jo gebiss. Et lite forbrukslån burde dekke dette og man blir kvitt uforutsette tannlegeutgiter for all fremtid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg oppfordrer alle som synes vi har et urettferdig tanhelsesystem om å bli med i kampanjen min. Husker meg sikkert fra aviser hvor jeg på få mnd fikk 100000 medlemmer på facebook.

Nettstedet dere må gå inn på er www.tannhelse.net.

Nå er det mange utenfor facebook og snart 130 000 på facebook så dette tar av.

Lenke til kommentar

Tannhelse er noe som skulle kommet inn under dagens helseordninger i Norge. Men som i mange andre tilfeller er det økonomien som er den begrensende faktor. Derfor det er enkelt å samle så mange i en slik gruppe også fordi "alle" vil jo ha ting gratis. Staten burde kuttet i mange tilbud og innblandinger og heller konsentrert seg om noen få kjerneområder som gratis skole og helse til hele befolkningen.

:)

Lenke til kommentar

Det var et ærlig spørsmål da jeg lurte på det i samme setning som du sa at tenner er en del av kroppen. Det er flere deler av kroppen som ikke er en del av helseordningene vi har i Norge og således burde kjempes for sammen, og ikke en og en slik denne oppfordringen er. Men det er kanskje sterke personlige incentiver for å kun kjempe for enkelte deler, da det finnes andre deler av kroppen som ikke like mange blir berørt av i dårlige helseforstand.

Som sagt ovenfor, jeg personlig er for at staten skal blande seg inn i færre områder og heller konsentrere seg om å gjøre få ting bra, som å f.eks. dekke helsetjenester for hele befolkningen. (Og kanskje spesielt for de sykdommer som få rammes av)

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...