Pricks Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Meh. Når verdensøkonomien kommer seg igjen dekkes det "tapet" inn på noen måneder og vel så det. Men istedenfor å vente så lenge kunne vi investert og fått enda bedre uttelling. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Investere mer nå, mener du? Ja, det er jo absolutt ikke en dårlig ide hvis man har et godt team med analytikere bak seg. Men personlig ville jeg satset mye på små firmaer i dagens økonomi, og det er jo noe oljefondet ikke har lov til hvis jeg har forstått reglene riktig. (De har ikke lov til å eie mer enn 0,5% av et firma..?) Lenke til kommentar
wailer Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Måtte være SV eller Rødt. På en måte er jo folk selv skyld i dårlig tannhelse. Både ja og nei, det fins en tannkjøtt sykdom som heter pyrea ( periodontitt) http://no.wikipedia.org/wiki/Odontologi som kan oppstå i tannkjøtet pga av: Årsaken til periodontitt er hovedsakelig arv, mens andre årsaker er bl.a. røyking. Røyking nedsetter blodsirkulasjonen i tannkjøttet. stod om en i lokal avisa her om dagen som hadde fått den http://www.ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=205810 ho har allerde brukt 300 000kr pga sykdommen og får og få nye tenner koster det 200 000kr til minst. Min far fikk en bakterie i tannkjøttet i underkjeven når han var i Panama for noen år siden som gjorde at alle tenne i underkjeven falt ut, bakterrien fikk han etter og ha spist på en fin resturant, jeg og resten av familien spiste også der ingen av oss ble syke. Han hadde et litt sår i munnen som bakterrien satt seg i og sprede seg fra. så ikke kom her og si at alle har skyld i dårlig tannhelse. han fikk satt inn nye tenner i underkjeven noe som koster over 400 000kr, det gikk på forsikringa skjønner ikke regjeringa mange går med tannverk fordi tannlegen er for dyr. tannverk fører garantert også til dårligere arbeidsmoral, søvn problemer osv. har man ikke råd kan man gå på sosialen og be om få støtte til det selv om man har fast jobb og inntekt. kjenner til flere som har gjort det Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Mange bråkjekke folk rundt 20 år +/- som kan slenge ut den påstanden om selforskylt tannhelse. Hadde sikkert ment det samme når jeg selv var på den alderen . Mange av de vil nok ikke si/mene det samme om 20 - 30 år fra nå. Er selv 45+ og har f.eks kun amalgam fyllinger i jeksler . Aka ikke selvforskyldt. Disse skulle vært skiftet ut : ref http://no.wikipedia.org/wiki/Amalgam Men det koster nok mere enn jeg har råd til av egen lommebok . Har også fått påvist periodontitt ifjor som kommer som følge av at jeg har har hatt diabetes i 10 år (hvilket heller ikke var selvforskyldt med utløst av virusinfeksjon som tok knekken på bukspyttkjertlenes egen insulin produksjon), hvilket har resultert i store kostander (trekking , bru etc) . Og ta flere hundretusen kroners kostnaden med "nye" tenner skrudd enkeltvis i kjevebenet i stedet for bru kan jeg bare drømme om. Meningen min her er at tannhelse behandling og forebyggende behandlig burde inn under trygdesystemet *minst* for personer med uforskyldt risiko eller er allerede rammet av komplikasjoner/sykdom forårsaket av ting man ikke selv har kontroll over. Endret 2. mai 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Sweetpea Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hvis du er under 20 år så får du 75 % avslag, du betaler altså kun 25 % av beløpet. Men 1000 kr for en undersøkelse hørtes mye ut.. Sist jeg var til tannlegen betalte jeg 610 kr for sjekk, bilder + å sette i ei fylling. Jeg er 23 år, og dette var da full pris. Ble faktisk litt overrasket over at det var så billig... Lenke til kommentar
Sweetpea Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ikke nok med at det er dyrt å gå til tannlegen, vondt gjør det og! Mest vondt! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ikke nok med at det er dyrt å gå til tannlegen, vondt gjør det og! Mest vondt! Mest dyrt. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Fås det noe rabatt når man er 20? Og funker frikort hos tannlegen? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Ååååh frikort hos tannlegen, det hadde vært noe! Enhver nordmanns våte drøm. Men det kommer aldri til å skje. Ca. 700,- for checkup betalte jeg for et år sida. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Noen som vet hva det koster å borre et hull? Må borre et par en dag. Tror ikke det er rotfylling. Er over 20 så har tydligvis råd til full pris (grr) Lenke til kommentar
Gjest Guest_tann_* Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Noen som vet hva det koster å borre et hull? Må borre et par en dag. Tror ikke det er rotfylling. Er over 20 så har tydligvis råd til full pris (grr) Jeg var hos tannlegen i går, fikk sjekket tenna mine, og fikk opplyst at jeg hadde 2 hull. Skulle borre det ene i går, og det andre om en mnd. Jeg er 19, så full pris ble det ikke, men jeg fikk regningen: Total pris var på 1000 kr, rundt 480 kr for borringa, 150 for røntgen, 200 for sjekk, osv. men så trakk de fra 750, så jeg betalte bare 250 =] Blir fort mye penger. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Innlegg fra en tilsvarende tråd er flyttet over i denne. Da forumet kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet kan det forekomme at noen innlegg ikke ligger i kronologisk rekkefølge. Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Synes godt man kunne hatt litt støtte til tannlege og optiker også. Jeg ga akkurat 4.000 for briller (+undersøkelse for å få briller), og kommer til å ende opp på 5-6.000 i tannlegeregning for å borre 2 hull, trekke en tann, pluss det vanlige (røntgen, hygienetiltak, fjerning av plakk etc.). "greit nok" Det som IKKE er greit nok er at tanna jeg måtte trekke, som var knekt så langt nede at det ikke var håp for ny krone, vil koste meg minimum 15.000 å få erstattet. Godt over 22.000 om jeg vil ha med stift, dvs. ikke ødelegge de friske tennene som står på hver side med en bro. Har vanskelig for å se hvordan det går an å rettferdiggjøre en sånn pris. Og enda vanskeligere for å se hvordan jeg skal få råd. Ser for meg en tur til utlandet, hvor jeg får gjort jobben MINST like bra pluss en ferie for en god del mindre kroner. Samme med optiker, kunne tenkt meg laseroperasjon pga. den ene hornhinna er herja (ikke bare skeiv), men det ligger vel på 30.000 her til lands = uaktuelt. Til sammenligning var jeg hos legen og tok en sjekk, med blodprøver og det ene og det andre. Kom på 177,- Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jepp, det er faen ta meg på tide. Du får dekket optiker og tannhelse hvis du er på sosialen, men det skal jo ikke være slik at man SKULLE ØNSKE man var på sosialen? Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Betalte 800 kroner, for det tok de ett røntgen bilde og skrev ut resept på penicillin.. Var der i ca 15-20min... Har begynt å få tannverk igjen, men kan ikke fikse det pga det er så s*tans dyrt! Morsomme med det er at det mest sannsynlig vil bli verre og verre og vil koste mer å fikse med tia, men hva skal man gjør. Trekke tanna selv? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jepp, det er faen ta meg på tide. Du får dekket optiker og tannhelse hvis du er på sosialen, men det skal jo ikke være slik at man SKULLE ØNSKE man var på sosialen? Får man dekt optiker? Jeg fikk aldri dekt mine 3500 og 4500 kr briller back in those days. Det er bare folk med "spesiell" synshemmning som får dekt sine briller. Men tannhelse må jo FOR FAEN bli dekt! Egenandel i alle fall! Faen heller! Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jepp, det er faen ta meg på tide. Du får dekket optiker og tannhelse hvis du er på sosialen, men det skal jo ikke være slik at man SKULLE ØNSKE man var på sosialen? Får man dekt optiker? Jeg fikk aldri dekt mine 3500 og 4500 kr briller back in those days. Det er bare folk med "spesiell" synshemmning som får dekt sine briller. Men tannhelse må jo FOR FAEN bli dekt! Egenandel i alle fall! Faen heller! Ja for faen! Det er stor sjanse for at det faen meg skjer etter valget. Faen meg bra ja! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg håper virkelig at det vil bli tannlege med egenandel som hos lege, og med frikort på maks 2000 pr år. Men hva vil da skje med de private tannlegene? Vil de få et stort økonomisk tap, siden flere vil velge offentlig tannlege? Hva skjedde egentlig de 8 årene den gamle regjeringen holdt på? Det jeg husker: - Lavere skatt for de rike. - Mindre penger på vei. Stikk motsatt som lovet. - Mindre penger på skole. Stik motsatt som lovet. - Mindre penger på forsvar. Ikke så uvenetet egentlig. - Mindre penger til politi. - Mindre penger til sykehus. Hva ble bedre egentlig? Sprøsmålet er også om hva som vil bli bedre om 4 år uansett hvilke partier som styrer da. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 De private tannlegene vil operere med offentlige satser. Noen får med andre ord mindre betalt per time, men jeg tør vedde på at de får flere timer Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Det som står i programmet og det som skjer etter valget henger dessverre aldri sammen. Man skulle tro at det gjorde det, men neida. Endret 25. mai 2009 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå