Gå til innhold

Oppgradering av klasse A1 til A

OgnOmm

Anbefalte innlegg

Har klasse A1 fra før, og har store planer om å endelig få karret meg til å ta klasse A..

Den gangen jeg tok klasse A1 var reglene at jeg kunne kjøre opp direkte på mellomtung når jeg fylte 18, og fikk da direkte tung etter 2 år med mellomtung, eller ved fylte 21 år. Evt kjøre opp direkte på tung ved fylte 21 år.

Nå derimot er det masse rart jeg må ha plutselig for å oppgradere til klasse A, og da lurer jeg på om det faktisk ikke er mulig å komme unna?

Jeg var hvertfall sikker på at slike nye regler ikke hadde tilbakevirkende effekt, og at jeg da skulle følge de reglene som gjaldt da jeg kjørte opp på A1. Noen lovkyndige som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tilbakevirkende effekt? De griper da ikke inn og endrer førerkortet ditt?

Da ny førerkortforskrift ble gitt i 2004 ga man også overgangsregler slik at de som hadde gamle betingelser kunne få førerprøve på de gamle betingelsene i en nærmere fastsatt periode. For klasse B var denne perioden på cirka 2 år, og man kunne sist kjøre opp etter gammel ordning i 2006. Jeg har ingen grunn til å tro at overgangsreglene er noe mykere for klasse A.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...