Midnight_walker Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hva er kravet til Ik2pmin og Ik3pmaks? Minste kortslutningsstrøm må vel tilfredstille et krav for å forsikre om at vernet går? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Ik3pmaks: Vernet du skal velge må tåle denne strømmen. Er Ik3pmaks = 9kA må vernet tåle å bryte 9kA. F.eks 10kA som er en vanlig standardverdi. Deretter må du sjekke I^2t <= k^2 s^2 k = konstant som avhenger av isolasjonstypen på kabelen. S = leder diameter I = kortslutningsstrømmen. Da setter du t på ene siden og finner hvor lenge kabelen tåler denne strømmen. Får du f.eks 2 sek, så må vernet bryte Ik3pmaks før 2 sek. Husk at om du får t<0.1 så må du sjekke gjennomsluppet energi. Ik2pmin må du sjekke at vernet bryter i tide. Det gjør du på samme måte som du gjorde med Ik3pmaks, men bruker Ik2pmin i formelen. Samme regel gjelder om t < 0.1. Men denne er alltid ok sålenge den er OK for Ik3pmaks... Tror det skulle dekke det meste.... Blir forøvrig feil å si at det er noen krav til Ik3pmaks og Ik2pmin... Da det er vernet det er krav til. Endret 25. mars 2009 av Jotun Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Takk for hjelpa! Det er fagprøva jeg holder på med skjønner du. Ik3pmaks = 1,47 kA 1k2pmin = 0,85 kA Jeg blir grilla i morra, så nå skal jeg lese på feilstrømmer og jording. Endret 26. mars 2009 av Midnight_walker Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg blir grilla i morra, så nå skal jeg lese på feilstrømmer og jording. Jaha? Hvordan gikk det da? Ble det Bestått Meget? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Hehe ... Jeg strøyk Hadde jeg hatt en dag til, så hadde jeg bestått. Jeg blei ikke ferdig med alt og jeg gjorde en del praktiske feil grunnet stresset. Jeg var fysisk og psykisk utslitt i går. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Ai. Det var veldig synd. Bare å hoppe i det igjen så fort som mulig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå