Mync Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er på utkikk etter et nytt portrettobjektiv. Har brukt mye tid på å lese tester og sett mye bilder tatt av forskjellige objektiver, men generelt vanskelig å bestemme seg. Det skal være en lise med fast brennvidde, budsjettet er på maks 4500kr. Noe som ikke er så farlig, siden man får mye bra fastoptikk for lite penger. Har sett meg ut et par kandidater, Nikon 85mm f/1.8 og Nikon 60mm f/2.8 N Macro 85mm koster ca. 2900kr og 60mm koster ca. 4500kr Jeg vet at begge disse er topp objektiver, men er interessert i å høre om det er noen som har noen erfaringer. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Er på utkikk etter et nytt portrettobjektiv. Har brukt mye tid på å lese tester og sett mye bilder tatt av forskjellige objektiver, men generelt vanskelig å bestemme seg. Det skal være en lise med fast brennvidde, budsjettet er på maks 4500kr. Noe som ikke er så farlig, siden man får mye bra fastoptikk for lite penger. Har sett meg ut et par kandidater, Nikon 85mm f/1.8 og Nikon 60mm f/2.8 N Macro 85mm koster ca. 2900kr og 60mm koster ca. 4500kr Jeg vet at begge disse er topp objektiver, men er interessert i å høre om det er noen som har noen erfaringer. Jeg har hatt 85mm f/1.8 og har 60mm f/2.8 micro. Begge er veldig bra, men kunne ikke drømt om å bruke macro objektivet til portrett... muligens bare meg? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Som rent portrettobjektiv er 85/1.8 det beste valget. Men dette objekivet duger jo ikke til makro, så hvis du har tenkt å ta både portrett og makro-bilder (noe jeg regner med siden du i det hele tatt vurderer micro'en), er 60/2.8 det beste valget. Edit: Det er mange som bruker makro-objektivet sitt til portretter, så dette skal du ikke være redd for. Endret 26. mars 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Mange mener vel at et macro objektiv nesten blir FOR skarpt til portrettbruk? Jeg har brukt en Tamron 90mm Macro, og synes den var utmerket også til portrett. Nå har de jo nettopp lansert en 60mm F2.0 også, som burde være en fin kombinasjon. Merk at autofokus kan være litt tregere på makrolinser, men mange fortrekker manuell fokus på portrettbilder også. Vet ikke prisen på den nye enda, men 90mm kostet ca 3000. Hvis man softer ned huden litt etterpå, eller bruker portrett program eller tilsvarende bildeprofil på kamera, så reduseres jo skarphet noe slik at man får fine resulater ved portrett med en sylskarp macro også. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Mange mener vel at et macro objektiv nesten blir FOR skarpt til portrettbruk?Null problem å blurre bildet i postprosess hvis man virkelig synes at det er et problem. Eller bruke diff-filtre, som man sikkert får for en svært billig penge i disse dager (hvis man ikke har). Jeg ville virkelig ikke bekymret meg for akkurat dét... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå