Goliath Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg er ingen ivrig fotograf og er ikke kjent med hva av utstyr som er på markedet men siden det er en del begivenheter som skjer for tiden, tenkte jeg å kjøpe min første speilreflekskamera. Jeg kommer mest sannsynligvis til å bruke kameraet til feriebilder, begivenheter og generelt normal bruk så superavanserte funksjonaliteter trenger jeg ikke men fotofaget vekker en interesse når jeg ser mange flotte bilder her på forumet og jeg er godt kjent med Photoshop etter å ha jobbet med markedsføring tidligere. Jeg har forøvrig sett på Nikon D60 M/18-55mm AF-S G ED II VR og Canon Digital EOS 1000D m/18-50mm Sigma men jeg er åpent for alt. Noen som går god for den ene eller den andre? Hvilket kit er best? Trenger jeg et kit? Trenger jeg speilrefleks? Endret 25. mars 2009 av Goliath Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Du trenger selvsagt ikke speilrefleks, mange (de fleste?) av dagens kompaktkamera som tar utmerkede bilder. Men speilrefleks er uendelig mye mer gøy, utfordrende og utviklende. Hvis du har lyst til å bruke litt tid og krefter på å lære deg grunnprinsippene innen foto og tror du kan ha glede av dette fremover så sats på speilrefleks. Er du først og fremst interessert i å knipse noen bilder som minne fra diverse familiebegivenheter o. l. så kjøp et godt kompaktkamera. Hvis du satser på speilrefleks så kjøp en dedikert blits også! Begge de modellene du nevner er utmerkede begynnerkamera, men min personlige mening er at du får mer for pengene hvis du satser på Nikon-pakken. Pass i så fall på at du får VR-versjonen! (Nikon-mann, kanskje ikke helt objektiv). Lykke til! -Lazy Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Olympus E-520 skal ha mye å stille opp med i denne prisklassen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Godt tilbud: Pentax K200D med 18-55mm og 8GB minnekort. Test av Nikon D60 og Pentax K200D. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Du trenger selvsagt ikke speilrefleks, mange (de fleste?) av dagens kompaktkamera som tar utmerkede bilder. Men speilrefleks er uendelig mye mer gøy, utfordrende og utviklende.Hvis du har lyst til å bruke litt tid og krefter på å lære deg grunnprinsippene innen foto og tror du kan ha glede av dette fremover så sats på speilrefleks. Er du først og fremst interessert i å knipse noen bilder som minne fra diverse familiebegivenheter o. l. så kjøp et godt kompaktkamera. Hvis du satser på speilrefleks så kjøp en dedikert blits også! Begge de modellene du nevner er utmerkede begynnerkamera, men min personlige mening er at du får mer for pengene hvis du satser på Nikon-pakken. Pass i så fall på at du får VR-versjonen! (Nikon-mann, kanskje ikke helt objektiv). Lykke til! -Lazy Jeg har nok et ønske om å bli kjent med fotofaget og ta bedre bilder, eksperimentere litt osv. så det kanskje hensiktmessig å kjøpe speilrefleks da jeg har Canon Ixus 750 kompaktkamera fra før av som tar gode bilder. At D60 mangler fokusmotor; hva betyr det? Snakket vi om autofokus? Godt tilbud: Pentax K200D med 18-55mm og 8GB minnekort. Pent tilbud men må man betale toll osv. da dette sendes fra Sverige? Endret 25. mars 2009 av Goliath Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Ingen toll. Kun porto på 95kr. Det er norske priser inkl. mva. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 At D60 har ikke autofokusmotor i selve huset. Nikon har en rekke objektiver med innebygget fokusmotor. Du får da kjappere og mer stillegående autofokus. Disse objektivene har betegnelsen AF-S, alle nye objektiver fra Nikon er denne typen. Også tredjepartsprodusenter kommer nå med objektiver med innebygget fokusmotor. Eldre objektiver (AF-D og eldre) baserer seg på fokusmotor i huset. De kan brukes på D60, men du har da kun manuell fokus. -Lazy Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Ingen toll. Kun porto på 95kr.Det er norske priser inkl. mva. Vet du om det er nordisk garanti på dette kameraet?! Har aldri hørt om selskapet før men kan ikke si at jeg vanker i dette miljøet daglig Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Vanlig norsk forbrukerlov gjelder. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Bestilte Pentax K200D kittet du refererte til NorthPentax Virket som en veldig god deal og jeg kan ikke helt se hvorfor denne skulle være så billig da kamerahuset selges for 4000,- uten objektiv og minnekort Kan hende det er fordi den er i sølvfarge og sort at det som er foretrukket menmen.. Endret 26. mars 2009 av Goliath Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Gratulere Husk å kjøp ladbare NiMH batterier på 2500-2700mAh Du får kjøpt slike batterier og ladere på vanlige Rimi, Rema, Meny... butikker. Koster ca. 200kr. for 4 batterier(2000mAh) og en lader. 2700mAh batterir koster ca. 120-140kr. for 4stk. Clas har mange forskjellige typer, men er dyrere enn den lokale Rema butikken. De har også lithium batterier, perfekt som back-up batteri til lengre ferie eller fjell turer. Kan også anbefale deg å bestille en katalog fra Natur og fritid as, de har en del gode katalogtilbud på vesker fra Lowepro og National Geographic skuldervesker. F.eks. NG Midi veske til 649,- eller den minste NG vesken til 499,- Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Som nybegynner, tror du denne boka kunne være greit å ha med? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Sikkert god den, men Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i praksis burde finne veien til din bokhylle. Lettlest, gode illustrasjoner og på norsk. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg hadde en slik bok om K10D, den gav meg ingenting. Les heller bruksanvisningen til kameraet. Kjøp den boka Freem@n anbefaler. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Biblioteket er ellers en undervurdert kilde til foto-informasjon. Selv om det ofte er bøker som er utdatert i forhold til utstyr har ikke fotograferingen i seg selv endret seg nevneverdig i moderne tid. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Godt tilbud: Pentax K200D med 18-55mm og 8GB minnekort. Fy søren så bra tilbud! Skulle ønske Akam fikk Scandinavian Photo inn i prisinnsamlingen sin, de har hatt jevnt gode priser lenge, det er tydelig en del som har veldig gode erfaringer med dem, og innimellom har de slike kampanjer som denne, og f.eks. Sigma SD14 for 2000 for ikke så lenge siden. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Scandinavian Photo ligger jo i Prisguiden med denne prisen Se her. Fikk pakken i dag, lynrask levering (2 dager). Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Godt tilbud: Pentax K200D med 18-55mm og 8GB minnekort. Fy søren så bra tilbud! Skulle ønske Akam fikk Scandinavian Photo inn i prisinnsamlingen sin, de har hatt jevnt gode priser lenge, det er tydelig en del som har veldig gode erfaringer med dem, og innimellom har de slike kampanjer som denne, og f.eks. Sigma SD14 for 2000 for ikke så lenge siden. 2000,-? Hvordan kan det være mulig? Måtte jo ha blitt solgt med tap. Eller? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) 2000,-? Hvordan kan det være mulig? Måtte jo ha blitt solgt med tap. Eller? Utgående modell, men det så ut til at de fikk fylt lageret noen ganger underveis. Jeg var ekstremt nær å slå til. Endret 29. mars 2009 av kaian Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 SD-14 med 17-70mm kostet meg 3490,- inkl. porto under det tilbudet. Kun huset kostet bare litt over 2K. Nå ser jeg huset er nede i 4K, den lå på høyere for noen uker siden. Sigma SD-14 diskusjonstråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå