It's me Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Har nå en rimelig bråkete strømforsyning og ønsker derfor å kjøpe ny. Har lyst på en som støyer lite, gjerne med styring av viften da jeg kun trenger stille maskin om natten. Den må ha minst 350watt. Helst under 500kr. Hvilken bør jeg velge? Tar gjerne imot en link Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Siden du allerede har ei strømforsyning har du flere billigere muligheter enn en helt ny PSU: 1) Kjøp ei stillegående vifte og bytt ut den gamle. F. eks Papst 12db. (fåes på www.microplex.no) 2) En Zalman Fanmate, da kan du regulere hastigheten på den du har. 3) Koble vifta i PSU mot rød og gul ledning i en vanlig drev-strømkontakt. Da går den på 7V, og vil dermed bråke ca en fjerdedel. Eventuelt ta den mot rød og svart, da får du 5V over vifta, men mye mindre luftstrøm. 4) Bit i det sure eple og kjøp deg f. eks. en Enermax (whisper/silent series) PSU med manuell/automatisk vifteregulering. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Eller, du kan kjøpe en av disse :wink: : 300W 120mm vifte kr 495,- eller: 350W 120mm kr 645,- Håper det er til hjelp! Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Kjøpt en Chieftec 360W, den er utrolig stille, veldig bra Lenke til kommentar
It's me Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Takk for mange gode ideer, "Amnio". Å bite i det sure eplet var kanskje ikke så dumt. Så Enermax er å annbefale? Automatisk/manuell viftestyring høres veldig bra ut. Skal bygge pc for familien, og da får de kjøpe mitt nåværende kabinett og strømforsyning, og jeg får da inn 400kr. Legger i litt mer penger selv og kjøper en stille strømforsyning og et kabinett. "Whoops!" sine alternativer er helt utelukkede. De var veldig dyre og de sender luft INN i kabinettet som jeg prøver å kjøle som f... for å kunne klokke. Chieftec 360watt som fulgte med Chieftec Dragon medium tower har jeg hatt før, og den bråkte en god del. Her er de alternativene som er mest aktuelle (er åpen for andre forslag også): 1. Et billig alternativ, men vet ikke om den er stille, da. Blir også litt usikker da en no-name 360watt strømforsyning koster det samme: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr 2. Er denne bedre enn den over? Hva er GOLD PFC? http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr 3. Mulig denne, men liker ikke at den sender luft inn i kabinettet, og i tillegg så er den litt dyrere enn hva jeg hadde tenkt meg: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr Alternativ 2 virker bra. Er den å annbefale? Bedre enn alternativ 1? Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Chieftechen bråker ikke noe, det må være noe galt med den... Lenke til kommentar
It's me Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Chieftechen bråker ikke noe, det må være noe galt med den... Ellers så var det noe galt med min ... Det er jo ikke sikkert at vi hadde samme modell. I så fall var du mye heldigere enn meg. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Viss du ville ha stile PSU er Q-Tec utelukket. Enkelt som det , har lest at de støyer 30-30 dB, også mindre god kvalitet på dem, som prisen tilsier. Enermax er top kvalitet, vet ikke støynivået på dem desverre. Men av dine tre alternativ ville jeg gått for 3. Koster kanskje mer, men er verdt det. PS: Hvor står det at Forton/Source viftene blåser inn i kabinettet? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg er også litt forvirra nå, de PSUene Whoops! refererte til lenger opp er jo et glimrende alternativ, de har ei stor stillegående vifte i stedet for ei mindre bråkete. De blåser så vidt jeg vet luft igjennom PSU og ut bak, slik en vanlig strømforsyning gjør? Hvis ikke kan du jo montere på en funnel slik at lufta går rett ut av kabinettet igjen. (funnel=en slags tunnel som leder lufta i valgt rettning) Tror Q-Tec sine strømforsyninger er ganske varme fra før, så de tipsa jeg ga litt lenger opp kan skade den (merk, kan). Husk også at W ikke er alt, da en kvalitets strømforsyning gir strømmen der du trenger den og ikke på 'håpløse' volt som ikke lenger brukes aktivt i en PC. (Ampere fordelinga). Der ligger Enermax og Chieftec PSUen ganske mye bedre an, begge disse koser seg fortsatt godt etter modding også. Angående bråkete chieftec, har du kobla i viftekablen fra PSU til hovedkortet? Tror det er noe tull med at temperaturstyringa ikke funker helt med mindre du gjør dette. Hvis kabinettet er veldig varmt inni vil den jo naturligvis kjøre på høyt tempo uansett, så ei saktegående kabinettvifte er å anbefale. Ellers kan du flytte rundt på temperatursensoren, slik at den står på et kaldere sted, slik at powersupplyen automatisk kjører vifta lavere. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 2. Er denne bedre enn den over? Hva er GOLD PFC?http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=35217&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr GOLD PFC er nok et lite uhell. Det betyr ganske enkelt at den har Power Factor Correction og at den er i fargen gold. Som du ser av forskjellen mellom 1 og 2 på Q-Tecs hjemmesider. 33db, er forresten omtrent som et GF4-4600 skjermkort i bråk. PFC har med tap av kraft og gjøre, eller som Extreme Overclocking sier det: Many loads are highly inductive, such a lightly loaded motors and illumination transformers and ballasts. You may want to correct the power factor by adding parallel capacitors. You can also add series capacitors to "remove" the effect of leakage inductance that limits the output current. (Jim Lux -2002). Non-PFC offers around 0.5~0.6 PF (Power Frequency), 40%~50% power lost. Active PFC provides more efficient PF(Power Frequency), 0.95~0.99, it means only 1%~5% power has gone. Da lærte jeg noe i dag også Lenke til kommentar
Silenoz Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Vel. Jeg hadde en Q-tec 400watter. Det jeg gjorde, var å bytte viftene med 2 papst 12dB, for så å kjøre viftene på 5volt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Q-Tec bråker veldig mye. Hadde en som jeg brukte før, men nå ligger den og slenger bare. Kjøpte denne 450W på TG og den er utrolig stille pluss at den er sterk nok og fancy http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet473.htm Lenke til kommentar
Silenoz Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Nei, Q-tec bråker ikke. Det er viftene som bråker. Tror egentlig ikke at to pastvifter på 12db@5v bråker noe særlig. Lyden er irriterende ja, men du skal lete lenge etter noe mer støysvakt. Lenke til kommentar
huf Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 hmm..min chieftec strømboks bråker da veldig lite....kan ikke akkurat se at du skal ha en som er stillere enn den, de fleste hder overstiger vel den støyen uansett hva du velger.. Lenke til kommentar
torry Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 jeg har en Chieftech Midi 360W som jeg kunne tenke meg å få ned støynivået enda mer på, vil det hjelpe med en Papst 120mm vifte på den? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 jeg har en Chieftech Midi 360W som jeg kunne tenke meg å få ned støynivået enda mer på, vil det hjelpe med en Papst 120mm vifte på den? Det er jo bare viften(e) som bråker i en PSU, så det vil selvsagt hjelpe med en stillegående vifte. For å få på en 120mm vifte må du nok modde en del, men det fikser du vel. Du har ikke prøvd 7V trikset på din nåværende PSU? Lenke til kommentar
torry Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Nei, har ikke prøvd det, er det sannsynlig at jeg får problemer med varmen? Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Som Amnio har sakt så er det ikke bare W som teller men også at PSU'en kan gi jevn effekt ut på 12V og 5V spenningene. Ikke særlig gøy at alle viftene i ditt meget overkokkete system plutselig stopper på grunn av for lite effekt på 12V spenningen. Da begynner du å angre på at du kjøpte den billige Q-Tec PSU'en fra Komplett, som virket som et røverkjøp. Håper dere forstår hva jeg mener. :wink: Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Nei, har ikke prøvd det, er det sannsynlig at jeg får problemer med varmen? Det er vel temp. måler både ved CPU og på hovedkortet. Jeg har lest av disse temp. og sett hvordan det endrer seg når man setter ned spenningen på viftene. Denne moddingen har jeg gjort på 5-6 PCer. Om dette er fornuftig på din PC avhenger av disse temp. og hva du ellers har i ditt kabinett, ev. andre kabinettvifter som er montert. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 jeg hadde akkurat samme problem som deg, men dreit i å bruke tid på å lete overalt etter en stille psu. kjøpte meg en 431 watt enermax whisper, og har ikke angret en dag på det, anbefales på det sterkeste. er litt dyrere, men du får hva du betaler for lissom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå