Gå til innhold

Hvordan kjøre billigst fra Horten til Sveits?

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å kjøre en tur til Sveits for å hente en sjelden henger til en gammel traktor (den er vanskelig å få tak i Norge). Hengeren transporteres på henger så jeg må kjøre hele veien. Det jeg lurer på er hvor kjører jeg og hvor store blir utgiftene? Bensinutgifter kan jeg regne ut selv :p Men jeg tenker bommer og ferjer. Tar jeg f.eks. ferja fra Larvik til Fredrikshavn eller kjører jeg nedover Sverige? Jeg kjører forresten fra Horten. Noen som kan hjelpe meg?

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://maps.google.com/maps?f=d&source...amp;t=h&z=6

Noe sånt som det her? Personlig har jeg alltid pleid å kjøre innom København (øresund-brua er raskest) på veien ned til Europa. Om du heller ønsker å ta båten til Fredrikshavn kan du jo det, men jeg vil påstå at det er raskere å kjøre. Fra København så kjører du sørover på øya ned til et sted som heter Rødby hvor du tar ferje over til Tyskland. Derfra er det straka veien ned.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Ja, jeg så på den ruta du la frem der. Problemet her er jo at jeg kjører bil med henger, altså blir det mye dyrere med ferjer. Kjører jeg nedover sverige må jeg ta ferja mellom Horten-Moss, Helsingborg-Helsingør samt mellom Rødbyhavn-Puttgarden. Jeg regnet ut at kun ferjekostnader tur/retur med disse ferjene kommer på ca. 3000kr. mens tur/retur Larvik-Fredrikshavn kommer på ca. 1600kr. Mulig det er raskere å kjøre ned Sverige, men det blir flere mil samt en del dyrere så jeg tror jeg går for Larvik-Fredrikshavn :p Men jeg lurer fortsatt på hvordan det er med bommer? Er det noen broer eller tunneller som koster en formue å kjøre igjennom/over?

Lenke til kommentar

Ja, kan ta den undervannstunnellen ved Drøbak, men det er et stykke lenger å kjøre samt at det koster å kjøre under der (tror det er ca. 60kr, altså 120 tur/retur). Jeg forstår ikke helt hva du mener med å ta storbælt-brua. Er det en bro som går fra Nyborg til Korsør? Men dette vil jo være et alternativ til å ta ferja fra Rødby til Puttgarden bortsett fra at det blir lenger å kjøre. Ferja mellom Rødbyhavn og og Puttgarden kosta ca. 1600 så vidt jeg forsto så da vil det jo bli billigere, men fortsatt dyrere enn å ta Larvik-Fredrikshavn.

Lenke til kommentar

Ser på siden til Storbælt-broa. Det ser ut til at det er mye billigere.

http://www.storebaelt.dk/priserprodukter/priser/camping

Det står Personbil m. trailer op til 6 m totallængde, enkelttur 215 DKK, men om dette menes at hengeren kan være maks 6m eller om kjøretøyet totalt kan være maks 6m. vet jeg ikke. I så fall blir jo dette en del billigere. Skal se prisene på Øresundsbroa også

Lenke til kommentar
Storebæltbroen = øresundbroen. :roll:

Æææ...

Har du virkelig kjørt nedover?

Jeg ville valgt ferje fra Lervik.

Hvis du ikke ønsker å kjøre så langt, så kan du jo ta biltoget fra Hamburg (litt dyrere, men mye mer behagelig)

Edit: Husk at du må betale veiavgift når du kommer inn i Sveits (tollstasjonene) hvis du kjører på motorveiene der. Tror det ligger på ca 250-300 kr.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Det er kun økonomi som spiller inn. Skal legge inn de 250-300kr i budsjettet ;) Er det noen flere utgifter jeg kan forvente i Europa?

Storbæltbroa er midt i Danmark mellom øyene (hvertfall i følge kartet). Øresundsbroa går fra Malmö til København ca. Øresundsbroa koster 650NOK hver vei. Altså 300kr. billigere enn ferja, men da igjen virket det som de har en rabatt hvis du tar Helsingborg-Helsingør ferja og deretter tar ferja fra Rødbyhavn til Puttgarden, kom på totalt 1730kr. tur/retur hvis jeg retunerte innen 3mnd.

Dette ble vanskelig. Nå har vi egentlig bare dekket noen av mulighetene, går jo flere ferjer fra danmark til tyskland samt danmark til polen, sikkert sverige til polen også :S

Lenke til kommentar
Ingen flere inspill? Hvilken vei kjører tungtransporten?

Jeg ville valgt Ferje Lervik-Hirtshals (som nevt tidligere) og så fulgt E45 (A7 i Tyskland) til Wurzburg og deretter E41 (A81) til Zurich. Men dette er jo litt avhengig hvor du skal i Sveits. Tror også det er denne veien tungtrafikken velger viss de skal til Zurich. Kjørte selv denne veien for ikke så lenge siden, men motsatt og kun til Kolding i Danmark. Når det gjelder kostnadder, så er det kun ferje fra Norge og Motorveiavgiften i Sveits (ca. 250 kr). Det er ingen bommer gjennom Danmark eller Tyskland. Ferjeturen er jeg litt usikker på hva koster, men det vil vel bli 2000-3000 kr t/r med henger. Så totalen for å kjøre ned ligger vel rundt 8-10000 kr med drivstoff, mat, etc.

Muligens det kan bli biligere for deg å finne en transportør som kjører laks nedover og har ledig kapasitet til å ta med hengeren din opp til Norge?

Lenke til kommentar

En transportør hadde vært nydelig det, men denne hengeren er 6 meter lang og veier 750kg så jeg tror det kan koste litt. Jeg snakket med colorline nå. Hun tok utgangspunkt i en dag uti mai, to personer med bil og henger, økonomipakke med retur samme dag (skal råkjøre). Prisen ble totalt da tur/retur Larvik Hirtshals kr. 555 :D Overaskende billig :D Bilen min bruker ca. 0,68 liter pr. mil på langkjøring, med henger bruker den en god del mer, men noe mer enn en liter på mila har den aldri brukt. Det er 142 mil til dit jeg skal så jeg tror ikke det blir stort mer enn 2500 i bensinpenger.

Lenke til kommentar

Det er ca. 280 mil til Zurich fra Hirtshals t/r. Hvis du skal kjøre i 18 timer i strekk vil dette bli en snittfart på 156 km/t (tror ikke du kan kjøre så fort med henger heller – og tror ikke det er fri fart med henger i tyskland). Dette er uten stopp for fylling, pissepause, strekk på bena, etc. I tillegg vil snittforbruket av drivstoff fordoble seg i den hastigheten i tillegg til henger som også drar opp forbruket. Dette er erfaring jeg har med å kjøre flere forskjellige biler gjennom Tyskland. Så den planen du legger opp til vil sprekke totalt… tror også at du ikke klarer returen med ferja samme dag heller.

Edit: går fint i en lastebil, så lenge den ikke er bredere en 2,40.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

http://maps.google.no/maps?f=s&utm_cam...p;utm_term=maps

Google maps sier 142 mil til Zollbrück. Nei, retur samme dag går ikke, visste nok det :p Men var bare positivt overasket over ferjeprisen ved retur samme dag. Hvis jeg tar ferja tilbake dagen etter vil det komme på ca. 2500kr. med intill 7 meter lang henger.

Hvem snakker jeg med ang. transport? Hvilke firmaer tar seg av slike oppgaver for privatpersoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...