Zulærn Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Har en ca. 3 år gammel PC stående med ett problem Link til hovedkort Det er tydligvis en feil på den, for en dag fungerte den helt fint, og neste dag når jeg skrudde den på kom feilen. Vanlig ved oppstart: 3-4 sek etter trykk på power-knapp kommer ett lite pip og så kommer bildet på skjermen. FEILEN HER: 5-6 sek etter trykk på power-knapp kommer det flere pip etter hverandre. Intet bilde er å se på skjermen. Siden lyden kommer fra PC-speakern, vil jeg tro at det er i hovedkortet feilen ligger. Har prøvd å koble fra alt (skjermkort, dvd-brenner, minne, hdd etc.), men feilen er der forsatt. Har også lest i brukerhåndboken, men der er det ikke noe å finne av hjelp. HJELP?! Noen som vet hva som kan være problemet?? :/ Takker mye for svar! Zulboom Endret 12. april 2009 av Zulboom Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Any1? Endret 12. april 2009 av Zulboom Lenke til kommentar
Noble Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Søk på MSI beepcodes og ditt hovedkort på google. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Her må du notere ned antall pip og sånn ca lengden mellom dem, så må du google det Noble sa. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Takker for svar! Fant en side med div. beep codes, universale for alle IBM-baserte maskiner (aka PC'er).. Får nett ta å skjekke pipene nett og så kommer jeg med update. EDIT: OMFG YEESSS!! All-of-a-sudden er problemet borte og maskinen booter vanlig og bra Gudene er med oss i dag, for en gangs skyld ^^ GOD PÅSKE! Edit2: Crap 2k.. Problemet kom igjen.. Men har fått erfart at det er ett langt beep og 2 korte. Endret 12. april 2009 av Zulboom Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Iflg. en side med beep codes (linki post over) har jeg dette problemet: 1 long, 2 short beeps Display adapter problem (MDA, CGA) Hva betyr "Display adapter"? Har det med PCI-E porten å gjøre, eller selve grafikkortet? Evt. forklaring på MDA, CGA any1? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) om du har hørt riktig er det enten skjermkortet eller noe galt med pci-e porten ja. eneste måten å finne ut det på er. 1 sette i et nytt skjermkort å teste. 2 sette skjermkortet i en annen pc å teste mda=Monochrome Display Adapter cga=Color Graphics Adapter ifølge google =) Endret 12. april 2009 av kjeLL// Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Har prøvd å boote uten grafikkortet da.. og problemet er der fortsatt,, Har desverre ikke en annen PC å prøve det i, men er sjangsen stor for at problemet liger i PCI-E porten? Kan det hjelpe å rengjøre den på en eller annen måte? :S Edit: ser ingen tegn til støv, dritt e.l. nede i PCI-E porten.. Endret 12. april 2009 av Zulboom Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har prøvd å boote uten grafikkortet da.. og problemet er der fortsatt,, Ikke overraskende. Jeg har en mistanke til dårlig kontakt mellom skjermkort og PCI-E slotten. Rengjør kontaktflaten på skjermkortet og forsøk å stt det godt ned i slotten. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Har rengjort kontaktflate med papir-elektronikkrens nå, men forsatt samme problem. Er det noen der ute med ett Socket 939-hovedkort der ute som jeg kan låne/kjøpe for å få slutt på problemet? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 hadde heller satset på et nytt skjermkort. eventuelt om du er veldig lei av hovedkortet ditt, og har veldig lyst til å finne ut om det er noe galt med skjermkortet ditt eller den 16x pci-e slotten, kan du modifisere den øverste slotten så skjermkortet går nedi. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Hmm.. Kan sikkert skaffe ett skjermkort som kan prøvest.. Er ett Gainward Geforce 8600GT som står i nå.. Har forresten vurdert å bare kjøpe nytt HK, CPU og RAM, og beholde resten.. Har 350W PSU. Trenger jeg en kraftigere PSU om jeg oppgraderer de tre nevnte delene? Zulboom Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 350w sier veldig lite om hva psu'en faktisk kan klare av komponenter. gode 350w psu'er klarer mye , og dorlige 350w klarer lite. hvilket merke er det på psu'en, og hvor mye ampre er det på 12v linja? Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Denne Ser den bra ut? Edit: ser på erfaringer at en har 2GHZ C2D, 8600GT og 2gb ram, og det ser ut til å fungere bra Endret 12. april 2009 av Zulboom Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 har en sånn selv i en av test riggene mine. om det er den samme versjonen som jeg har med 2 12v rails. så blir den ikke annet en veldig varm når du begynner å belaste den hardt. min har 1 12v på 18a og 1 16a. den skal klare seg ganske bra =) hva har du planlagt å kjøpe? Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal kjøpe 2 alternativ: 1- kjøper ett hovedkort med potensiale og skaffer en billig (kanskje brukt) CPU og 4GB billig ram. Ikke snakk om overklokking. Senere kanskje oppgradering av CPU, grafikkort og evt. RAM. 2- Kjøper godt HK, CPU og RAM og senere oppgradering av GPU. Dette er den dyreste løsningen.. Har en Dell XPS m1530 som jeg bruker mest til spilling uansett, men når den blir litt eldre og ikke takler litt krevende spill, vil jeg ha en stasjonær å spille på.. Bør jeg derfor vente med å oppgradere stasjonæren med dyre deler? Zulboom Lenke til kommentar
Noble Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 De fleste hovedkort vil ikke boote uten skjermkort, er nok derfor du får samme error (At grafikkort mangler/er defekt). Dersom jeg var deg hadde jeg lånt et gfx og testet først og fremst. Dersom det er PSUen som er kaputt og ikke leverer nok strøm til GFX er det teit å kjøpe nytt system og ikke PSU. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Er ikke planer om å kjøpe ny PSU! for all del,, Det var bare et spm og jeg trengte ny PSU, siden jeg kanskje skal oppgradere.. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 om du ikke skal overklokke, er det ingen ulemper med å kjøpe hovedkort med innebygd skjermkort , i tilfelle skjermkortet skulle være defekt. Lenke til kommentar
Zulærn Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Ok takk for tipset forresten Er ikke sikkert jeg kommer til å kjøpe altfor heavy grafikkort til den med en gang, men kanskje senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå