Gå til innhold

Trening for person med musklelsykdom.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en kompis som er 16, med muskelsykdom som jeg er med på treningssenter av og til.

han har skuldrene bøyd framover (kontorskuldre?), og litt "pukkelrygg" pga han lener skuldrene framover.

Han har minimalt med muskelstyrke. han klarer ikke en push up med brystet ani.

hva anbefaler dere for bredere skuldre og mer normalt utseende som andre 16/17 åringer?

hvilke øvelser er lette og gir deg muskler?

vet ikke om jeg spør om det umulige nå, men han spør meg om hvilke øvelser han bør ta for maks muskeløkning.

takk for svar;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synest synd på vennen din , jeg har samme type "sykdom" som ham - kontorskuldre..

Men jeg klarer iallefall å ta Press up, det som slo meg var at Lateral Raises og Shoulder press var IKKE bra for meg, jeg har på en måte skeive skuldre.. Folk synest at jeg går litt rart fordi jeg går alltid med hode ned.. Men men han burde begynne på et treningsenter eller skaff dere manualer eller stang.. Anbefaler 8 minutes Trainer Arms for manualer.. Men dropp Shoulder press og Lateral Raises..

NB: Jeg vet ikke helt om Lateral Rasies skader skuldrene, men det er sykt ubehagelig for meg , hører et click hver gang jeg tar ned hendene :p

Endret av opijo
Lenke til kommentar

Hmm, anspente skuldre right? Kontorskuldre er vel at du er annspent i nakken/skuldre når du sitter (gjerne mye) og du får til slutt sene bettenelse. Noe i den duren?

Men han burde vel egentlig helst gått til en fysiotearapaut?

Ville ikke overbelastet skuldrene med for mye vekter i begynnelsen.

Kanskje startet lett med mange repitisjoner og lette vekter?

Endret av Ole-ThInK
Lenke til kommentar

For å forklare det litt enkelt så er brystmusklene sterkere enn motsatt, og det gjør at skuldrene trekkes frem. Skal ikke se bort i fra at brystmusklene også trenger litt bevegelsestrening. Han burde prøve å trene roing (varier mellom bredt og smalt grep), og tøye brystet en stund, og se om det tar han noe sted. Tren også magen, for å få rettet bekkenet.

Ønsk han lykke til :)

edit: jeg regner med at dette ikke egentlig er en sykdom.. men en tilstand.

Endret av rolax
Lenke til kommentar

helt ærlig tror jeg heller jeg ville spurt en lege \ fysioterapaut om dette, har han feilstillinger i kroppen eller har han bare hatt en slapp kroppholdning eller feil sittestilling gjennom åra?

rent medisinske\anatomiske spørsmål ville jeg holdt utenfor HW.no..... men det er nå bare meg.

Lenke til kommentar
Nå er ikke dette akkurat så komplisert anatomi heller.

og det vet du på vilken måte? kjenner du personen som TS spørr for?

og hvor mye kan du egentlig om anatomi uavhendig om det er "komplisert" eller ikke

tippe det strekker seg til at du vet at kroppen består av ledd knokler bein sener og muskler, med mindre du er lege\sykepleierstudent eller ferdig utdanna tipper jeg noe sånt, however du vet ingenting om hvordan personen TS spørr om ser ut eller hvordan knoklene hans er sammensatt eller hvor alvorlig tilstanden hans er. ergo har vi ingen forutsettning for og svare, og en "glup" ide herfra kan gjøre vondt værre.

Lenke til kommentar

For det første så har jeg vært på trenerkurs. Jeg er riktignok ikke fysioterapeut, men instruktørene hadde mastergrad og oss kursdeltakere fikk en gjennomgang av grunnleggende anatomi. Hvor muskler ligger, og hvilke oppgaver de har var grunnleggende for hele kurset. Trådstarters forklaring er et perfekt eksempel på nåtidens menneske. For lite trening, og for mye sitting i ro forran datamaskinen og tven fører til at holdningen blir som beskrevet.

Han klarer ikke engang å ta så mye som EN pushup. GJETTER at dette er problemet.

Ikke at jeg fraråder vedkommende å gå til fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Han klarer ikke engang å ta så mye som EN pushup. GJETTER at dette er problemet.

Eller så greier han det ikke fordi han har store feilstillinger i knokler og ledd, det er LATTERLIG mye mer sansynelig en at han er for svak for 1 pushup har jeg faktisk ikke møtt gutter som ikke klarer, enda.

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Jeg har vært taekwon-doinstruktør for nybegynnere. Det finnes et par av de ja.

Med mindre han faktisk har en sykdom, så er ikke immobilitet en sannsynlighet.

hmm..... kansje kansje ikke, poenget mitt var ivertfall at i sånne ekstrem tilfeller hvor det ER tydelig feilstillinger i kroppen vil fysio eller lege være et ca 10,000 ganger bedre valg en hw.no ;)

Lenke til kommentar

han har vært der flere ganger. han får beskjed om svømmetrening. han har sluttet, fordi det er kjedelig, han må svømme alene, ( koster 100kr for andre)

det er medfødt sykdom . han har fått masse hjelpemidler av Hjelpesentralen(?).

trøssykkel med motor og annet.

han er 4? ganger svakere enn andre på sin alder, han har også nevnt at han må trene noen lunde 3 ganger mer en meg for å få samme muskel økning som jeg får av 1.

tror han har "pukkelrygg" fordi han krommer skuldrene framover. ikke pga data nei.

han klarer og "brette" ut skuldrene slik at det blir/ser normalt ut, men går ikke lange tiden før han tar de ned .

Endret av dan882
Lenke til kommentar
det er medfødt sykdom. han har fått beskjed om å kun svømme, og unngå annen trening, bl.a styrketrening. skuldrene er noe han faktisk har klart selv ( dårlig uvane)

og med det så tenkte du du skulle spørre om hva han skel trene her? når legen sier ungå annen trening er jeg ganske sikker på at du bør UNGÅ ANNEN TRENING ikke spøre på et nerdeforum.

Lenke til kommentar
det er medfødt sykdom. han har fått beskjed om å kun svømme, og unngå annen trening, bl.a styrketrening. skuldrene er noe han faktisk har klart selv ( dårlig uvane)

Hva gjør du her da?

Det var et retorisk spørsmål.

Lenke til kommentar

for å kun få svømme 2 ganger i uken for en ganske aktiv fyr er ganske lite.

de anbefaler han å ikke trene noe annet en svømming, for det sliter sånn på kroppen.

han kan trene, men han bør ikke pga han kan bli stiv og støl i flere dager etter ;p

han bør ikke, men han vil.

flere øvelser? fant forresten ikke ut hva "8 minutes Trainer Arms for manualer" er for noe :p

spør ikke datanerdene, spør folk, gjerne med lignende sykdom eller leger/fysio/treningsfolk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...