Gå til innhold

Vcore hopper opp og ned ! PSU problem?

Zabre777

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg går inn i biosen og leser av spenninger og temperaturer, så ser jeg at Vcore varierer ganske mye. Den hopper opp og ned hele tiden. Har jeg et problem her, eller er det bare sensorene som lurer meg?

Jeg prøver å overklokke en del, men det virker for meg som minst et par komponenter i systemet ikke får nok strøm. Har prøvd å øke spenningen på det meste, men uten hell.

Bruker 3Dmark 2003 til å sjekke stabiliteten, og det skjer en del rare ting. En gang forsvant skjermbildet helt, og skjermen slo seg av (powersaving). Noen ganger bare fryser bilde og alt henger. :roll:

Tenkte jeg skulle klare 150 Mhz fsb, men jeg klarer ikke 130 en gang.. Mener jeg hadde den oppe i 150 før.. Temperaturen på CPU kommer ikke over 50C, så den skulle vel ikke være noe problem?

Mitt system:

1,8NW (100 Mhz)

Asus P4B533-V

Corsair XMS 3200 (256 MB)

Radeon 9500 Pro (64MB RAM)

Seagate 80gig HD

Brenner og SCSI CD-Rom

3-4 vifter her og der..

Nå har jeg et Enermax 350W PSU (noen år gammelt). Vil det hjelpe å bytte ut dette?

Huff, dette blei en lang post. Takk til dere som gidder å svare!

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

Jeg har stillt inn Vcore på 1,5 tror jeg.. Den ligger mellom 1,55 og 1,6 Volt. Hopper opp og ned i vill fart..

Skjermkortet blir kjølt direkte fra 2 innsugsvifter i kabinettdøra (2x120mm Papst), så der tror jeg ikke problemet ligger. MB temp viser i overkant av 20C. Ikke farlig høyt der heller? Skal ikke være serlig varmt i kabinettet.

Kan det være at skjermkortet trenger mer spenning? Jeg har 3-4 muligheter for å fikse på spenningen på AGP porten eller.no

Når jeg tenker meg om, så fikk jeg systemet opp på 150fsb med et annet skjermkort (GF3 Ti500). Trekker Radeon 9500 Pro mer strøm enn GF3? Det er jo ekstern strømkabel til dette kortet (som seff er tilkoblet :D )..

Jeg prøver med litt mer guffe på skejrmkortet tror jeg.

Henning

Lenke til kommentar

På det Asus-kortet så kjøres AGP og PCI alltid på 66/33 (variabel divider), så den skulle nok være i boks. Jeg prøvde å kjøre opp volten på AGP'en fra 1,5 til 1,6 og da klarte jeg nesten første delen av 3Dmark 2003 demoen på 129fsb..

Har ikke prøvd 1,7 Volt enda, men skal dette være nødvendig?

Henning

Lenke til kommentar

Det er normalt at spenningene varierer litt, det er jo forskjellig last fra sekund til sekund. Og selv om det er masse fine store kondensatorer og shaiten som skal gjevne ut spenningen, vil det alltid være variasjoner. Så kan jo strømmen som PSU får inn variere litt i tillegg til at psu kanskje ikke er 100%...

Men uansett .. utstyret skal tåle +/-5% før det går ut over stabilitet og levetiden til utstyret.

Lenke til kommentar

At spenningen varierer litt ut fra PSU skal ikke påvirke vcore i vesentlig grad da hk har egen spenningsregulator som skal fange opp dette. Det antydes vel i et av inleggene over. For å enliminere PSU kan du prøve å måle med voltmeter på psu og se om de respektive utspenninger varierer når maskina er i bruk.

Jeg har satt sammen 3 systemer med en bestemt hk type som basis i fjor, på to av dem var vcore 100% stabil mens på det siste sank den fra 1.58 til 1.52 når cpu ble belastet. Dette hovedkortet har det vært kun tull med, det har ødelagt et skjermkort og en minnebrikke og er inne til ny test nå. Så får vi se om det blir nok et skjermkort og en minnebrikke på dødslista...

Andre kort jeg har vært borti har hatt stabil vcore med kun ubetydelige variasjoner.

Jeg antyder ikke at det nødvendigvis er noe galt med hovedkortet, kun at det KAN være det. Forøvrig ville jeg ikke tatt det så tungt hvis systemet er stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...