Gå til innhold

Hvilke produsenter av laptop "lager minst støy" ? (Herunder prosessor)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er forsåvidt enig med Bolson her. Lenovo sine maskiner lager minst støy. Når det er nevnt, er heller ikke Dell det spor dårlige. Både Inspiron, Studio og XPS-serien er stillegående. Og med tanke på at de kjører et 2 dagers salg akkurat nå med avslag på hele 2000 kroner, er det forsåvidt ingen tvil om hva du burde velge. :)

Dell Studio 15 (5390,-)

Intel Core 2 Duo T6400 @ 2 GHz

4GB DDR2 RAM

320GB Harddisk

ATI Radeon HD 3450

.:Kjøp:.

Dell-studio-thumb-400x350.jpg

Ønsker større harddisk uten å måtte bruke ekstern, kjappere prosessor........maybe ;)

Ett eksempel på hva som gjør meg MEKTIG forbanna, jeg plukket her om dagen ut SATA disken som satt i den destruerte laptopen og skulle overføre filene som jeg hadde på denne til en ekstern disk.

Via min jobb PC som er en ACER Travelmate 6460 med T5500 1,66Ghz. Overføringa gikk greit den helt til jeg rørte musa på PCen og ønsket å gjøre fler ting, som å smurfe på nettet sjekke e-post osv.

Ikke bare gikk iTunes i stå når jeg åpnet det, men selve overføringstiden mellom diskene gikk opp til sånn omtrentlig 1,5 uke!!

Dette er et godt eksempel på hva som gjør at jeg omtrent flipper ut, nå lager ikke denna Travelmaten mye støy, den jobbet hardt uten å overdrive. Men den ble treg, treg, treg, treg. Dette gjøres ikke ofte, men jeg trenger bare å gjøre ting en gang føre jeg har fått nok.

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig med Bolson her. Lenovo sine maskiner lager minst støy. Når det er nevnt, er heller ikke Dell det spor dårlige. Både Inspiron, Studio og XPS-serien er stillegående. Og med tanke på at de kjører et 2 dagers salg akkurat nå med avslag på hele 2000 kroner, er det forsåvidt ingen tvil om hva du burde velge. :)

Dell Studio 15 (5390,-)

4GB DDR2 RAM

320GB Harddisk

ATI Radeon HD 3450

Ønsker større harddisk uten å måtte bruke ekstern, kjappere prosessor........maybe ;)

320GB er en nokså vanlig størrelse på dagens harddisker i bærbare PCer. Du må nok ut med mer om du skal ha en større harddisk. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mye mer det er, men noe blir det nok.

Og hvorfor skal du ha en større harddisk? En ekstern harddisk er da glimrende for å lagre filer på. Jeg tviler på at du bruker mer enn 320GB omgangen. Det du ikke bruker kan da ligge på den eksterne harddisken og så kan du ta det frem når du har bruk for det.

Og den prosessoren der funker glimrende for det du skal bruke pcen til. Du sier at du skal kjøre mange programmer samtidig. Det er ikke prosessoren som styrer hvor mange du skal kjøre, men ramen. Så med 4 gigabyte kan du kjøre ganske så mange programmer før pcen begynner å bli treg. Dessuten har ikke Windows søtte for mer enn 3GB minne, med mindre du har 64 bits system.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Dell Studio 15 (5390,-)

4GB DDR2 RAM

320GB Harddisk

ATI Radeon HD 3450

320GB er en nokså vanlig størrelse på dagens harddisker i bærbare PCer. Du må nok ut med mer om du skal ha en større harddisk. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mye mer det er, men noe blir det nok.

Og hvorfor skal du ha en større harddisk? En ekstern harddisk er da glimrende for å lagre filer på. Jeg tviler på at du bruker mer enn 320GB omgangen. Det du ikke bruker kan da ligge på den eksterne harddisken og så kan du ta det frem når du har bruk for det.

Og den prosessoren der funker glimrende for det du skal bruke pcen til. Du sier at du skal kjøre mange programmer samtidig. Det er ikke prosessoren som styrer hvor mange du skal kjøre, men ramen. Så med 4 gigabyte kan du kjøre ganske så mange programmer før pcen begynner å bli treg. Dessuten har ikke Windows søtte for mer enn 3GB minne, med mindre du har 64 bits system.

Fort gjort at det blir Windows 7 i 64-bit i løpet av året ;)

Uten større disk så kan jeg egentlig løse problemt med å kjøpe meg en NAS-disk og oppgardere til N-router ;)

Hvordan blir 1920x1200 oppløsning på en 15,4" skjerm?

Tror nok kanskje nå at minstekravet mitt er 17"

Lenke til kommentar

Jeg har laget en tråd om dette tilbudet her. Fant ut at det faktisk var mulig å gjøre tilbudet enda billigere ved bruk av kupong (>15%). Slik kan du faktisk få en atskillig bedre prosessor, uten å legge til så mye som et øre.

Tror 1920 x 1200 blir en for høy oppløsning på 15,4 ja. Vi assosierer tross alt denne oppløsningen med skjermer på opptil 24-tommer. Noen bærbare med 17" skjerm har det også, men der går også grensen spør du meg. :)

Lenke til kommentar

Selv om Windows 7 Ultimate er grasat bloated når det gjelder "størrelse", gir en 320 GB harddisk godt med plass.

Ca 12 GB tar det vel 7 Beta på laptoppen min.

Utenom fungerer den helt greit på en 2 år gammel Lenovo T60 med 2 GiB minne, 1,83 Ghz CPU og 80 GB hardisk, langt bedre en Vista gjorde på samme.

Skal du ha en 17 tommer med 1920 x 1200 oppløsning, mer en 2 Ghz CPU, 4 GiB minne og 320 GB harddisk, må du nok regne med å spandere 9 - 10 000 kr.

Holder det med 1440 x 900 oppløsning så kan du redusere prisen med ca 1 000 - 1 500 kr.

Og på den anbefalte Dell Studio 15, kan du både oppgradere skjerm og CPU og få et godt kjøp.

Og at Acer'n hang under filoverføring har med helt andre ting en CPU-kraft å gjøre. Her er det noe annet som er helt ruskende galt. Jeg har i alle fall ikke problem med å drive med andre ting når jeg overfører filer uten at maskina henger.

Lenke til kommentar

Husk at du kan bytte ut den interne disken til en større 2,5" HDD eller en SSD for mindre støy/høyere ytelse. Så det bør ikke stå på disken eller andre slike trivielle saker som lett kan oppgraderes etter eget forgodtbefinnende i ettertid.

Lenke til kommentar
Husk at du kan bytte ut den interne disken til en større 2,5" HDD eller en SSD for mindre støy/høyere ytelse. Så det bør ikke stå på disken eller andre slike trivielle saker som lett kan oppgraderes etter eget forgodtbefinnende i ettertid.

Jeg håper bare at den gjør som mange har sagt, at den er stille og kan stå på i stua selv om vi ser på tv uten å bli forstyrret.

Tror nok at jeg i all hovedsak oppgraderen routeren min til n-standard og kjøper meg NAS-disk på 1 eller 1,5TB :)

Noen som forresten har noen gode bilder av Studio fra Dell? Skulle gjerne sett noen skikkelig bilder i ventetida ;)

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke denne maskinen i detalj, men hvis den kan klokkes kan du jo klokke ned GPU/CPU for å minske varmeutvikling/støy. Problemet med støy skylles som oftest de glodvarme GPU-ene som som oftest ikke kan underklokkes nevneverdig og som dermed står å sviver med høyt effektforbruk selv når maskinen idler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...