Gå til innhold

Hvilke produsenter av laptop "lager minst støy" ? (Herunder prosessor)

Anbefalte innlegg

Bedriftsmodeller pleier å bråke mindre en consumer-modeller.

Den støtter jeg opp om, selv om det ikke alltid stemmer. F.eks. er det ofte stor forskjell på HP Pavillion og HP Compap/HP Elitebook når det gjelder blant annet støy.

Lenovo, særlig T og X seriene, er meget støysvake etter min mening. Heller ikke Dell sin Lattitude serie er dårlig.

Og når er ikke Lenovo særlig dyre, de har meget bra PC-er til fornuftige priser (fra 5 000 og oppover). Ikke toppspec, men glimrende allround-PC-er. F.eks SL-serien. Typisk er at de rimelige modellene til Lenovo tar med seg mye av de gode egenskapene til T-seriene. Ellers får man en T400 med 2,4 Ghz Core 2 Duo, Radeon Mobility HD 3470, fra ca 9 500 kr og oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, får prøve å være klar i talen min ;)

Ikke netbook, foreløpig for liten skjerm, minimum er 15,4". Bedriftsmodeller ala Lenovo og lignende har for grove priser.

En forbruker PC for den vanlig mann/kvinne (likestilling for alle) :)

Lenke til kommentar
Den kombinasjonen med kravstor og at det ikke skal bli dyrt er en dårlig kombinasjon. Er sjeldent man får i både pose og sekk...

Godt sagt. Meget godt sagt.

@Thlian:

Noen korte kommentarer:

* Hvor mye ram som leveres med standard er faktisk ikke så viktig. Prisen på ram er lav, og oppgradering er kurant.

* Skal du ha en bærbar med en relativt rask CPU, dvs fra 2,2 Ghz og oppover, må du regne med å betale +- 9 000 kr, særlig om kravet er 4GiB minne.

* 14,1'' og 15,4'' vil du knapt merke forskjell på etter min personlige erfaring. Personlig er alt på mer enn 14,1'' uaktuelt grunnet vekt. Vil heller ha en solid bærbar på 2,1 kg eller skranglekasse på 3 kg.

* Rimelige 15,4'' har for det meste 1280 x 800 i skjermoppløsning. Regelrett ubrukelig etter min mening. 1440 x 900 er det minste man kan ha i oppløsning, særlig om man har oppe litt med programmer i tillegg.

* Batteritid under 4 timer har ingen hensikt slik jeg ser det. De fleste rimelige bærbare har relativt dårlig batteritid.

* Busshastigheten spiller liten rolle for ytelse, så om det er 800 Mhz eller 1066 Mhz har i realiteten bare betydning for hvilken CPU-generasjon som brukes.

* Lenovo, også bedriftsserien som både SL og R seriene tilhører har langt fra grove priser. Personlig mener jeg disse faktisk er vel så bra priset som flere Asus maskiner, HP Pavilion etc. F.eks får man en Lenovo R500 med P8400, 2048MB 250GB og 15.4" 1680 x 1050 skjerm (NP76ANO)for 9 000 kr blank. 2 GiB ekstra minne koster 350 kr (Lenovo har svært ofte bare brukt 1 minnespor på sine bærbare). Forskjellen mellom R og T serien er hovedsaklig vekt. Dell Vostro med 15,4'' får du fra ca 7 000 kr og en Lattitude fra ca 8 000 kr.

Generelt tror jeg 8 000 kr eller mer vil være det du må ut med for en støysvak maskin med god ytelse.

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe med gode erfaringer og råd?

......bare synsing?

Synsing og erfaringer er stort sett samme sak, det er få her som kan bidra med noe annet enn sine subjektive oppfatninger. Folk har også ekstremt forskjellige formeninger om hva støy er - spesielt på dette forumet. De som kaster jetvifter på skjermkort og CPU, vil beskrive en laptop som støysvak mens støyallergikere som meg (og tydeligvis deg) finner den samme maskinen uakseptabel.

Mine beste råd til deg er:

• Unngå dedikerte skjermkort dersom du ikke skal spille. Integrerte skjermkort betyr mindre varme og dermed mindre støy
  • Velg nye prosessorer med ny produksjonsteknikk
  • Velg kvalitetsprodusenter og gjerne maskiner ment for bedriftssegmentet, slik andre her har foreslått
  • Ikke stol blindt på andres bedømmelse av støy. Om mulig, oppsøk et utsalgssted og be om å få maskinen demonstrert, både under idle og load. Evt. kan du være forsiktig med maskinen du kjøper og benytte deg av angrerett dersom støyen er uakseptabel.

Selv har jeg en Macbook Pro som er uten tvil det mest støysvake jeg har vært borti i forhold til ytelsen. Å kjøpe en sånn for å kjøre Windows er imidlertid en dårlig ide. Driverne fra Apple er mangelfulle/dårlige, og maskinen er betydelig varmere og mer støyende i XP enn i OSX. I ditt tilfelle ville jeg undersøkt diverse Lenovo-modeller slik mange her har vært inne på.

Sidespor: Jeg synes det er et generelt problem både i norske og utenlandske tester av laptoper at støy/varme ikke dekkes på en objektiv måte (hvis det nevnes i det hele tatt). Mitt inntrykk er at dette er viktig for svært mange.

Endret av khare
Lenke til kommentar

Hp er ikke til og anbefale når det gjelder støynivå og heller ikke når det gjelder service. Jeg har en HP Pav DV6825eo. Den kan jeg ikke kjøre på full styrke uten at den overoppheter og slår seg av samtidig som vifta går som søren.

Servicen til HP trekker ned hele greiene i tillegg. Har venta på svar i over ei uke nå. Forrige svar tok hele 12 dager.

Lenke til kommentar
Hp er ikke til og anbefale når det gjelder støynivå og heller ikke når det gjelder service. Jeg har en HP Pav DV6825eo. Den kan jeg ikke kjøre på full styrke uten at den overoppheter og slår seg av samtidig som vifta går som søren.

Servicen til HP trekker ned hele greiene i tillegg. Har venta på svar i over ei uke nå. Forrige svar tok hele 12 dager.

Jeg sitter på en HP NC4400 nå (bedriftssegmentet). Har ingen problemer med overoppheting, og min erfaring med HPs service er ypperlig. Da strømforsyningen røk, fikk jeg en ny levert på døren to dager etterpå.

Den lager imidlertid mer støy enn jeg setter pris på, og fyrer opp en ganske heftig vifte så fort CPU bikker over 20%. Og skal vi først generalisere, så hører Pavilion-serien til HPs forbrukerlinje, som jeg ikke ville tatt i med ildtang.

Lenke til kommentar

Jeg setter ikke krav til noen superportabel laptop, den her hjemme er meeget sjelden ute av huset. Så den kan godt være slepbar bare den er flyttbar. Siden vi ikke har et dedikert sted å ha pcen på så flytter vi den litt rundt i stua og stuern bort når vi har godtfolk på besøk.

Så jeg har ikke behov for superlett PC ei heller batterilevetid på snørten timer ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig valgt å følge Bolsons råd.

Stiller meg også bak de som nevner at HPs bedriftsserier er stillegående maskiner. Når det gjelder dv-modellene er saken mer varierende, og disse bør ikke legges til grunn for å stemple HP som merke.

Endret av zonko
Lenke til kommentar
HP bruker mye kobberkjølere, noen har bråkete vifter, noe som selvsagt ikke gjelder alle. :)

Lenovo har også veldig stillegående laptoper, men til en drøy pris.

Jeg har HP, bærbar. DV9812. Den lager ikke så mye som en lyd på strømsparing. :)

Men skrur du på full ytelse eller balansert så bråker det noe inn i helvette! Og hvis du bruker full ytelse på et bord så skur den seg av pga luftmangel..

Lenke til kommentar

Jeg har sett på Lenovo tilbudene til datakjeden og er fristet til å velge SL 500 fremfor N 500 rett og slett fordi de kommer med XP:)

http://datakjeden.no/bergen/PartDetail.asp...2342545;c:36159

http://datakjeden.no/bergen/PartDetail.asp...2314304;c:36159

Har du noen anbefalinger? Er Sl 500 2000 kr mer verdt enn N500? Om jeg velger N500 må jeg uansett kjøpe XP,så da blir jo prisforskjellen kun 800.

Jeg beskrev mine behov i et annet innlegg:

pris: 5000-7000

bruk: ikke spill, en del surfing. det mest krevende vil være musikk produksjon men har en stasjonær som tar de mest krevende oppgavene. Kunne likevel tenke meg mulighet til å ta med prosjekter på hytta.

operativsystem; ønsker å nedgradere til XP - eller ha begge systemer tilgjengelig.

Støy: orker ikke en ny 747 i stua (har en gammel Fujitsu Siemens som bråker som et uvær) - så stille som mulig.

Skjermkvalitet/grafikk: ikke viktig såsant det ikke forkludrer for musikkprod.

Byggekvalitet: skal ikke reise mye med den. En togtur i ny og ne.

Den kombinasjonen med kravstor og at det ikke skal bli dyrt er en dårlig kombinasjon. Er sjeldent man får i både pose og sekk...

Godt sagt. Meget godt sagt.

@Thlian:

Noen korte kommentarer:

* Hvor mye ram som leveres med standard er faktisk ikke så viktig. Prisen på ram er lav, og oppgradering er kurant.

* Skal du ha en bærbar med en relativt rask CPU, dvs fra 2,2 Ghz og oppover, må du regne med å betale +- 9 000 kr, særlig om kravet er 4GiB minne.

* 14,1'' og 15,4'' vil du knapt merke forskjell på etter min personlige erfaring. Personlig er alt på mer enn 14,1'' uaktuelt grunnet vekt. Vil heller ha en solid bærbar på 2,1 kg eller skranglekasse på 3 kg.

* Rimelige 15,4'' har for det meste 1280 x 800 i skjermoppløsning. Regelrett ubrukelig etter min mening. 1440 x 900 er det minste man kan ha i oppløsning, særlig om man har oppe litt med programmer i tillegg.

* Batteritid under 4 timer har ingen hensikt slik jeg ser det. De fleste rimelige bærbare har relativt dårlig batteritid.

* Busshastigheten spiller liten rolle for ytelse, så om det er 800 Mhz eller 1066 Mhz har i realiteten bare betydning for hvilken CPU-generasjon som brukes.

* Lenovo, også bedriftsserien som både SL og R seriene tilhører har langt fra grove priser. Personlig mener jeg disse faktisk er vel så bra priset som flere Asus maskiner, HP Pavilion etc. F.eks får man en Lenovo R500 med P8400, 2048MB 250GB og 15.4" 1680 x 1050 skjerm (NP76ANO)for 9 000 kr blank. 2 GiB ekstra minne koster 350 kr (Lenovo har svært ofte bare brukt 1 minnespor på sine bærbare). Forskjellen mellom R og T serien er hovedsaklig vekt. Dell Vostro med 15,4'' får du fra ca 7 000 kr og en Lattitude fra ca 8 000 kr.

Generelt tror jeg 8 000 kr eller mer vil være det du må ut med for en støysvak maskin med god ytelse.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med Bolson her. Lenovo sine maskiner lager minst støy. Når det er nevnt, er heller ikke Dell det spor dårlige. Både Inspiron, Studio og XPS-serien er stillegående. Og med tanke på at de kjører et 2 dagers salg akkurat nå med avslag på hele 2000 kroner, er det forsåvidt ingen tvil om hva du burde velge. :)

Dell Studio 15 (5390,-)

Intel Core 2 Duo T6400 @ 2 GHz

4GB DDR2 RAM

320GB Harddisk

ATI Radeon HD 3450

.:Kjøp:.

Dell-studio-thumb-400x350.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...