¤vekst¤ Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg hørte at sangen "Vision One" av Röyksopp har samme lyd (hva kalles det?) som Stevie Wonder har i sin "Too High". Noen som vet om dette er bevisst? Kan jo bli søksmål om ikke, regner med at röyksopp er proffe nok til å ikke drite seg ut på den måten, men bare lurer. Dere hører likheten 44 sekunder ut i sangen... Röyksopp - Vision One Til dere som ikke har spotify: (Avspiller på høyre side) Stevie Wonder - Too High Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det var ganske likt, men tror ikke det blir noe søksmål Den sangen i MGP som het "Te stein" eller noe var jo kliss lik "månemannen".. Dette ligner jo enda mer på hverandre. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det var jo et element som var ganske likt og det var den bassoppgangen som har veldig lik harmonisk og rytmisk struktur, men sangene er jo veldig forkjellig. Jeg klarte ikke med en gang å huske hvordan "Too high" gikk og etter å ha hørt på røyksopp var jeg ikke akkurat noe nærmere svaret selv om jeg kjenner wonder låta ganske godt. Dessuten tviler jeg sterkt på at Stevie wonder gidder å ta seg bryet med noe søksmål her. Hvis ikke røyksopp er smarte nok til å ikke "stjele" fra andre, håper jeg i dette tilflettet at Stevie wonder også holder seg god nok for noe søksmål i dette tilfellet ... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Mulig det er tilfeldigheter, men kan jo hende at de har blitt inspirert fra sin underbevissthet og dermed uten å ha visst det selv blitt påvirket. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Det er visst antall forskjellige akkorder og det er et visst antall forskjellige kombinasjoner man kan jobbe ut i fra. Før eller siden lager noen noe likt, siden det er umulig å ha hørt all musikken som eksisterer. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Samme lyd? Du tror man kan bli saksøkt fordi begge to har en Fender Rhodes lignende lyd? Noen sinne hørt på en gitarbasert eller pianobasert låt? Alle har jo samme lyd, la oss saksøke hverandre... Blirfor dumt Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 man kan ikke eie noter. heller ikke en "sound". isåfall bør Franz Ferdinand saksøke seg selv for å ha laget et utall låter med samme "sound". Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Den likheten der var da særdeles beskjeden. Da er Happy up here samplen langt tydeligere. Regner imidlertid med de har ordnet med rettigheter. Endret 27. mars 2009 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Sampling av gamle låter er vel ikke akkurat noe nytt.. Er rimelig utbredt både innen hip hop og house osv.. Daft Punk er vel et rimelig godt eksempel.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå