Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Sjekk av vandel.


Ole_A

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk!

 

Lenge siden jeg har vært innom her nå, så forgive me hvis jeg feilposter, men synes den passer best her.

 

Har i lang tid tenkt på å videreutdanne meg til brannmann, og ble i dag gjort sikker på det jeg muligens frykter - man må ha plettfri vandel...

 

Har seg sånn at for halvannet års tid siden fikk jeg og noen kompiser ett innfall, ett dumt sådan, om å fyre av noen pipebombs i ei nedlagt gruve, for å gjøre en lang historie kort, vi ble tatt av politiet for det, samt at de fant en softgun liggende i bilen min...

 

Jeg ble kun bøtelagt for å ha soft gunen liggende i bilen min, dette gikk under en paragraf for ulovlig oppbevaring av våpen (!) på offentlig sted, men ble fortalt at om jeg betaler forelegget uten å klage på boten og lage straffesak ut av det, ville jeg ikke få det på rullebladet. Jeg er relativt ung ennå, så ønsker ikke å "ha noe på meg" og betaler boten.

 

Ett halvt år senere blir jeg stoppet av UP på motorveien etter å ha kjørt for fort, og blir bøtelagt. Han spør om jeg tidligere har vært innblandet i noe, og da forteller jeg om denne soft gun episoden, men jeg sier til han at dette ikke skal stå på rullebladet mitt da jeg betalte boten uten å lage straffesak ut av det. Politimannen sier så at det vil komme på rullebladet mitt uansett.

 

Det er ett evig slit å få vandelsattest, og såvidt jeg har skjønt, umulig, å få vandelsattest dersom man ikke skal bruke den til jobbsøking e.l , noe som ikke er aktuelt for mitt vedkommende - ennå.

 

Så, noe synspunkter på hvordan jeg kan finne ut dette? Evnt. vet hva som er fakta ang. hva som står på rullebladet om man betaler forelegget uten videre diskusjon?

 

Setter stor pris på innspill og meninger om denne saken!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet reguleres av brannvernsloven § 18, som sier at det kan kreves politiattest for å tilsettes i brannvesenet. Det kan altså ikke kreves uttømmende politiattest. Dette kan du være glad for. ;-)

 

Det at det kun kan kreves vanlig vandelsattest betyr at forelegg som er mer enn to år gamle ikke dukker opp. Det er for øvrig feilinformasjon å si at et forelegg ikke dukker opp på rullebladet: Kun FORENKLEDE forelegg ilagt av polititjenestemann dukker ikke opp. Forelegg utferdiget av politijurist har samme virkning som en bot (se strafferegistreringsloven § 6 pkt 4; "bot (...) etter dom som er avsagt eller forelegg som er vedtatt mer enn to år før attesten er utstedt").

 

Forenklet forelegg kan bare gis ved brudd på vegtrafikkloven, tolloven, eller småbåtloven. Ett hovedprinsipp er at de skal utstedes der og da (unntaket er fotobokser, der sendes de i etterkant, men det er fortsatt forenklet), og vedtas på stedet.

 

Se på den lyse siden: Hvis du vedtok forelegget for halvannet år siden forsvinner det om et halvt år. Hvis den hyggelige UP-betjenten ga deg forenklet så har ikke det dukket opp noe sted. Og hvis du ikke har gjort noe annet faenskap har du rent rulleblad i forhold til brannvesenet. ;-)

Lenke til kommentar
Har i lang tid tenkt på å videreutdanne meg til brannmann, og ble i dag gjort sikker på det jeg muligens frykter - man må ha plettfri vandel...

 

Du må ikkje ha plettfri vandel, du må ha godkjent/tilfredsstillende politiattest, det er ikkje eingong alle brannvesen som stiller politiattest som krav. Det er opp til brannsjefen å avgjere om vandelen din er tilfredsstillande eller ikkje. Det er sjølvsagt ein stor fordel å ha plettfri vandel då ingen kan bruke vandelsattesten som argument mot at du skal få jobben. Men i teorien kan du få jobben med alt slags ulumskheiter på vandelen om brannsjefen av ein eller anna grunn ikkje ser på det som problematisk.

Er forresten også mest fokus på hendelser som framstiller deg som uærlig eller tjuvaktig, ting som "alle" kan komme ut for går stortsett greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...