simenss Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Har tenkt litt på en sak: Vil en bedre skole og en høyere utdannet befolkning svekke FrPs oppslutning på sikt? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Tja. bedre skole betyr vel ikke nødvendigvis høyere utdannet befolkning, da skolen er mer enn bare studieforberedende. Men det er vel ikke akkurat akademikere som er FrPs kjernevelgere. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Skolen er da ikke "bedre" før den resulterer i en høyere utdannet befolkning Men kan godt omformulere meg litt: Vil en bedre skole, med en høyere utdannet befolkning som resultat, svekke FrPs oppslutning på sikt? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 nei, og det er det som er skummelt. Hvis man har en årslønn på en million kroner så må jo frp være et veldig fint parti å stemme på, da du har råd til å passe på deg selv. Selv er jeg tømrer og politikken til frp vil kjøre livet mitt i grøfta. Det som er synd er antall mennesker som er lavt utdannende og stemmer frp, bare pga invarndringspolitikk. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Men at man tjener noen millioner er ikke synonymt med å være høyt utdannet. Vår alles Stein Erik Hagen er et godt eksempel på dette. Vil høyt utdannede personer sverge til FrP bare lønnen blir høy nok? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Nei, hadde alle had, f.eks 1-2 million i årslønn kunne kom Frp, kanskje tilogmed DLF være gode partier. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Neppe, hvis problemet er ett for stort Frp så bør de andre partiene faktisk skjønne at Frp tar opp problemer som opptar store deler av befolkningen. Feige politiske broilere i andre partier som avskriver det som rører seg i folket "uinteressant" eller som enda verre ikke aner hva som opptar folk gir grobunn for Frp og man blir ikke mindre frustrert av og ha utdannelse, kan fort skje at Frp får langt bedre utdannede som medlemmer enn nå. Et av de store problemene er at det er en mikroskopisk elite som styrer når man kommer opp i systemet, alle som kanskje kunne ha tiltrukket seg Frp-velgerne blir effektivt sortert vekk i de andre partiene slik at man sitter igjen med velutdannede, politisk korrekte pappskaller med munndiaré samt mediakurs og 0 evne til og ta tak i ting og løse de. Jeg er selv medlem i ett annet parti og jeg skulle ønske flere enn Frp tok tak i ting, før løste man ting i samfunnet, nå utredes og debatteres til i hjel opp og ned og i mente i politikken. Endret 25. mars 2009 av agvg Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Og her har vi enda en som mener at FrP og deres velgere er dumme menensker som ikke vet sitt eget beste. Spar oss! Altså trådstarter. Ikke agvg. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Og her har vi enda en som mener at FrP og deres velgere er dumme menensker som ikke vet sitt eget beste. Spar oss! Jeg tolket det ikke helt slikt. Du kan jo ikke nekte for at FrP ikke har en akademikerprofil. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 De har folkets profil og i den sammenheng mye høyere oppslutning en feks. Høyre. Dette er forøvrig mitt siste innlegg i denne tråden. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg lurer på hvorfor man enten må ha 70 i IQ eller 70 millioner på konto for at man skal "kunne" stemme FRP. Endret 25. mars 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 "toppsjef i multinasjonalt konsern" personen veit hva han driver med Trailersjaføren veit ikke hva han driver med. Frp er et enkelt parti å stemme på når man ikke er politisk aktiv, gjerne lavt utdannet, fordi de roper høyt om bra veier, billigere drivstoff og mindre innvandring. hvis man er toppsjef og har masse penger stemmer man frp, for da får man mer penger. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 "toppsjef i multinasjonalt konsern" personen veit hva han driver med Trailersjaføren veit ikke hva han driver med. Frp er et enkelt parti å stemme på når man ikke er politisk aktiv, gjerne lavt utdannet, fordi de roper høyt om bra veier, billigere drivstoff og mindre innvandring. hvis man er toppsjef og har masse penger stemmer man frp, for da får man mer penger. Så hvis jeg ikke er noen av delene, stemmer jeg på "feil" parti da? Og jeg vil da si at mange "akademikere" (AP- /SV-tilhengere) jeg har møtt virker ganske tette i hue de også. Uten evne til å gjøre annet enn å lese annet enn klassekampen og se på NRK1. Og tar alt de sier for fakta. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Og her har vi enda en som mener at FrP og deres velgere er dumme menensker som ikke vet sitt eget beste. Spar oss! Altså trådstarter. Ikke agvg. Mitt første innlegg var da et spørsmål og ikke en påstand? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 jeg vil si at du definitivt stemmer på feil parti, men dette har med mine politiske meninger å gjøre. Og det at jeg antagelig er nødt til å reutdanne meg og skaffe meg en bedre betalt jobb for å ha det bra i norge hvis frp kommer til makta. Jeg liker å være tømrer og har lyst til å kunne være det fremover, derfor stemmer jeg ikke på Frp Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) jeg vil si at du definitivt stemmer på feil parti, men dette har med mine politiske meninger å gjøre. Og det at jeg antagelig er nødt til å reutdanne meg og skaffe meg en bedre betalt jobb for å ha det bra i norge hvis frp kommer til makta. Jeg liker å være tømrer og har lyst til å kunne være det fremover, derfor stemmer jeg ikke på Frp Kan du fortelle litt mer om dette? Hva mener du om at du ikke kan fortsette under FRP? Driver du tømrerfirma? Eller jobber du i en annens firma? FRP vil jo gi skatteletter, og mindre avgifter ved kjøp og bygging av hus (dokumentavgifter osv,) og da tipper jeg folk skal ha nye hus og pusse opp, osv..? Hvilket parti gir din yrkesgruppe bedre vilkår? Endret 25. mars 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
simenss Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Så hvis jeg ikke er noen av delene, stemmer jeg på "feil" parti da? Og jeg vil da si at mange "akademikere" (AP- /SV-tilhengere) jeg har møtt virker ganske tette i hue de også. Uten evne til å gjøre annet enn å lese annet enn klassekampen og se på NRK1. Og tar alt de sier for fakta. Det finnes nok mindre oppegående personer i alle partier, det er ingen hemmelighet. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Og her har vi enda en som mener at FrP og deres velgere er dumme menensker som ikke vet sitt eget beste. Spar oss! Altså trådstarter. Ikke agvg. Mitt første innlegg var da et spørsmål og ikke en påstand? Det er bare noe du må bli vant med. Favoritt argumentet til mange på forumet er: J*vla kommunist! og "Jada, heng ut Frp fordi de bare vil folkets beste!" Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Sist jeg sjekket var det partiet Venstre som i gjennomsnitt hadde flest velgere med høyere akademisk utdannelse. Det kan hende at det har endret seg i det siste. Hvis vi da sammenligner de to partipolitiske programmer, Frp og Venstre, så er de lik på en del punkter og veldig ulik på andre punkter. Min hypotese i forhold til dette kan ha noe med variabler slik som innvadringspolitikk og skolepolitikk. Jeg tror at det er i forhold til disse variabler at Frp taper stemmer fra den delen av befolkningen som har høyere akademisk utdannelse. Frp har ikke en veldig tydelig skolepolitikk slik som for eksempel Høyre eller Venstre har. Slik som jeg forstår det så er ikke dette et politisk område som Frp ønsker å fokusere, bortsett for at de er veldig klare på at de ønsker privatisering av skolevesenet. Det samme ønsker både Venstre og Høyre men i motsetning til Frp ønsker disse to partier mye større fokus på skolepolitikken, og mindre fokus på etniske og religiøse motsetninger i samfunnet. Dermed kan dette også være en viktig variabel i forhold til hvorfor de med høy akademisk utdannelse velger de to andre partier fremfor Frp. Disse mennesker med høy utdannelse har et godt forhold til skolevesenet siden de har tilbrakt mange år av sitt liv på skolen. Mange av de er fremdeles ansatt i skolevesenet. Dermed taper Frp velgere fra denne samfunnsgruppen siden Frp har sin politiske fokus og tyngde andre steder enn skole. Endret 3. april 2009 av statsviter Lenke til kommentar
simenss Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Kan du fortelle litt mer om dette? Hva mener du om at du ikke kan fortsette under FRP? Driver du tømrerfirma? Eller jobber du i en annens firma? FRP vil jo gi skatteletter, og mindre avgifter ved kjøp og bygging av hus (dokumentavgifter osv,) og da tipper jeg folk skal ha nye hus og pusse opp, osv..? Hvilket parti gir din yrkesgruppe bedre vilkår? Et tømrerfirma ville nok tjent på FrP i posisjon, i alle fall en liten periode. Strengere innvandringspolitikk ville gitt norske bedrifter politisk monopol på bekostning av øst-europeisk arbeidskraft. Men om man tar med følgene slik proteksjonisme ville påført norsk økonomi, kan jeg nok si meg enig med Tøffe-Tetra. Endret 25. mars 2009 av simenss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå