_Feroz Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg har funnet ut at jeg trenger en forforsterker, noe med masse innganger så jeg får koplet på PC, iPod, BluRay osv. Har en ny PA-forsterker på 150x2 Watt i 8 ohm, da kan jeg vel bruke denne som effektforsterker? Den har balanserte innganger og ubalanserte, der jeg bare har plugget cd-spiller rett på de ubalanserte inngangene. Var innom Hifi-Klubben Sandnes her om dagen, og fikk da beskjed om at dette var en dårlig løsning og at en forforsterker ville gi meg ett markant "hopp", som han sa, i lydkvalitet. Begrunnelsen var jo da at signalene blir forbehandlet før de blir sendt til effektforsterker og ut i høyttalerne. Basert på det jeg her har skrevet - kan noen si meg om denne PA-tingen min kan brukes som effektforsterker? Problemet er OGSÅ at når jeg søker etter forforsterker så er det bare McIntosh og Primare osv. som kommer opp. Svindyrt! Er det bare jeg som surrer med definisjonene? Det vil si - hvis jeg kjøper en integrert forsterker som Cambridge Azur 540 v.2 til 3500,- så kopler jeg bare cd-spiller, ipod og alt i denne og så har jeg "forforsterker"? Altså, som eksempel: CD-spiller - Cambridge integrert forsterker - PA-forsterker - JBL høyttalere Takk for svar og beklager langt innlegg. Foreslå gjerne alternativer til Cambridge forsterkeren eller andre løsninger som jeg overser om du gidder! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Er det pre-out på cambridgen din, da? Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Er det pre-out på cambridgen din, da? Hei. Jeg spiller bare på med cd-spilleren rett i PA-forsterkeren. Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Dersom den integrerte forsterkeren har pre-out, så kan du benytte den som forforsterker. Jeg vet at blant annet NAD har dette på sine modeller. Hifiklubben har jo NAD C165BEE som er en ren forforsterker, men det er jo forholdsvis høyt priset dette også. Cambridgen du linker til har pre-out, så dette skal fungere på den måten du tenker. Kanskje du kan bi-ampe også, hvis høytalerene dine har inngang for dette PA på subbene og cambridgen på mellomtone/diskant. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Var innom Hifi-Klubben Sandnes her om dagen, og fikk da beskjed om at dette var en dårlig løsning og at en forforsterker ville gi meg ett markant "hopp", som han sa, i lydkvalitet. Begrunnelsen var jo da at signalene blir forbehandlet før de blir sendt til effektforsterker og ut i høyttalerne. Basert på det jeg her har skrevet - kan noen si meg om denne PA-tingen min kan brukes som effektforsterker? Problemet er OGSÅ at når jeg søker etter forforsterker så er det bare McIntosh og Primare osv. som kommer opp. Svindyrt! Vel, vet ikke helt om jeg kjøper helt den uttalelsen fra han i Hifi-klubben gitt, en forsterker skal bare forsterke lyden, ikke legge til eller trekke fra noe så sånn som jeg ser det så vil det markante hoppet kun merkes i kassa til Hifi-klubben. Det finnes da andre forforsterkere også, f.eks. Rotel RC-06 til ca. 4000,- og RC-1070,- til 5495,- hos www.dynabel.no . det finnes også forforsterkere fra ca. 4000,- hos www.avhifi.no men etter min mening er det bare tull dersom det ikke er flere innganger du er ute etter. Noen eller alle forforsterkerene jeg nevner har innebygget RIAA. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 En forforsterker kan gjerne være en helt passiv volumkontroll, Creek selger for eksempel noen modeller som kommer rimelig nært dette – koster ikke allverden, heller. Norske Embla produserte en knøttliten sak som ikke var stort mer heller. Finnes sågar de som har volumkontroll innebygd i converteren de kobler til PC eller CD-spilleren, som kjører uten noen forforsterker. Om det er noe greie på PA-forsterkeren for dette formålet aner jeg ikke. Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Oi! For en respons! Kjempe! Nå ble jeg glad, og takk så masse for hjelpen alle sammen! Jeg er ute etter flere innganger ja. PA-en min har bare inngang balansert og ubalansert stereo, så en forforsterker er det jeg trengte, trodde jeg hvertfall, og det fikk jeg nå bekreftet. Bra. Han på Hifi-klubben merket nok at jeg ikke hadde så veldig god peiling nei, og så sitt snitt til å lure meg en liten sikkert. Kynisk tenkning fra min side, men det er da finanskrise, eller hur? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå