Gjest medlem-98070 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Hvor og når er det størst og minst sjanse for fartskontroll? Bare lurer om det finnes teorier på det. F.eks ser jeg ikke for meg at politiet har fartskontroll på E18 gjennom oslo med 4 felt, eller veier med masse kryss og avkjørsler (hvor det er lett å "stikke av"). Eller dritseint om natta/grytidlig på morgenen, når det er helt mørkt og dritkaldt og striregner. Dette er bare noe jeg tror da, jeg har aldri blitt stoppa... jeg kjører stort sett meget forsvarlig, men lurer på om det er noen steder jeg kan gi litt ekstra en gang iblant uten å være redd for kontroll. Hvis du har erfaring så fortell om f.eks uventede fartskontroller og steder det er trygt å gi flatt hehe... PS ikke svar hvis du er av typen som ligger i 79-80 og ikke skjønner poenget med å kjøre over fartsgrensa btw, noen her som bruker radio som forteller om kontroller? som finner politikanal etc. Endret 25. mars 2009 av medlem-98070 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 For det første: politiradio i bil er forbudt for sivile. Avsidesliggende strøk er generelt best for lovbrytere da det er mindre purk der/purken har ikkje råd til å ha fartskontroller. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg lurer også på hvordan man prater seg unna bøter! Har hørt uendelig mange historier om luringer som greier å slippe Du skulle spørre om å få se noe papirer for at kontrollen er godkjent elns, noen som vet? Er vel også ulovlig hvis det bare er en politimann som tar deg? HValder: en slik radio er vel ikke ulovlig, men å stille inn på politikanal er? edit: hva med tuneller? Og er det slik at de skal måle ulovlig hastighet ved 2 punkter? For å vise at du har kjørt over fartsgrensa over en lang strekning, og ikke f.eks bare gitt på litt ekstra for å komme forbi en bil eller noe sånt ( tenk hvis du skal kjøre forbi en som ligger i 70 i 80-sona om du selv bare skal kjøre i 80 akkurat de sekundene). Endret 25. mars 2009 av medlem-98070 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Kjem ann på korleis målinga blei tatt, hvis purken tilfeldigvis ser deg når du suser forbi i 100 i 50-sona og bestemmer seg for å huke deg inn, kan du krangle og syte og sanssynligvis slippe unna med hvertfall en mindre bot. Er det radarkontroll kan du krangle litt siden de er manuelt styrt. Det er lovlig å eie en politiradio, men det er forbudt å oppbevare eller bruke den i bil. Det er også forbudt å videreformidle noe du hører der. Politiet praktiserer så vidt eg veit ikkje målinger mellom to punkter av nettopp de grunnene du oppga. Endret 25. mars 2009 av HValder Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Men du sier politiradio, er det det samme som en helt vanlig radio? De som selges i Sverige f.eks med flere stasjoner. Har hørt om grupper som snakker over slik radio, f.eks offroad.no. Er det ulovlig? Trodde du bare kunne ha en sånn jeg, og så finne politikanalen der. btw, tror ikke du slipper unna ved å krangle og syte (da tenker jeg f.eks: nei, jeg kjørte ikke for fort! det må være noe feil med den radaren din, din tosk!), kom med noe spesifikt som kan brukes hehe Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Uten måleapparat er det bare purkens ord mot ditt, så det er bare å krangle i veg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) De har jo resultater fra måleapparatet da? Hjelper det noe om jeg sier at jeg vil se måleapparatet som viser at jeg har kjørt over grensa? lol Endret 25. mars 2009 av medlem-98070 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) F.eks ser jeg ikke for meg at politiet har fartskontroll på E18 gjennom oslo med 4 felt Nei, der bruker de slike: Endret 25. mars 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Først og fremst, kontroller er ikke på samme sted til samme tid hver gang. Hadde det ikke kommet overraskende på folk hadde jo poenget vært halvveis borte. Det er lovlig å eie en politiradio, men det er forbudt å oppbevare eller bruke den i bil. Det er også forbudt å videreformidle noe du hører der. Er det ikke dette journalister gjør da? Sitter og lytter på sambandet for å være raskt på plass eller melde ifra om en "nyhet". De har jo resultater fra måleapparatet da? Hjelper det noe om jeg sier at jeg vil se måleapparatet som viser at jeg har kjørt over grensa? lol De skal vel kalibrere måleapparatet innenfor visse perioder, og kunne dokumentere dette. Hvorfor ikke bare gjøre som du har forpliktet deg til? Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Det at de ikke står ute i dårlig vær og på natten er bare tull. Det er ikke opp til hvert politikontor å bestemme når de vil ha kontroller. Alle måleredskaper skal kalibreres, og papirene på dette er noe du har rett til å se. Er ofte (var?) at dette var noe som ble fylt ut etter kontrollen. Har selv blitt stoppet to ganger midt på natten, i tunnell og ute i regn, farts og promille kontroll. Eller skader det ikke å prøve å snakke seg ut av situasjonene. Tror nok at politiet spiller veldig på at de er politi og at folk ikke tør å motsi de.... Men kjør forsiktig Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Så vidt jeg vet finnes det en nettside der du kan høre på Politiradioen i Oslo distriktet o.l. Husker ikke den eksakte urlen, men tror det er kjeltring.net/.org/.com. Der kan du jo høre om det er kontroll før du skal ut på en lengre kjøretur e.l. (det er live stream). Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Så vidt jeg vet finnes det en nettside der du kan høre på Politiradioen i Oslo distriktet o.l. Husker ikke den eksakte urlen, men tror det er kjeltring.net/.org/.com. Der kan du jo høre om det er kontroll før du skal ut på en lengre kjøretur e.l. (det er live stream). Nå tar det ikke akkurat så innmari lang tid å kjøre igjennom Oslo (utenom rushtid, i rushet får du jo ikke kjørt fartsgrensen uansett), så det er vel relativt lite nytte i å vite at det er kontroll på Oslo S når du skal til Geilo f.eks. Da er det vel like greit å være litt lett på foten i de 15 minuttene du bruker igjennom Oslo i stedet for å kaste bort tid ved å sitte og høre på sambandet foran pcen. Endret 25. mars 2009 av Sluquet Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Der er jeg helt enig med deg, men det er vel nærsagt en nødløsning for de som måtte ønske det. Forøvrig tilbyr siden også andre distrikter enn Oslo. Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg er ikke av den som trykker hardest på gassen, men kjører nå fra ganske mange. Så lenge man er litt oppegående i trafikken, så syns ikke jeg det er så vanskelig å unngå kontroller. Man ser fort på området man er i om det egner ser for kontroller. Og sivilbilene er ikke så vanskelig å få øye på heller. Som regel har de flere antenner( se bildet over) og ekstralys, og de følger deg på avstand. Ikke rett i ræven Lenke til kommentar
Komletor Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Har en kammerat som sender meldinger rundt om hva som skjer i trafikken, som hvor det befinner seg raderkontroller, andre kontroller og trafikkulykker. Veldig greit, men det kan likevel poppe opp noen kontroller som ikke har blii meldt inn. Kan og formidle noe eg har høyrt dersom du skulle bli tatt av en raderkontroll: det sies at de skal ha 500m med strekning, altså at de må måle deg i 500m for å få best resultat. (Men denne kilden er veldig usikker, men er nå alltid verdt et forsøk) =) Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min erfaring er at de plutselig kan dukke opp og ha kontroll på et helt random område. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min erfaring er at de plutselig kan dukke opp og ha kontroll på et helt random område. Så rart - skulle jo tro at politiet var smarte nok til å ha kontroll på nøyakig samme sted til nøyaktig samme tid hver eneste dag. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min erfaring er at de plutselig kan dukke opp og ha kontroll på et helt random område. Så rart - skulle jo tro at politiet var smarte nok til å ha kontroll på nøyakig samme sted til nøyaktig samme tid hver eneste dag. ...... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Ute her hvor jeg bor står de på fast plass et par ganger i måneden. Det er på en lang strekning med parkeringsplass for trailere på høyresiden, så det er veldig ideelt for både fartskontroll og teknisk kontroll. Hvis noen bor i Bergen vet de kanskje hvor det er, Haukås/Hylkje? Lenke til kommentar
Espein Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Her i Gudbrandsdalen har vi en del sivil biler som måler gjennomsnittsfarten din på E6. De (og de fleste andre vil jeg tro) kan måle gjennomsnittsfarten i flere fartssoner, å velge ut der du kjørte fortest. De har som oftest laserkontroll på faste steder, LES; Dovreskogen og Dovrefjell i området jeg bor. Det finnest en polititjeneste som varsler deg om laserkontroll, gir deg trafikkmeldinger osv. på de stedene du velger ut selv. Politiet.net Å høre på politiradio etter laserkontroller fungerer. Men er ikke lovlig, men så lenge du kan skru den av før du blir stoppa, har det ingenting å si, fordi de kan ikke straffe deg om den er slått av. Men rekkevidden på utstyret de bruker under laserkontroll er ikke så lang, så du må handle raskt Endret 26. mars 2009 av Espein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg