Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange kalorier?

TLady

Anbefalte innlegg

Gjest Martine1992

Hvor mange kcal du trenger er umulig å si uten en grundig undersøkelse, og selv da er det ikke sikkert. Bruk av Doubly labeled water teknikken kan jo brukes, men dette er selvsagt ikke for folk flest. http://en.wikipedia.org/wiki/Doubly_labeled_water

Man kan, med et instrument som festes til kroppen din, måle hjertefrekvens og bevegelse over flere dager, mate dette inn i et program med dine spesifikasjoner og få en grei nok indikator. Dette har jeg selv gjort på eliteutøvere.

Med andre ord, det er ikke lett å gi deg et godt svar på hvor mye energi du skal ha i deg.

Prøv 1500 kcal. Funker det over en lengre periode er du inne på rett matmengde, hvis ikke, juster.

Forskning har vist at mange små måltid gir i gjennomsnitt en lavere fettprosent enn få store. Tilsvarende for de som spiser frokost som også i gjenomsnitt har en lavere fettprosent enn de som ikke spiser frokost.

Det er her viktig å poengtere at det er totalt uinteressant hva noen sin nabo har opplevd. Det eneste jeg kan basere mine råd på er hva som funker for folk flest, det er også det du bør prøve først da det gir størst sjanse for å lykkes.

Rådene mine kommer i hovedsak fra boken Sports Nutrition, skrevet av forskere fra Australian Institute of Sports, kanskje værens beste institutt hva anngår sportsernæring, og der også olympiatoppen i Norge får mye av sin kunnskap fra. Vil ikke anbefale den boken med mindre du har en solid biologisk/biokjemisk bakgrunn. Det finnes vesentlig lettere ting å lese.

Her er noen fine sider å se på.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...idrettsut_vere/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Martine1992

Hei dere =) knekkebrød har veldig få kalorieriforhold til brød, så å spise 3 knekkebrød til et måltid må davære idelt til slankingen. Har prøvd dette ut selv da jeg slanka meg. Kutt ut brødet helt, da merker du fortere resultatene!;D

men har noen spørsmål til dere som jeg håper på svar fra =)

jeg har slanket meg i en lengre periode nå, og min vekt ligger nå på 53kg, jeg er 162 cm høy. Jeg har laget et kosthold basert på få kalorier somjeg har fulgt i et års tid nå. Skal jeg fortsette å spise slik ellerbør jeg spise mer/mindre? (dette er hva jeg spiser i hverdagen) Jeg trener 3-4 ganger i uken,og går itilegg lange turer.

frokost:

2 knekkebrød med enten mager leverpostei eller spekeskinke uten fett og gulost

1 glass ekstra lett melk

mellommåltid:

1 eple

lunsj:

3 knekkebrød eller 2 brødskiver(sjelden) med magert pålegg

middag: liten porsjon f.eks: fiskekaker,wok,kylling (liten mengde ris,poter,pasta)

måltid etter trening:

yogurt med musli eller et knekkebrød

1 glass ekstra lett melk

kveldsmat:

1 eple

Mange sier dette er altfor lite,men jeg blir ikke noe sulten imellom måltidene.Det eneste jeg kan merke er at sulten kommer seint på kvelden,men da er det jo dumt å spise seg siden en skal rett i senga og ikke utføre noe aktivitet.

Jeg må innrømme at jeg tenker utrolig mye påmat og kalorier,og fordi jeg aldri spiser meg mett har jeg så og si alltid lyst pånoe godt. Men klarer alltid å stå imot på hverdagene. I helgen spiser jeg rundstykker til måltideneog unnermeg større porsjoner og godteri og bruspå kvelden.Men dette har ikkegjort at jeg har gått oppivekt. Børjeg fortsette å spise på denne måten på hverdagene eller kanjeg unne meg mer?

Håper på svar =)

Lenke til kommentar

Som vektklubb.no's fremste rådgiver random registrert bruker på diskusjon.no vil jeg anbefale deg å spise til du ikke lenger er sulten, samt spise ofte nok til at kroppen din ikke skriker etter mat. Når du trener 3 ganger i uken, bør du kunne spise som en liten hest, og eventuelt trene hardere når du først trener.

Lenke til kommentar
Gjest Martine1992

Syntes det er vanskelig å sette opp en oversikt over hva jeg bør spise for å holde den vekten jeg har og ikke gå ned eller opp. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...