Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange kalorier?

TLady

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har lyst å ta av noen kilo og lurer på om noen kan hjelpe meg med hvor mnge kalorier jeg burde få i meg daglig? Har hørt at hvis du får for lite bruker kroppen opp alt energien slik at man verken legger på seg eller tar av seg. Har nå lyst å finne den RIKTIGE måten fordi jeg virkelig vil ta av noen kilo. Jeg er 1.73 cm høy og veier rundt 71 kilo, men idealvekten er 64. :D

Jeg trener ofte, ca 4 ganger i uka og går mye turer. Når jeg trener forbrenner jeg mellom 300-500 kalorier alt ettersom hva jeg orker. Spiser sunt! Det eneste er at jeg er svak for sjokolade :/ Vet ikke helt hva jeg skal gjøre der!?!? Jeg holder meg til helgene, men hvis jeg virkelig vil ta av meg må jeg vel nesten bare si farvel til sjokoladen? :( *snufs*

Trenger litt motivasjon der kan du si :p

Er det noen som har noen fornuftige svar til meg? Jeg vet det er mange "slanketråder" inne på forumet og har lest en del i dem, men hadde vært greit å fått det her også, for min egen del :)

Takk på forhånd alle som svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor mye kalorier man skal/bør få i seg er veldig individuelt. vi har forskjellig forbrenning.

hold deg unna hvete produkter som bla brødmat og pasta. kutt ut ris og potetprodukter

og drikk mye vann. brus og øl er tabu og annet junkfood. spis lite men ofte. feks 6 måltider om dagen med sunn og god mat .det øker nemlig forbrenningen. kutt ut salt og salt mat da salt holder på vann i kroppen, men bli for all del ikke paranoid. alle trenger kalorier for å det hele tatt fungere. det er lissom bensinen vi bruker. sjokoladen kan du spise. det går greit men kanksje du må skjerpe litt inn.

det verserer og rykter om at å spise mye fett er slankende. fett skal fett fordrive. denne metoden har ikke jeg noe tro på da men. finnes og en skalnkekur som inneholder veldig mye sjokolade som forresten er det sunneste snopet du kan spise. ellers drikk MYE vann :)

lykke til :)

EDIT: det er lov å belønne seg en dag i uken :) det skader ikke noe nevneverdig

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

For å gå ned i vekt må du innta mindre næring enn kroppen forbrenner, da vil kroppen forbrenne fettreservene.

Hvis du liker mørk sjokolade (70%) er jo det et godt alternativ, ellers er det bedre å spise noko frukt istaden. Sundt og godt :).

Hvis du vil slanke deg effektivt må du forvente å ha mindre progresjon frå trening fordi du vil innta mindre næring.

Edit: skillz

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Hvis du vil slanke deg effektivt må du forvente å ha mindre progresjon frå trening fordi du vil innta mindre nær

Var det "næring" som var slutten på den setningen eller var det noe mer du skulle tilføye ? :p

Takk for hjelpen begge to :) Appreciated :D :D

Endret av TLady
Lenke til kommentar

Ok :)

Her er "matplanen" min :p Kan noen se om dette er nok for meg i løpet av en dag?

Frokost:

Tran

1 skive med enten; mager leverpostei, mager baconost, tunfisk eller makrell i tomat

1 glass melk

Mellommåltid:

1 Gulerot

1 kopp kaffe m/ litt melk og sukker

Lunsj:

Enten; 2 skiver med makrell

eller; en salat med tunfisk og 1 skive

Mellommåltid:

1 knekkebrød (eller brødskive) + et eple eller ei gulerot

Middag:

Laks, kylling eller mager kjøttdeig (små mengder), MASSE grønnsaker- salat eller annet.

Maks 1 potet, litt ris eller pasta.

Kvelds:

2 knekkebrød med syltetøy uten sukker, eller noe annent nevnt over.

1 lite glass melk

Drikker i tillegg vann til alle måltider hvor drikke ikke er nevnt :) Og så trener jeg som sagt rundt 300-500 kalorier 4 ganger i uka :D

(På fredager og lørdager har jeg kanskje middag litt senere på dagen, men spiser ingenting etterkl 19.00)

Endret av TLady
Lenke til kommentar

Ser ut som du har gode forutsetninger for å kunne gå ned i vekt. Bra at du går turer, pass på at pulsen stiger. Jo mer du trener jo mer kan du spise... Hvis du trener styrke foreslår jeg at du går turer/jogger etc. etter styrken, pga du under styrken mobiliserte fettcellene ut i blodet, og disse vil da "skylles" ut med turene etc.

Og hvis du MÅ ha en sjokolade, kan du jo gå en tur ekstra for å forbrenne denne. Som sagt, jo mer du trener jo mer kan du spise (med om du trener mer, UTEN å spise mer vil du jo gå enda mer ned i vekt ;) )

Det spekuleres rundt at et minimalt karbohydrat-forbruk, også kalt en lavkarbo-diett vil ha god positiv effekt, du kan jo prøve med å kutte ut skivene.

Men, hvordan du går ned i vekt har egentlig ikke så mye å si for vekttapet, det er kaloriunderskudd som er viktigst. Hvordan du gjør det har bare med hvordan du føler deg og er psykisk under slankingen.

Lenke til kommentar

Så verken brød eller knekkebrød...? Eller kun knekkebrød?

Off, ja dette blir hardt, men skal klare det :D Har gått bra denne uken, utenom at jeg fikk et sykt sjokoladesug i går, men klarte å stå imot :p hehe.. Og det er jo bra! Bare prøve å holde meg opptatt med andre ting så går d nok bra :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke god på sammensetning av kosthold, men har lest utallige ganger på iform at om du ligger på 500 kcal i underskudd om dagen går du ned 0,5 kg i uken, og det anbefales ikke å gå mer ned enn det om du har tenkt å holde deg på vekten du stopper på.

Vet du hvor mye kcal du får i deg i løpet av en dag? Jeg har prøvd et program som heter Mat på Data for å se hva jeg får i meg, der finner du oversikt over de fleste produkter på markedet og du kan legge inn hvor mye du spiser. Så får du opp en oversikt over fordelingen protein-fett-karbohydrater, samt totalt antall kcal. Du kan lese mer her: http://matportalen.no/Matportalen/artikler...a_5.0_er_ferdig Om programmet er litt tungvindt, så prøv litt mer. Det er ikke vanskelig.

Og så var det "fett skal fett fordrive" som ble nevnt over, det er en diett som går ut på at du ikke spiser karbohydrater i det hele tatt, og da tar du av. Men jeg tror det går for å være en ekstremdiett.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jaffa_*
Ok :)

Her er "matplanen" min :p Kan noen se om dette er nok for meg i løpet av en dag?

Frokost:

Tran

1 skive med enten; mager leverpostei, mager baconost, tunfisk eller makrell i tomat

1 glass melk

Mellommåltid:

1 Gulerot

1 kopp kaffe m/ litt melk og sukker

Lunsj:

Enten; 2 skiver med makrell

eller; en salat med tunfisk og 1 skive

Mellommåltid:

1 knekkebrød (eller brødskive) + et eple eller ei gulerot

Middag:

Laks, kylling eller mager kjøttdeig (små mengder), MASSE grønnsaker- salat eller annet.

Maks 1 potet, litt ris eller pasta.

Kvelds:

2 knekkebrød med syltetøy uten sukker, eller noe annent nevnt over.

1 lite glass melk

Drikker i tillegg vann til alle måltider hvor drikke ikke er nevnt :) Og så trener jeg som sagt rundt 300-500 kalorier 4 ganger i uka :D

(På fredager og lørdager har jeg kanskje middag litt senere på dagen, men spiser ingenting etterkl 19.00)

Huff, her var det mye rart. Nei, ikke i dietten over, men i de andre postene. La oss avkrefte et par ting med en gang. Karbohydrater er ikke djevelen for slankere. Jeg tar alt dette fra hukommelse, så arrester meg hvis jeg tar feil.

Glem alt som heter blodtypediett. I beste fall har det ingen effekt, i værste fall er det skadelig.

Det finne flere typer karbohydrater, akkurat som det finnes flere typer fett. Noe er bra og noe er mindre bra. Du skal ikke kutte ut karbohydrater, du skal spise mer fullkorn (som inneholder fiber, karbohydrater som ikke gir deg energi) og mindre sukker (som også er karbohydrater).

Fettceller "skylles" ingensteder. Fettceller kan sende ut fettsyrer i blodet, men det skjer ved energibehov, og ikke på grunn av noen spesiell type trening.

Karbo og proteiner inneholder 4kcal/g, fett inneholder 9kcal/g. Altså, ved å kutte ut 50 gram fett kutter du ut mest calorier. Du vil kunne spise nesten like mye, men gå i energiunderskudd.

Noen få generelle tips.

Spis mye grønt, og også en del frukt, gjerne ikke banan eller andre frukter med høyt energiinnhold.

Drikk et glass vann før du spiser, volum i magen gir metthetsfølelse.

Av makronæringsstoffene er det proteiner som gir mest metthetsfølelse, men pass på, fett følger ofte med kjøtt.

Spis ofte, men små måltider (som du allerede har i planen).

Spis sakte, så er det minre fare for overspising.

Hva trening anngår, så øker fettforbrenning ved økt arbeidsinnsats, men ikke proposjonalt. Har du derfor en gitt tid å trene på, si 1 time, så hold så høy intensitet som mulig. Å gå for å forbrenne fett er fint for husmødre, men bare fordi de da kan holde på i en lengre periode enn ved høy intensitet.

Energiunderskudd fører til muskeltap (proteiner er en av våre energilagre). Du kan motvirke dette, noe du selvsagt vil, med å trene styrke.

Mye annet jeg kunne ha skrevet, men er på jobb.

Dette er jo bare hva jeg er opplært til, hilsen din noenlunde vennlige ernæringsbiolog med idrettsernæring som bakgrunn.

PS. sist jeg sjekket var det ikke noe som het sukkerfritt syltetøy. Bær inneholder sukker.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at min BMR er på 1544 kalorier! Men jeg holder meg på 1300 per dag, kanskje litt mer når jeg trener og det gjør jeg mellom 3-4 ganger i uken. Over 1500 kalorier går jeg ikke... Er dette dumt? Jeg har gått ned 2,7 kilo på nesten 2 uker, men siden det er påske skal jeg kose meg litt, så da får jeg i meg litt ekstra kalorier per dag (spesielt hvis jeg spiser sjokolade)- Men dette skal fort snu når påsken er over ;) hehe..

Men ja spørsmålet var da hvor mange kalorier jeg bør innta hvis jeg trener mellom 300-500 kalorier 4 ganger i uka?

Lenke til kommentar

vær kritisk til alt dette tøyset du hører om å spise super ofte etc., for det er det ingen forskning som støtter.

les denne: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

karbohydrater er ikke farlig, nei, men hadde jeg vært deg ville jeg selvfølgelig vurdert å prøve lavkarbo. gjerne med litt innslag av økologiske produkter dersom du er interessert i å forbedre helsa. :)

Lenke til kommentar

2,7 kg på 2 uker er en del, ut i fra "regelen" om 0,5 kg i uken for varig vekttap. Men samtidig har du kanskje tatt av noen kg med vann, så jeg hadde fortsatt i samme løp en stund til. Så lenge du ikke blir svimmel eller lignende, altså kjenner at du får i deg for lite næring, så er det sikkert bare velstand.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jaffa_*

Hvor mange kcal du trenger er umulig å si uten en grundig undersøkelse, og selv da er det ikke sikkert. Bruk av Doubly labeled water teknikken kan jo brukes, men dette er selvsagt ikke for folk flest. http://en.wikipedia.org/wiki/Doubly_labeled_water

Man kan, med et instrument som festes til kroppen din, måle hjertefrekvens og bevegelse over flere dager, mate dette inn i et program med dine spesifikasjoner og få en grei nok indikator. Dette har jeg selv gjort på eliteutøvere.

Med andre ord, det er ikke lett å gi deg et godt svar på hvor mye energi du skal ha i deg.

Prøv 1500 kcal. Funker det over en lengre periode er du inne på rett matmengde, hvis ikke, juster.

Forskning har vist at mange små måltid gir i gjennomsnitt en lavere fettprosent enn få store. Tilsvarende for de som spiser frokost som også i gjenomsnitt har en lavere fettprosent enn de som ikke spiser frokost.

Det er her viktig å poengtere at det er totalt uinteressant hva noen sin nabo har opplevd. Det eneste jeg kan basere mine råd på er hva som funker for folk flest, det er også det du bør prøve først da det gir størst sjanse for å lykkes.

Rådene mine kommer i hovedsak fra boken Sports Nutrition, skrevet av forskere fra Australian Institute of Sports, kanskje værens beste institutt hva anngår sportsernæring, og der også olympiatoppen i Norge får mye av sin kunnskap fra. Vil ikke anbefale den boken med mindre du har en solid biologisk/biokjemisk bakgrunn. Det finnes vesentlig lettere ting å lese.

Her er noen fine sider å se på.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...idrettsut_vere/

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Martine1992

Hvor mange kcal du trenger er umulig å si uten en grundig undersøkelse, og selv da er det ikke sikkert. Bruk av Doubly labeled water teknikken kan jo brukes, men dette er selvsagt ikke for folk flest. http://en.wikipedia.org/wiki/Doubly_labeled_water

Man kan, med et instrument som festes til kroppen din, måle hjertefrekvens og bevegelse over flere dager, mate dette inn i et program med dine spesifikasjoner og få en grei nok indikator. Dette har jeg selv gjort på eliteutøvere.

Med andre ord, det er ikke lett å gi deg et godt svar på hvor mye energi du skal ha i deg.

Prøv 1500 kcal. Funker det over en lengre periode er du inne på rett matmengde, hvis ikke, juster.

Forskning har vist at mange små måltid gir i gjennomsnitt en lavere fettprosent enn få store. Tilsvarende for de som spiser frokost som også i gjenomsnitt har en lavere fettprosent enn de som ikke spiser frokost.

Det er her viktig å poengtere at det er totalt uinteressant hva noen sin nabo har opplevd. Det eneste jeg kan basere mine råd på er hva som funker for folk flest, det er også det du bør prøve først da det gir størst sjanse for å lykkes.

Rådene mine kommer i hovedsak fra boken Sports Nutrition, skrevet av forskere fra Australian Institute of Sports, kanskje værens beste institutt hva anngår sportsernæring, og der også olympiatoppen i Norge får mye av sin kunnskap fra. Vil ikke anbefale den boken med mindre du har en solid biologisk/biokjemisk bakgrunn. Det finnes vesentlig lettere ting å lese.

Her er noen fine sider å se på.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...idrettsut_vere/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...