Gå til innhold

Organdonasjon - En plikt? Hvordan stiller du deg?

Organdonasjon - En plikt?  

157 stemmer

1. 1. Støtter du dette forslaget?

• ja
      78
    • nei
      79
  2. 2. Vil du donere egne organ?

• ja
      124
    • nei
      33

Anbefalte innlegg

Det er absolutt en god tanke, det må jeg si. Men samtidig så vil jeg si at det iallefall til en hvis grad burde være valgfritt. For alt det vi vet, kan den personen som har død, ha hatt skepsis og motvilje mot donasjon på grunn av livssyn eller lignende, og ikke ville godtatt dette i live. Andre vil kanskje synes at organdonasjon er en fantastisk ting og sier ja med en gang de hører spørsmålet. Og det kan være at de gjenværende ikke synes noe om tanken heller, eller motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Hvis et menneske selv føler at å bli frarøvet sine organer etter døden er å skjende verdigheten eller frelsen så burde det respekteres."

Om et menneske føler at han blir frarøvet organene sine etter døden, så syns jeg han skal beholde organene, ettersom det er tvilsomt at legene sjekket pulsen hans før han var erklært dø.

Dette blir for teit. Hvis jeg mener at organene mine er mine og ingen andre sine og jeg ikke ønsker at noen skal ta dem fra meg når jeg dør så har jeg lov til å mene det, det skal ikke være nødvendig å spørre meg etter jeg er død.

Lenke til kommentar

Jeg mener man skal ha respekt og etterstrebe forståelse for dem som ønsker å beholde organene sine også. Dersom man kaller noen for umoralske fordi de ikke er registrerte organdonorer, og samtidig selv ikke donerer blod, blodplater, er oppført som beinmarsdonor og organdonor, er man faretruende hyklersk i ens uttalelser.

Lenke til kommentar
Jeg mener man skal ha respekt og etterstrebe forståelse for dem som ønsker å beholde organene sine også. Dersom man kaller noen for umoralske fordi de ikke er registrerte organdonorer, og samtidig selv ikke donerer blod, blodplater, er oppført som beinmarsdonor og organdonor, er man faretruende hyklersk i ens uttalelser.

Åpenbart. Derfor er det bra at man fortsatt kan reservere seg mot å være donor, etter SVs forslag. Det vil dog gjøre det enklere å skaffe organer, hvilket er bra. Syns SV har sagt mye dumt i det siste, men dette forslaget her pluss forslaget om å stenge alle religiøse privatskoler er de to beste forslagene jeg har hørt på lang tid.

Lenke til kommentar
Det eneste positive med forslaget (som aldri i verden går gjennom) er at det gjør folk mer oppmerksom på organdonasjon og hvordan bli det.

1). Hvorfor vil det "aldri i verden" bli vedtatt? Det er tross alt slik det funker allerede i f.eks Tsjekkia?

2). Hvorfor er det negativt med flere organer til transplantasjoner?

Lenke til kommentar

Nå var min uttalelse rettet mot personer i denne tråden, men jeg er helt enig i at det er positivt (og følgelig en nødvendighet) at man åpner for å reservere seg mot egen organdonasjon i forslaget som man her diskuterer. Skal man derimot først foreslå noe for en bedring av andelen organdonasjoner bør man følge strategiene til de landene med størst suksess, eller i det minste begrunne hvorfor man ønsker å forsøke en dårligere strategi.

Lenke til kommentar

Nå må man gå aktivt inn for å få donert sine organer. Forslaget om at man automatisk er på en slik donatorliste høres bra ut, men at man samtidig kan reservere seg fra dette. Eneste forskjellen fra nå blir da at de som ikke vil donere må si ifra, istedet for motsatt.

Jeg føler ingen spesiell tilknytning til hjertet mitt eller annet, så ville nok donert.

Lenke til kommentar
Det eneste positive med forslaget (som aldri i verden går gjennom) er at det gjør folk mer oppmerksom på organdonasjon og hvordan bli det.

1). Hvorfor vil det "aldri i verden" bli vedtatt? Det er tross alt slik det funker allerede i f.eks Tsjekkia?

2). Hvorfor er det negativt med flere organer til transplantasjoner?

1. Man ser i pollen her på forumet at vi er rimelig splittet. Jeg ser ikke for meg at noe sånt innføres når man er så delt (gitt at forumet er noenlunde representativt for Norge som en helhet).

2. Når jeg skriver "det positive er at det gjør folk mer oppmerksom på organdonasjon", virker det som jeg synes det er negativt med flere organer til transplantasjon? Jeg har ingenting imot målet om å få flere donere, jeg liker bare ikke denne måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
2. Når jeg skriver "det positive er at det gjør folk mer oppmerksom på organdonasjon", virker det som jeg synes det er negativt med flere organer til transplantasjon?

Når du skriver at "det eneste positive" er at folk blir mer oppmerksomme på det ser du åpenbart bortifra det faktum at tiltaket i seg selv ville ført til flere organer. QED.

Ellers så ser jeg det som et ganske godt tegn når 52 prosent av de som har stemt er for. Det er tross alt noe sånn som 4% på forumet som stemmer SV i pollene ellers :D

Lenke til kommentar
2. Når jeg skriver "det positive er at det gjør folk mer oppmerksom på organdonasjon", virker det som jeg synes det er negativt med flere organer til transplantasjon?

Når du skriver at "det eneste positive" er at folk blir mer oppmerksomme på det ser du åpenbart bortifra det faktum at tiltaket i seg selv ville ført til flere organer. QED.

Ellers så ser jeg det som et ganske godt tegn når 52 prosent av de som har stemt er for. Det er tross alt noe sånn som 4% på forumet som stemmer SV i pollene ellers :D

Hvis jeg tar utgangspunkt i at det aldri vil gå gjennom så har jeg ingen grunn til å tro at det vil føre til flere donere.

Lenke til kommentar
Det å "gi f**n i andre mennesker" har du forsatt rett til Tufte. Om dette er ditt høyeste ønske skal ingen ta i fra deg dette. Men å bruke dette somet argument, blir en smule søkt.

:)

Det er ikke jeg som gir faen i andre mennesker, det var i et sitat "" :)

___

Hvorfor ikke bytte innmeldingsfunksjonen som kristendomen idag bruker, og bruke den på organdonasjon istedenfor? Når en person blir født så er han automatisk en organdonator, og må meldes ut på samme måte som i statskirka.

Det å melde seg ut som organdonator skal selvfølgelig være like vanskelig og "skjult" som det å melde seg ut fra statskirka idag.

Lenke til kommentar
og samtidig selv ikke donerer blod, blodplater, er oppført som beinmarsdonor og organdonor, er man faretruende hyklersk i ens uttalelser.

Vel, jeg får ikke være blodgiver, men de kan bruke organene mine til forskning.

Personer som av ulike årsaker ikke er i stand til å gi blod og/eller blodplater, marg eller organer har selvsagt en legitim grunn, noe jeg burde presisert. Men siden du selv ytret at det var skammelig å bruke religion som en årsak til å fraskrive seg egen organdonasjon og dermed potensielt unnlate å hjelpe en døende person, er du selv registrert beinmargdonor og blodplategiver?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...