Gå til innhold

Organdonasjon - En plikt? Hvordan stiller du deg?

Organdonasjon - En plikt?  

157 stemmer

1. 1. Støtter du dette forslaget?

• ja
      78
    • nei
      79
  2. 2. Vil du donere egne organ?

• ja
      124
    • nei
      33

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg er enig i forslaget. Jeg har ikke noe mot organdonasjon i utgangspunktet. Bruk gjerne mine organer om jeg dør. Men jeg synes det skal baseres 100% på frivillighet. Om man må reservere seg mot dette så blir det derfor feil i mine øyne. Det jeg derimot hadde ønsket var et register der man satte seg opp som donor og at dette da gjaldt uansett hva pårørende sa og ikke. At man tok valget selv. Slik det er i dag så er det de pårørende som tar valget for deg og da kan verdifull tid gå tapt. Med et sentralt register så kunne helsepersonellet bare tastet inn personnummeret ditt for å vite om du var en kandidat eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det dog ett stort skille mellom de som er villige til å donere, og de som ikke er. Så kanskje er mange av de som svarer nei til forslaget, villig til å stemme ja på f.eks forslaget til Lars her, som ikke gir staten like mye "makt"? (Makt over en haug med lik, jaja er vell makt det også)

Lenke til kommentar
Det er faktisk ganske lett å gjøre seg til donor:

* Skriv ut DONORKORTET (se ovenfor)

* Fyll ut kortet som angitt – husk å påføre ditt navn med tydelig skrift på forsiden

* Informer (muntlig) de to pårørende du har påført kortet om din beslutning (Det er meget viktig!)

* Legg kortet i lommeboken/vesken.

Dette gjør deg, som nevnt tidligere, ikke til donor.

Dine pårørende avgjør om du blir donor eller ikke.

Sikker? Det kan være greit å sitere fra den loven som regulerer dette, nemlig transplantasjonsloven av 1973:

§ 2. Fra avdød som skriftlig eller muntlig har truffet bestemmelse om det, kan organer og annet biologisk materiale tas til behandling av sykdom eller legemsskade hos en annen.

Selv om slik bestemmelse ikke er truffet, kan inngrep som nevnt foretas på person som dør i sykehus eller blir brakt død til sykehus, med mindre avdøde eller hans nærmeste har uttalt seg mot det, eller det er grunn til å anta at inngrepet vil være i strid med avdødes eller hans nærmestes livssyn, eller andre særlige grunner taler mot inngrepet.

Avdødes nærmeste skal så vidt mulig underrettes om dødsfallet før inngrepet finner sted.

Lenke til kommentar

Er det måten det praktiseres på som er feil, da? Da jeg fik mitt donorkort, fikk jeg beskjed om at det var så viktig å ha informert de pårørende på kortet, fordi pårørende måtte godkjenne at de kunne ta organene mine. Det er jo mulig jeg bare fikk feil informasjon også.

Men da er det jo bare å "tvinge" folk til å ta et valg, og ha et fungerende register med informasjonen.

Dette SV-forslaget er jo ikke nødvendig.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Donasjonsordningen slik den er i dag burde vært invertert. Det burde vært slik at med mindre man uttrykkelig reserverer seg mot å donere kan sykehusene ta hva de vil fra kroppen din etter din død.

100% enig! Heldigvis er det akkurat dette SV har gått inn for! :D

jeg stiller meg positiv til SVs forslag. for meg virker det fullstendig idiotisk, dog forståelig, at noen ikke vil donere bort organene sine.

Hvorfor, når det finnes flere gode forslag som vil være nærmest like effektive (om ikke mer, siden færre vil nekte i protest), samtidig som det ivaretar folks frihet? Det virker på meg som om dette heller er et vikarierende motiv for å kunne ta enda et steg mot sosialismens utopiske pepperkakesamfunn. Noe paranoid, kanskje, men jeg har vanskelig for å se noen andre forklaringer på det.

Lenke til kommentar
Jeg ser avstemningen er jevn. Dette er altså ikke like lett som mange mulig trodde.

Jeg tenkte med en gang at dette selvsagt var en god idé, men jeg er virkelig ikke ute etter å bestemme hva folk vil gjøre med kroppen. Å gjøre noe obligatorisk tar litt av gleden ut av det, og derfor synes jeg det er bedre å gjøre det valgfritt. Å kreve noe sånt av folk blir litt i meste laget, og veldig "jeg vet best, så jeg bestemmer hva du skal". Jeg er helt med på at det er bedre å donere enn å ikke donere, men valget burde være der.

Lenke til kommentar

Jeg synes man bør legge til et tredje spørsmål i pollen: "Står du listet som organdonor i dag?" Jeg tror det er et stort skille mellom dem som bare sier de vil donere egne organ og de som faktisk har tatt de nødvendige skritt som må til for at det faktisk vil bli gjort i tilfelle deres bortgang.

Lenke til kommentar

Fullstendig uening i forslaget, og nettopp derfor har jeg bestemt meg for det motsatte.

Nemlig ingen av mine organer skal bli benyttet av en annen person hvis jeg skulle dø.

Hadde ikke hatt noe i mot organdonasjon ellers, men når politiske partier nærmest begynner å disikere menneskers kropp mens de ennå er i live så sier jeg stopp en halv.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

for et underlig pattedyr, denne arten homo sapiens. organ donasjon burde være en selvfølge, men allikevel er ikke folk comfy med at deres døde kropp brukes til noe produktivt framfor at den bare råtner bort til en liten brun og klissete klump av organisk materie.

... sa isaac uten noe nytt å tilføye diskusjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...